موضوعات

پاسخ به سوال (اختصاصی- شماره 90) : چند سوال و پاسخ برای تغییر رشته تجربی، به منظور ادامه تحصیلی دررشته پزشکی؟

porsesh

**سوالات ارسال شده نوبت اول:
سلام من دیپلم کارو دانش دارم و همچنین تا سال دوم دبیرستان رشته ام ریاضی فیزیک بوده(دوم دبیرستان ریاضی رو قبول شدم)
من میخوام دیپلم دوم (دیپلم مجدد) رشته تجربی بگیرم(بزرگسالان)
و….
( فرستاده شده در ۱۳۹۲/۰۷/۲۸ در ۷:۳۹ ق.ظ – توسط : رامین )

*پاسخ بخش اول سوالات ارسالی:
در پاسخ به سوال اختصاصی شماره 87 به تفصیل جواب داده ایم.
—————————————————————————————–

**سوالات ارسال شده نوبت دوم:

سلام
سوالی از شما داشتم لطفا با دقت جواب دهید. چون از روی آن میخواهم تصمیم بگیرم. خیلی برام مهم است!!!
فرق نظام سالی واحدی با نظام ترمی واحدی در چیست؟
من در دفترچه کنکور ۹۲ خواندم که دانش اموزانی که در نظام ترمی واحدی فارغ التحصیل شده اند سوابق تحصیلی شامل حال انها نخواهد شد!!!
من دیپلم کار و دانش دارم . یعنی اگر در بزرگسالان دوباره و مجدد دیپلم تجربی بگیرم سوابق تحصیلی شامل حال من میشود؟ یا ترمی واحدی حساب میشوم؟
(من فقط و فقط برای سوابق تحصیلی میخواهم ۱ سال از عمرم رو بزارم دیپلم تجربی رو دوباره بگیرم در صورتی که میتونم با گرفتن پیش دانشگاهی رشته تجربی در کنکور شرکت کنم) خواهش میکنم بگید ایا اگه بگیرم تجربی رو ۲۵ درصد شامل حال من میشه؟
اگر آره! بگویید؛آیا این 25 درصد اصلا ارزشش رو داره؟ (یعنی خیلی مهمه تو کنکور)؟
برای گرفتن پیش دانشگاهی تجربی میتونم همین دی ماه به صورت داوطلب ازاد امتحان بدم؟
۲۲ سالمه و پایان خدمت هم دارم
(فرستاده شده در ۱۳۹۲/۰۷/۲۸ در ۸:۲۸ ق.ظ – توسط:رامین)

**پاسخ بخش دوم سوالات ارسالی:

1- توضیح در مورد نظام ترمی واحدی:
آنچه که شمادر مورد نظام ترمی واحدی به آن اشاره دارید، در صفحه2 بند 2-5 دفترجه راهنمای کنکور 93 به آن به وضوح بیان نموده است. عدم تاثیر سوابق تحصیلی شامل کسانی است که سال 83 و قبل از آن دیپلم خود رادریافت کرده اند. چرا که اصلا نظام ترمی واحدی دوره سه ساله متوسطه، مربوط به قبل از سال 84 می باشد. بنابراین؛ براساس تاکید تاثیر سوابق تحصیلی در بند 19 و 20 با عنوان تعاریف در ابتدای صفحه 4 دفترچه راهنمای آزمون کنکور93، کسانی که دیپلم حود رااز خرداد 84 به بعد اخذ نموده اند، حتما سوابق تحصیلی ایشان محاسبه خواهد شد. نکته خیلی واضح تر اینکه؛ با توجه به سن شما اصلا نظام ترمی واحدی دوره سه ساله متوسطه، شامل حالتان نمی شود. پس سوابق تحصیلی شما برای گروه مورد نظر، چه با دیپلم غیر متناظر(کار ودانش) با تاثیر کمتر از 25 درصد و چه با دیپلم متناظر(تجربی) تا 25 درصد، تاثیر قطعی خواهد داشت. نظام ترمی واحدی تنها در دوره شبانه پیش دانشگاهی برقرار است که امتحانات نهایی آن هم فعلا به عنوان سوابق تحصیلی هیچ تاثیری ندارد.

2- توضیح در مورد گرفتن دیپلم دوم(تجربی):
چون شما می خواهید در کنکور تجربی شرکت کنید، لاجرم باید دروس پایه( دوم وسوم دبیرستان در رشته تجربی)را هم کار کنید. و چون پایه سوم همان دیپلم است، بنابراین می توانید از این فرصت استفاده کنید و دیپلم تجربی هم بگیرید.

3- توضیح در مورد ازرش اقدام برای گرفتن دیپلم تجربی به دلیل تاثیر سوابق تحصیلی:
به نظر ما اولین اقدام ضروری برای شما جلسه مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی و شغلی است. اگر نتیجه این جلسه منجر به ادامه تحصیل شما در رشته پزشکی شد می توان گفت که؛
به دلیل تاثیر قطعی سوابق تحصیلی،ارزش آن را دارد که برای گرفتن دیپلم تجربی، پی گیری و قدام نمایید. نحوه و برخی جزئیات آن را در سوال قبلی تان( پاسخ تطبیق واحد) جواب داده ایم.

4- برای هدفی که شما دارید، یعنی گرفتن دیپلم تجربی و بعد برای پذیرفته شدن در رشته مورد علاقه(پزشکی) شما مسیر سختی را در پیش دارید. بنابراین باید هم زمان زیادی را صرف کنید و هم همت بلندی را به کار بگیرید.
————————————————————————————————————————————————————————————

***سوالات ارسال شده نوبت سوم:
سلام خسته نباشید
علت اینکه من این مسیر را انتخاب کرده ام علاقه بسیار زیادم به رشته پزشکیه که یک شبه تصمیم نگرفتم و نزدیک به ۸ ماهه روزی ۱۵ ساعت درس میخوانم و فکر میکنم میتوانم و خودم رو حتی در برخی زمینه ها امتحان کردم : مثلا زیست شناسی رو بالای %۹۰ میزنم در کنکور
میدونم که مشاوره کردن من از طریق اینترنت کار اسونی نیست و نیاز به برسی عمیق داره اما همین که من رو راهنمایی کوتاهی بکنید به این علت که فرصت چندانی ندارم و باید تا ۵ ابان ماه که ثبت نام غیر حضوریه بزرگسالان شروع میشه تصمیم بگیرم که پیش دانشگاهی بگیرم یا دیپلم مجدد
چون برنامه ریزی من برای قبولی دانشگاه تهران یک دوره تقریبا ۲ سالست و ۹۴ شرکت میکنم(برای کنکور سراسری)
معدل من در کارو دانش خیلی کمه ۱۳ و خورده ایه( چون کلا در تمام سالای تحصیلم ۲۰ ساعت مطالعه نداشتم اما الان همه چی فرق کرده)
من فقط دنبال این سوالم که اگه دیپلم مجدد بگیرم بهتره یا پیش دانشگاهی (که شما گفتی پیش رو بگیری بهتره)
همه برنامه های منو سوابق تحصیلی ریخته به هم خیلی استرس دارم خیلی ببخشید بعضی شبا خوابم نمیبره تا صبح فکر میکنم راجعبه این موضوع
لطفا به سوالای زیر پاسخ بدید:::::::
۱)حالا شما لطفا به من بگید ۲۵ درصد سوابق تحصیلی ایا میتونه مانع از قبول شدن من در دانشگاه تهران بشه حتی اگه رتبم ۲۰۰ بشه؟(با توجه به اینکه ممکنه سال ۹۴ پیش دانشگاهیم جز سوابق تحصیلی حساب بشه و بشه%۵۰)
۲)من راجعبه گرفتن پیش دانشگاهیم صحبت کردم با مدرسه چیزی راجعبه امتحان تغییر رشته نگفتن دقیقا جریان چیه؟
( فرستاده شده در ۱۳۹۲/۰۷/۲۹ در ۳:۰۷ ب.ظ – توسط: رامین)

***پاسخ بخش سوم سوالات ارسالی :
به نام خدا
وبا سلام
۱- اگر اطلاعاتی که شما ارسال نموده اید صحیح باشد!؟
۲- در صورتی که رشته تجربی را ازلحاظ سختی یادگیری دروس آن را(که اصلا با رشته کارودانش قابل مقایسه نیست) پذیرفته اید!!؟؟
۳- اگر با رشته های تحصیلی آن در دانشگاه کاملا آشنا هستید!!!؟؟؟
۴- اگر با شرایط رشته های شغلی آن می توانید خود را تطبیق دهید!!!!؟؟؟؟
۵- اگر واقعا به این رشته علاقه جدی دارید!!!!!؟؟؟؟؟
و………
***** توصیه ما این است که:

1- در نوشته قبلی، صحبت از تحصیل تان در نظام ترمی واحدی کردید. و اینکه سوابق تحصیلی در نظام ترمی واحدی برای کنکور محاسبه نمی شود. خوب در این صورت؛ وقتی اصل قضیه منتفی است، چه جای نگرانی برای سوابق تحصیلی دیپلم دارید؟

2- تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور، حکایتی است که هنوز جنبه های مبهمی داشته و نواقصی دارد و باید روشن شود. لذادر محافل تصمیم گیری، همچون؛ شورای عالی آموزش و پرورش ، سازمان سنجش و به خصوص مجلس شورای اسلامی هنوز به نتیجه کامل و قطعی نرسیده اند.

3- تصمیم و جدیتی که شما برای تحصیل در گروه تجربی دارید، قاعدتا نتیجه خیلی خوبی را برای دوره پیش دانشگاهی، در بردارد، بنابراین به فرض تاثیر سوابق تحصیلی دوره پیش دانشگاهی در رتبه سازی کنکور، باز جای نگرانی نیست!
برای نمونه؛ با اطلاعات موجود الآن با رتبه زیر 500، قبولی شما در رشته پزشکی در شهرتهران قطعی است.

4- فقط شرکت به صورت داوطلب آزاد( متفرقه) امتحان تغییر رشته احتیاج ندارد! برای تحصیل در دوره پیش دانشگاهی روزانه و یا شبانه(بزرگسالان) در صورت دیپلم غیر متناظر(مثل شما که دیپلم کارو دانش دارید) باید امتحان تغییر رشته بدهید.

5-به جای اینکه وقت خود را برای گرفتن دیپلم دیگری(تجربی ) صرف نمایید، برای مرحله پیش دانشگاهی در رشته مورد علاقه تان برنامه ریزی و اقدام نمایید. در این صورت حتی اگر دو سال هم طول بکشد( یعنی قبولی شما در کنکور تجربی در سال اول شرکت شما میسر نشود) ارزش آن را دارد!

6- به نظر ما شما حتما باید از مشاوره قوی تحصیلی و شغلی در این زمینه بهره بگیرید.

امیدواریم که جواب لازم رابدست آورده باشید.
با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما

دیدگاه‌های این مطلب

2 دیدگاه دربارهٔ «پاسخ به سوال (اختصاصی- شماره 90) : چند سوال و پاسخ برای تغییر رشته تجربی، به منظور ادامه تحصیلی دررشته پزشکی؟»

  1. حسین جوادی

    باسلام من دانش آموز سال سوم ریاضی هستم و میخواهم سال چهارم رابه شاخه تجربی تغییر رشته دهم اما دریکی از دروس نهایی امتحانات 93 در یک درس تجدید شدم.آیا باوجود این تجدیدی اگر درشهریورماه قبول شوم میتوانم بازهم تغییر رشته بدهم یا خیر؟ممنون میشم که پاسخ بدید باتشکراز سایت خوبتون.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و با سلام
      1- شما می توانید همزمان با شرکت در امتحان درسی که تجدیدشده اید، در امتحان تغییر رشته هم شرکت نموده ودر صورت کسب نمره قبولی حداقل 10 ، در رشته مورد علاقه در دوره پیش دانشگاهی ادامه تحصیل دهید.

      2- مسلم است که برای ادامه تحصیل؛ چه در رشته قبلی(ریاضی) و چه در رشته ای که تقاضای تغییر دارید(تجربی) علاوه بر قبولی در دروس امتحان تغییر رشته( دو درس زیست شناسی 1 وزیست شناسی 2 ) باید حتما تا پایان شهریور تمام درس های رشته ریاضی را با موفقیت به پایان برسانید و هیچ درس و واحد کمبودی را نداشته باشد.
      با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید