موضوعات

پاسخ به سوال(عمومی- شماره 18) : چندتوصیه برای تغییر رشته ازشاخه نظری به شاخه فنی حرفه ای؟

images (4)
سوال:
چه توصیه ای برای دانش آموزانی که به دنبال تغییر رشته به شاخه فنی حرفه ای هستند، دارید؟
نکته اول:
توصیه مهم و همیشگی ما به دانش آموزان این است که زمان مناسب تعیین رشته، همان پایان سال اول دبیرستان(درنظام کنونی) است. تغییر رشته برای سال های بالاترپیامد های خود را دارد( ازجمله از دادن فرصت تحصیل بهتر، صرف هزینه های بیشتر،و شاید توفیق کمتر و…)
تغییر رشته یعنی تغییر سرنوشت شغلی و این تغییر مسیر شغلی یعنی تغییر در هدف های بزرگ زندگی. بنابراین در صورت ضرورت کافی، بررسی و مطالعه دقیق، بهره گیری از مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی و نهایتا تصمیم جدی، به دنبال تغییر رشته باشید.
متاسفانه برخی از دانش آموزان برای توجیه تنبلی و فرار از درس ، به خیال اینکه ادامه تحصیل در رشته دیگر آسان است ، به دنبال تغییر رشته هستند.
برخی نیز صرفا تحت تاثیر جو دوستان و همکلاسی ها، بدون توجه به علاقه، استعداد، نیازوکشش جامعه به رشته مورد نظر و دیگر شرایط حاکم، بدون آگاهی های لازم، در انتخاب رشته دنباله روی می کنند.
بعضی هم فقط خواست و تاکید خانواده،اطرافیان و بستگان برای شان تعیین کنند ه است.
نکته دوم:
این کار باید به موقع و حداقل بعد از ابتدای ترم دوم سالی که مشغول به تحصیل در سال دوم و یا سوم دبیرستان هستید (یعنی ازپایان دی یا بهمن ماه) پی گیری شود. چرا که آمادگی برای شرکت درا متحان درس های تغییر رشته زمان کافی را می طلبد.

نکته سوم :
– با توجه هزینه بر بودن و مکان مناسب و زیاد برای رشته های فنی و حرفه ای ، محدودیت هایی در پذیرش هنرجو وجود دارد.لذا اقدام به موقع تعیین و کسب نمرات بهتر در دروس تغییر رشته، کنند ه است.

نکته چهارم :
توجه به تنوع رشته ها در شاخه فنی حرفه ای و تصمیم آگاهانه، درست و جدی بعد از مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی.

نکته پنجم:
چون رشته های فنی حرفه ای متنوع بوده و برقرای آن برای هنرستان ها، هزینه های سنگینی دربرداشته و فضای زیادی را می خواهد، بنابراین امکان برگزاری همه رشته در یک هنرستان، وجود ندارد. پس باید به فاصله هنرستان و دوری و نزدیکی آن به منزل توجه کنید.
در صورت نیاز به راهنمای بیشتر سوالات خود را ارسال فرمایید.
سلامت و پیروزباشید

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید