موضوعات

پاسخ سوال(اختصاصی- شماره۲6):درخواست وقفه تحصیلی در دوره پیش دانشگاهی، جهت ایجادفرصت برای تغییر رشته؟

074
سوال:
با سلام و خسته نباشید … ببخشید من دیپلم رشته ی ریاضی رو دارم ، معدل کتبی ام ۱۹/۷۸ هستش ، بنا به دلایلی تصمیم گرفتم برم تجربی. الآن هم فکر نکنم با این فرصتی که باشه بتونم زیست دوم و سوم رو پاس کنم ، میخواستم بدونم آیا امکانش هست که از مهر که می بایست پیش ریاضی باشم ، تو مدرسه ثبت نام نکنم و بنشینم و زیست دوم و سوم با کلیه ی دروس پایه رو بخونم و تو امتحان نهایی خرداد ۹۳ برای تغییر رشته امتحان زیست سال سوم رو بدم ? همچنین امتحان زیست سال دوم که قاعدتا مدرسه برگزار میکنه… خیلی ممنون میشم اگه راهنمایی ام کنید.
(فرستاده شده در ۱۳۹۲/۰۵/۱۵ در ۷:۴۳ ق.ظ-توسط: سامرند )

پاسخ:
به نام خدا
و با سلام
سوال شما چند جنبه دارد:
۱- در نظام ترمی اساسا مردودی و تکرار پایه نداریم. بنابراین هر دانش آموزی اجازه دارد تنها یک سال (یا یک دوره) در پایه ای خاص (درسوال شما، پیش دانشگاهی تجربی) آنهم با در نظر داشتن سایر شرایط، مشغول به تحصیل باشد، مگر اینکه درس افتاده ای داشته باشد. پس در این صورت برای شما امکان حضور دوباره و تکرار پایه پیش دانشگاهی چه در رشته قبلی خود و چه سایر رشته ها وجود ندارد. این قانون شامل تمام دوره های روزانه، شبانه(بزرگسالان) هم می شود.
۲-اگر در مدرسه ثبت نام نکنید دانش آموز شناخته نشده و انصراف از تحصیل محسوب می شود، حتی اگر بخواهید به صورت داوطلب آزاد در امتحانات شرکت کنید. درعین حال امکان تکرار پایه هم برای شما وجود ندارد(توجه به پاسخ اول)همچنین انصراف از تحصیل(یا همان ترک تحصیل)از لحاظ قانونی به نفع شما نیست، به خصوص برای پسرها که مساله سربازی را هم در پیش دارند.
۳- امتحان تغییر رشته در امتحانات نهایی و معدل سازی کارنامه آن هیچ تاثیری ندارد و فقط مجوز ورود به رشته غیرمتناظر با رشته دیپلم است
۴- برای تغییر رشته سوم به پیش هر دو زیست ۱ و زیست ۲ به صورت متمرکز در حوزه مشخص شده توسط اداره آموزش و پرورش اجرا می شود. فقط تغییر رشته دوم به سوم دبیرستان است که خود مدرسه برگزار می کند.
۵- با قانون فعلی چون دروس پیش دانشگاهی تاثیری در رتبه سازی کنکور- به عنوان سوابق تحصیلی ندارد- در صورت وقت و حوصله ، می توانید همزمان با رشته ریاضی پیش دانشگاهی ، دروس متفاوت تجربی راهم(عمدتازیست ۱ و زیست ۲) کار کنید و بر روی درس شیمی هم وقت بیشتری بگذارید.البته کار مشکلی است.
در صورت نیاز به توضیح بیشتر با ما تماس بگیرید(مراجعه به بخس تماس باما در سایت مرکز مشاوره موسسه دانش)
موفق باشید.

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید