موضوعات

پاسخ سوال(عمومی شماره ۲3): در صورت نداشتن فرصت و آمادگی برای شرکت درامتحان تغییر رشته سوم به پیش دانشگاهی، راه حل چیست؟

343903_l9oF2xn5
سوال:
اگر دانش آموزی به دلایل مختلف ، فرصت وآمادگی شرکت در امتحان تغییر رشته از سوم(شاخه نظری و یا فنی و حرفه ای) به سال آخر(پیش دانشگاهی) رااز دست داده باشد، چه راهی برای ادامه تحصیل در رشته مورد نظر خود، برای دوره پیش دانشگاهی دارد؟

پاسخ:
به نام خدا
و با سلام
تنها کسانی که شرایط ادامه تحصیل در پیش دانشگاهی روزانه را ندارند( مثل شرط سنی بالای 21 سال و یا اینکه یک سال در دوره پیش دانشگاهی روزانه تحصیل کرده باشند) می توانند به صورت داوطلب آزاد( یا همان متفرقه) دوره پیش دانشگاهی در رشته مورد نظر را بگذرانند. چون ادامه تحصیل به صورت داوطلب آزاد نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد.
*** بنابراین با آیین نامه اصلاح شده دوره پیش دانشگاهی، برای کسی که از امتحان تغییر رشته بازمانده و یا حتی دریک درس امتحان تغییر رشته، نمره قبولی حداقل 10 را کسب نکرده باشد، به طور معمول راهی برای تغییر رشته ندارد و لاجرم ، باید همان رشته قبلی را ادامه دهد.

*** اگر بخواهید برای فرار از امتحان تغییر رشته، صبر کرده تا واحد های دوره پیش دانشگاهی را به صورت داوطلب آزاد(متفرقه) پاس کنید، انتخاب این روش در اولویت نیست و توصیه نمی شود، به دلیل:
1- انتخاب این راه، یعنی یکسال هدر دادن فرصت تحصیل خود! چون طبق تبصره1 ماده7 اصلاحیه آین نامه دوره پیش دانشگاهی، کسی که شرایط ادامه تحصیل در مدارس روزانه را دارد، نمی تواند به صورت ها دیگر(بزرکسالان، آموزش از راه دوره و یا داوطلب آزاد) ادامه تحصیل دهد. مگر اینکه شرط روزانه را از دست داده باشد( مثل شرطسنی زیر21 سال و یا دومین سالی باشد که دوره پیش دانشگاهی را می خواند) و این یعنی همان هدر دادن عمرو فرصت ها.

2- انتخاب این راه شرایط و پیامدهای خود را دارد،از جمله اینکه شیوه داوطلب آزاد(یا همان متفرقه سابق)ترک تحصیل محسوب شده و شما دانش آموز رسمی آموزش و پرورش شناخته نمی شوید.لذا با توجه به مساله سربازی برای پسران این روش در صورت رسیدن به سن مشمولیت درطول سال تحصیلی، می تواند مشکل زا باشد(مطلب سوال 16 عمومی را حتما بخوانید)
پس لطفا بادقت بیشتری مساله خود را بررسی نموده سپس این راه مناسب تر را انتخاب کنید.
سلامت و موفق باشید.
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید