موضوعات

پاسخ به سوال(عمومی- شماره58 ) : چگونگی و شرایط تغییر رشته از پایه سوم دبیرستان(رشته تجربی) به هنرستان؟

حرفه-دزفول-کاردانی-مدرک
سوال:

چگونه می توان از پایه سوم دبیرستان رشته تجربی به هنرستان تغییر رشته داد؟

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام

پاسخ به سوال شما چند جنبه دارد:
1) عدم امکان تغییر رشته:
با شروع سال تحصیلی امکان تغییر رشته در پایه سوم دبیرستان برای تمام رشته ها( ازجمله رشته تجربی ) وجود ندارد.

2) تغییر رشته برای دوره پیش دانشگاهی:
چون هنرستان در رشته های فنی حرفه ای، دوره پیش دانشگاهی ندارد، بنابراین تغییر رشته برای فنی حرفه ای، از این طریق ممکن نیست

3)ادامه تحصیل در رشته هنر:
رشته هنر دوره پیش دانشگاهی دارد. اگر رشته های هنر مورد علاقه شماست، می توانید آن را پی گیری کنید(پاسخ به سوالات اختـــــــصاصی شماره۴۱ و ۳۴ و۲۴ و۱۵ پاسخ به سوالات عمــــــــــومی35 و ۲۸ و۲۲ و۱۳ و۹ را در پست پاسخ به سوالات نشریه الکترونیک مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش را بخوانید.)

4)عدم امکان ادامه تحصیل در دانشگاه فنی حرفه ای :
از طرف دیگر دانشگاه فنی حرفه ای، اصولا برای شاخه کار و دانش و شاخه فنی حرفه ای طراحی شده است. لذا شامل حال رشته های شاخه نظری( ریاضی، تجربی، انسانی) نمی شود. بنابراین ادامه تحصیل با دیپلم تجربی در رشته های فنی با اطلاعاتی که در دفترچه راهنمای موجود پذیرش دانشگاههای فنی حرفه ای در دست داریم، امکان پذیر نیست! (براساس بندالف شرایط اختصاصی ذکر شده در صفحه 1 دفترچه راهنمای کنکور دانشگاه فنی حرفه ای وبند1 یادآوری های مهم در صفحه 2 همان دفترچه، فقط دارندگان دیپلم فنی متناظر با رشته انتخابی در دفترچه کنکور،می توانند ثبت نام نمایند)

5) امکان ادامه تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی:
در ذیل توضیح شرایط اختصاصی(صفحه2) دفترچه راهنمای شرکت در پذیرش کاردانی دانشگاه علمی کاربردی مهر1392، با داشتن دیپلم سه ساله جدید(ریاضی، تجربی، انسانی) یا دیپلم نظام قدیم(چهار ساله یا شش ساله نظری و فنی حرفه ای) می توان در این پذیرش این دانشگاه شرکت کرد. همچنین ذیل بند دوم شرایط داوطلبان(صفحه2) دفترچه مذکور آمده است؛ تذکر مهم: ثبت نام قطعی پذیرفته شدگان نظام جدید درمراکز آموزشی، منوط به ارایه مدرک دیپلم سه ساله نظام جدید و دوره پیش دانشگاهی می باشد.

6) امکان ادامه تحصیل در دانشگاه پیام نور:
در بند 1 تذکرمهم(صفحه1) دفترجه راهنمای انتخاب رشته با پذیرش دانشجوی بدون کنکور دانشگاه پیام نور و موسسات غیردولتی – غیر انتفاعی نیز داشتن مدرک دوره پیش دانشگاهی و یا فوق دیپلم را شرط کرده است!

7) دسترسی به متن دفترچه های راهنمای دانشگاه ها:
شرایط اختصاصی ذکرشده در دفترچه های راهنمای دانشگاه فنی حرفه ای و همچنین دانشگاه علمی کاربردی و نیز دانشگاه پیام نور را که متن (PDF پی دی اف) آ ن را در پست “متون و نوشته ها” و همچنین پست “مشاوره” سایت مرکزمشاوره موسسه دانش، قرار داده ایم، مطالعه بفرمایید. همچنین می توانید از طریق یایت سازمان سنجش، دانلود نمایید.

8)پیشنهاد:
الف)اگر واقعا به ادامه تحصیل در رشته های فنی علاقه مند هستید، و می توانید با توان علمی بالاتری ادامه تحصیل دهید، ما توصیه می کنیم که برای پیش دانشگاهی، رشته ریاضی را در اولویت قرار دهید. البته لازمه این کار تغییر رشته از پایه سوم تجریی به پیش دانشگاهی ریاضی است.
مراحل و اقدامات مربوط به آن در پست پاسخ به سوالات سایت ما ذکرشده است.

ب) گر اصرار به تحصیل از طریق دانشگاهی فنی حرفه ای را دارید می توانید برای گرفتن دیپلم فنی متناسب و مرتبط با رشته کاردانی فنی را از طریق شاخه کار ودانش، به صورت شبانه و یا داوطلب آزاد تجصیل کنید. شرایط آن را در سوال جداگانه در صفحه تغییر رشته(در پاسخ به سوالات کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” ذکر کرده ایم.

امید داریم که با توضیحات ما، انشاء الله به جواب و راه کار مناسب رسیده باشید
سلامت و موفق باشید.

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید