موضوعات

پاسخ به سوال(عمومی- شماره ۱9) : چگونه می توان از سال دوم شاخه نظری به شاخه رشته فنی و حرفه ای تغییر رشته داد؟

IMG_0230
سوال:
امکان تغییر رشته از دوم دبیرستان در شاخه نظری(ریاضی- تجری – انسانی) به سال سوم در شاخه فنی و حرفه ای؟

جواب:
اول: همچنان که در سوال شماره 18 عمومی توضیح دادیم:

– این کار باید به موقع و حداقل بعد از ابتدای ترم دوم سالی که مشغول به تحصیل در سال دوم و یا سوم دبیرستان هستید(یعنی ازپایان دی یا بهمن ماه) پی گیری شود. چرا که آمادگی برای شرکت درا متحان درس های تغییر رشته زمان کافی را می طلبد.

– باید به تنوع رشته ها در شاخه فنی حرفه ای توجه نمودو بااستفاده از مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی، یکی از رشته های مورد علاقه خود را انتخاب (مثلا نقشه کشی، مکانیک، برق، کامپیوتر و…) کنید. سپس با تصمیم آگاهانه، درست و جدی برای تغییر رشته اقدام کنید.

– با توجه هزینه بر بودن و مکان مناسب و زیاد برای رشته های فنی و حرفه ای ، محدودیت هایی در پذیرش هنرجو وجود دارد.لذا اقدام به موقع تعیین و کسب نمرات بهتر در دروس تغییر رشته، کنند ه است.

– چون رشته های فنی حرفه ای متنوع بوده وامکان برگزاری همه رشته ها در یک هنرستان، وجود ندارد. پس باید به فاصله هنرستان و دوری و نزدیکی آن به منزل توجه کنید.

دوم: اقدامات لازم در این زمینه:
طبق ماده 2-112 آیین نامه دوره سه ساله متوسطه(نظام کنونی) در بخش هدایت تحصیلی(صفحه618 کتاب مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش – چاپ 1385) باید در کلیه امتحانات درس های اختصاصی پایه دوم رشته جدید،شرکت کرده قبول شوید. مثلا برای تغییر رشته از سال دوم شاخه نظری به سال سوم شاخه فنی حرفه ای در رشته مکانیک، اول درس هایی را که دانش آموز در سال دوم تجربی گذرانده شده است با رشته جدید تطبیق داده شده و درس های مشترک آن پذیرفته می شود، سپس از دروس تخصصی رشته مکانیک (مثل محاسبات فنی 1 – رسم فنی عمومی – تکنولوژی مولد قدرت – کارگاه مکانیک عمومی – کارگاه مولد قدرت 1 – کارگاه مولد قدرت 2 ) امتحان به عمل می آید، که باید نمره قبولی آن را کسب نمایید.

— متن آیین نامه:
۲-۱۱۲ـ تغییر رشتۀ دانش آموزان شاخه های نظری یا کاردانش به رشته های شاخۀ فنّی و حرفه ای و یا تغییر رشته در همان شاخه ، منوط به توفیق در امتحانات کلّیِّه درسهای اختصاصی پایه دوم رشته جدید در خرداد یا شهریور ماه همان سال با در نظر گرفتن ظرفیت پذیرش در رشته هایی می باشد که اسامی آن از سوی معاونت آموزشی اعلام خواهد شد .
۳-۱۱۲ـ تغییر شاخه یا رشته از سایر شاخه ها و رشته ها به رشته های مهارتی شاخه کاردانش بلامانع است و در مواردی که دانش آموز بخواهد در واحدهای آموزشی کاردانش دولتی تحت پوشش آموزش و پرورش ادامه تحصیل دهد به لحاظ رعایت ظرفیت رشته های مهارتی موافقت اداره آموزش و پرورش منطقه نیز الزامی است .
۴-۱۱۲ـ زمان تغییر شاخه یا رشته در دورۀ روزانه حدّاکثر تا پایان شهریورماه پایه دوم می باشد و دانش آموز موظّف است حدّاکثر تا دو هفته قبل از شروع امتحانات خرداد یا شهریور ماه تقاضای کتبی خود را به مدیر واحد آموزشی تحویل دهد تا نسبت به انجام مراحل تغییر رشته اقدام شود .

— مراجعه کنید:
به سرعنوان معرفی کتاب و متون، بخش آیین نامه و دستورالعمل ها، قسمت آئین نامه ی هدایت تحصیلی دوره متوسطه، در نشریه سایت مرکزمشاوره موسسه دانش مراجعه نمایید.
موفق باشید.

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید