موضوعات

پاسخ سوال(اختصاصی- شماره 27): هدف تغییررشته برای تجربی است، اما ادامه تحصیل و شرکت درکنکور ریاضی یا تجربی؟

045
سوال:
سلام. من امسال سال چهارم ریاضی میرم. اما میخواستم تغییر رشته بدم و برم تجربی اما هم تاریخش گذشته هم دیگه وقتی واسه زیست خوندن ندارم. البته زیست دوم رو پارسال خونده بودم. دوست دارم کنکور تجربی بدم اما سال اول نمیشه. چون با توجه به دروس سنگین رشته ریاضی امکان نداره زیست سوم و چهارم رو بتونم بخونم. بخاطر همین تصمیم گرفتم سال اول کنکور ریاضی رو بدم اگه نتیجش خوب نبود سال بعد کنکور تجربی بدم. لطفا راهنماییم کنید.
(فرستاده شده در ۱۳۹۲/۰۵/۱۷ در ۴:۴۲ ب.ظ – توسط:محیا )

جواب:
به نام خدا
وبا سلام
براساس مطالب مطرح شده در مبحث هدایت تحصیلی – شغلی، به شما توصیه می شود که درابتداءهدف شغلی خود را، طبق معیار های تعریف شده مشخص کنید(درنظرداشتن معیارهایی همچون؛علاقه،استعداد،نیازجامعه،امکان رشد وپیشرفت در شغل موردنظر)سپس؛درمرحله دوم، برنامه درسی خود را دردوره متوسطه و مهمترازآن دانشگاه، مطابق شغل موردنظر تعریف نموده و در مرحله سوم اقدامات و پی گیرهای لازم انجام دهید. لذا این حالت مبهمی که در نظر دارید، هدردادن عمر وسرمایه های شماست.
توجه داشته باشید که با قانون فعلی، چون دروس پیش دانشگاهی – به عنوان سوابق تحصیلی – تاثیری در رتبه سازی کنکورندارد، لذا اگرواقعا شما نهایتا تجربی را درنظردارید، می توانید ازهم اکنون و طول درسال جاری تحصیلی همزمان با رشته ریاضی پیش دانشگاهی ، دروس متفاوت تجربی راهم(عمدتازیست ۱ و زیست ۲) کار کنید و بر روی درس شیمی هم وقت بیشتری بگذارید.
درصورتی که در گروه تجربی رتبه لازم را برای رشته مورد نظرکسب نکردید، جا دارد که یکسال دیگر تجربی را دوباره بخوانید.
***چند تذکر:
۱- انتخاب روش یک سال پشت کنکور ماندن، حوصله و انگیزه بالای می خواهد.
۲- باید به این نکته توجه کنید که اگررشته ای را در دانشگاه دولتی روزانه قبول شوید،امکان شرکت در سال بعد کنکور را ندارید.
۳- برای پسرها باید به سن آن ها برای استفاده از قانون معافیت تحصیلی یک ساله برای پشت کنکوری ها،توجه داشت.
سلامت و موفق باشید

دیدگاه‌های این مطلب

2 دیدگاه دربارهٔ «پاسخ سوال(اختصاصی- شماره 27): هدف تغییررشته برای تجربی است، اما ادامه تحصیل و شرکت درکنکور ریاضی یا تجربی؟»

  1. سلام
    من امسال میرم سوم ریاضی
    ولی هنوز شک دارم مه میخوام تجربی بخونم یا ریاضی
    برای همین تصمیم گرفتم امسالو ریاضی بخونم و در کنارش هم زیست 1 و 2 بخونم
    و اگه که بازم میخواستم برم تجربی تایستون سال آینده تغییر رشته بدم و برم تجربی
    و کنکورم هم تجربی بدم
    میخواستم بدونم امکانش هست که اگه موفق نبودم تو کنکور تجربی ، سال دیگه اش برای کنکور ریاضی بدم؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اگربرای ادامه تحصیل بین ریاضی و یا تجربی شک داریدبهتراست فعلا همان رشته ریاضی را بخوانید. منتهی بلاخره بایدبا کسب اطلاعات کافی در مورد شرایط هر یک از رشته ها، در مسیر هدف های تخصیلی و شغلی، تصمیم جدی خودرا براساس واقعیت ها بگیرید.
      این حالت به اصطلاح یک بام و دوهوا، برای کسب موفقیت خود به نوعی باز دارنده و یا کند کننده است. در صورتی که تردید دارید، باید از جلسات مشاوره ای و تست های تخصصی هدایت تحصیلی و شغلی(مثل تست استرانگ و یا جان هالندو…) بهره بگیرید.
      بخشی از پاسخ شما در سوال و پاسخ های عمومی و اختصاصی پست پرسش و پاسخ سایت مرکز مشاوره موسسه دانش موجود است. لطفا به این بخش مراجعه کنید.( مانند پاسخ به سوال عمومی 20 و 14و 11 و همچنین سوال اختصاصی 27 )درصورت وجود سوال و ابهام، مطلب خود را ارسال نمایید.
      با آرزوی موفقیت برای تمامی دانش آموزان کوشا

دیدگاه‌ خود را بنویسید