موضوعات

پاسخ به سوال (اختصاصی- شماره92) : پایه سوم ریاضی هستم، بنا به دلایلی تا الان که ۲۴مهر هست، نتونستم تغییر رشته بدم و باید همین امسال تغییر رشته بدم وتجربی بخونم، آیا راهی برای تغییر رشته وجو دارد؟

th

سوال:
سلام من دانش آموز سوم ریاضی هستم و بنا به دلایلی تا الآن که ۲۴مهر هست نتونستم تغییر رشته بدم!!! باید همین امسال تغییر رشته بدم و تجربی بخونم!!! به نظرتون هیچ راهی واسه تغییر رشته ندارم، اونم الان و این موقع؟؟؟؟ خواهش می کنم کمکم کنید، واقعا حیاتیه…!!!
( فرستاده شده در ۱۳۹۲/۰۷/۲۴ در ۸:۴۵ ب.ظ – توسط: لیلی)

پاسخ:
به نام خدا
و باسلام
پاسخ اول:
آیین نامه تغییر رشته برای پایه سوم(مثل مورد شما پایه دوم ریاضی به سوم تجربی) را در خرداد و یا شهریور دوم به سوم تعیین کرده است.
بنابراین برای تغییر رشته در مدارس روزانه و یا شبانه(بزرگسالان) حتما باید در امتحان آن در تابستان شرکت می کردید. و راهی غیراز این وجود ندارد!!!؟؟؟

پاسخ دوم:
امکان تغییر رشته برای شما از پایه سوم به پیش دانشگاهی فراهم خواهد بود. که می توانید خود را در طول سال آماده کنید. شرایط تغییر رشته(زمان ثبت نام، درس های تغییر رشته و…) از پایه سوم ریاضی به پیش دانشگاهی تجربی در ذیل همین صفحه و در پست پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی موجود است.

پاسخ سوم:
اگر کسی بخواهد از امتحان تغییر رشته معاف باشد، تنها راه آن شرکت در امتحانات به صورت داوطلب آزاد(متفرقه) در خرداد ماه است! اما:
اولا؛ دانش آموزی که شرایط ادامه تحصیل در دوره روزانه را داشته باشد، نمی توااند از شیوه داوطلب آزاد استفاده کند. مگر اینکه شرایط تحصیل روزانه را(مثل سن و ازدواج و…) از دست بدهد.
ثانیا؛ چون فرد شرکت کننده در امتحانات پایانی به صورت داوطلب آزاد(متفرقه) دانش آموز رسمی شناخته نمی شود. به خصوص برای پسران ، که امکان استفاده از معافیت تحصیلی را از دست می دهند. بنابراین انتخاب این روش در اولویت نیست.
البته برای خانم ها(به دلیل بحث سربازی) مشکل برای شرکت به صورت دواطلب آزاد کمتر از آقایان است.
به هر حال اگر بخواهید دوره پیش دانشگاهی را به صورت داوطلب آزاد، بگذرانید دیگر شرایط و راه کارهای آن را در پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی (پست پاسخ به سوالات) به تفصیل آورده ایم. می توانید آن ها را مطالعه نموده و اگر ابهامی و سوالی داشتید، مجدد با ما تماس بگیرید( (نحوه تماس در نوارمشکی بالای سایت)
با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش

دیدگاه‌های این مطلب

2 دیدگاه دربارهٔ «پاسخ به سوال (اختصاصی- شماره92) : پایه سوم ریاضی هستم، بنا به دلایلی تا الان که ۲۴مهر هست، نتونستم تغییر رشته بدم و باید همین امسال تغییر رشته بدم وتجربی بخونم، آیا راهی برای تغییر رشته وجو دارد؟»

  1. با سلام
    یه سوال مهم داشتم…
    من الان که اردیبهشت 93 هست دوم دبیرستان و رشته ریاضی ام…
    نمره هام نسبتا خوبه یعنی نمره دروس تخصصی مثل ریاضی و فیزیک و..ام 19تا20 ودروس عمومی مثل ادبیات و…ام 18 تا 19 هست.
    به رشته های مهندسی هیچ علاقه ای ندارم و علاقم به پزشکی و رشته های نظیر اونه و به دو دلیل اومدم ریاضی:
    1- علاقه ای که به دروس ریاضی و فیزیک داشتم
    2- تقویت ریاضی و حسابان و فیزیک برای بالاتر زدن درصد این دروس نسبت به دانش آموزای رشته تجربی.
    باتوجه به حذف تدریجی کنکور وتغییر در قوانین آیامن میتونم برم تجربی هنوزم؟!
    بنظر شما بهترین زمان برای این کار پایان سال دومه یا سوم؟!
    چطوری باید اقدام کنم به این کار؟!
    خواهش میکنم راهنماییم کنین
    باتشکر

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اولا؛ پایه دوم رشته ریاضی با تجربی فرق چندانی ندارد و تنها دو درس آمار ومدل سازی در رشته ریاضی ودرس زیست شناسی (1) در رشته تجربی تفاوت دارد.

      ثانیا؛ به نظر ما با توجه به اهداف نظام ترمی ، و مباحث هدایت تحصیلی بهتر است دانش آموز از پایه دوم ، مسیر تحصیلی خود را براساس هدف و رغبت شغلی، مشخص کند. براین اساس، تغییر رشته در پایه های بالاتر توصیه نمی شود. برای این توصیه چند دلیل داریم و یک پیشنهاد:

      1- با اینکه می گویند اگر شما رشته ریاضی بخوانید، پایه ریاضی تان قوی شده و در کنکور بهتر عمل می کنید در حالی که دانش آموز بیشتر درگیر پاس کردن درس های رشته ریاضی می شود که چندان هم آسان نیست .
      ( برای تقویت پایه ریاضی راه دیگری را پیشنهاد می کنیم که در ادامه ذکر می نماییم)

      2- اگر بخواهید پایه سوم هم ریاضی بخوانید، معنی آن این است که تقریبا باید دو رشته تجربی و ریاضی را در یک سال با هم بخوانید. این روش با توجه به حجم رشته تجربی(درس پرحجم و… زیست 1 و 2 ) وقت و فرصت زیادی از شما می گیرد و شما را ازهدف تان یعنی رشته تجربی، دور می کند.

      3- از همه مهمتر تاثیر سوابق تحصیلی است. وقتی که دانش آموزی بخواهد در سال سوم، رشته ریاضی بخواند، پس باید در امتحان نهایی، رشته ریاضی را امتحان بدهد. این کار چند عیب دارد. یکی اینکه؛ گرفتن نمرات بالاتر در رشته ریاضی سخت تر از رشته تجربی است و دیگر اینکه؛ با تمام زحمتی که برای امتحانات نهایی تقبل می کنید، تاثیر آن در نمره تراز و رتبه کنکور شما کمتر از حد تعیین شده خواهد بود . چون رشته دیپلم شما( یعنی ریاضی) با گروه انتخابی در کنکور(تجربی) غیر متناظر بوده و تغییر رشته ای به حساب می آیید.
      *** و اما پیشنهاد:
      اگر می خواهید پایه دروس ریاضی خود را برای کنکور قوی کنید، به نظر ما لازم نیست با خواندن رشته ریاضی در پایه سوم ویا پیش دانشگاهی، خودرا درگیر پاس کردن درس های رشته ریاضی کنید، بلکه درس های ریاضی پایه را به صورت آزاد و در یک آموزشگاه قوی کار کنید. با این روش دیگر نگران نمره و تکالیف مدرسه و…نشده و شما به هدفتان یعنی تقویت پایه ریاضی نزدیک تر می شوید.
      همچنین؛ با وجود درس آمار ومدل سازی در پایه سوم تجربی، در صورت تغییر رشته به تجربی ، این درس را برای پایه سوم از شما پذیرفته ودو واحد درسی هم جلو می افتید.
      اگر سوال و ابهامی داشتید و در صورت نیاز به مشاوره ، فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      با آرزوی سلامتی و سعادتمندی برای شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید