موضوعات

پاسخ به سوال(عمومی- شماره ۱6) :معافیت تحصیلی برای دانش آموزی که مشمولیت سنی نظام وظیفه دارند؟

9645553881.240
سوال:
شرایط معافیت تحصیلی برای دانش آموزی که از لحاظ سنی مشمول نظام وظیفه می شود چیست:
چواب:
آیین نامه آموزش و پروش (به نقل از کتاب مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش – چاپ 1385 – صفحه 589 – 590 – 684 – 685 )
ماده 26 تا35 آیین نامه دوره سه ساله دبیرستان و ماده 19 تا27 آیین نامه دوره پیش دانشگاهی نظام فعلی به موضوع نظام وظیفه اشاره دارد:
متن ماده26 و 19: دانش آموز پسر از اول فروردین ماه سالی که در آن سال وارد سن 19 سالگی می شود مشمول نظام وطیفه شناخته می شود.
و اما مساله معافیت تحصیلی برای مشمولیت سنی نظام وظیفه :
بنا بر قانونی که در چند سال اخیر به تصویب رسیده است، اگر چنانچه دانش آموزی امسال فارغ التحصیل شده باشد، برای نظام وظیفه ، تا یکسال دیگر فرصت دارد و در واقع تا یک سال به عنوان معاف از تحصیل شناخته می شود.
متن قانون:
– حداکثر زمان معرفی مشمولانی که پس از سن مشمولیت ، فارغ التحصیل، انصراف، ترک تحصیل یا اخراج می شوند؛ یکسال فرصت دارند تا خود را معرفی نمایند.
– مثال: دانش آموز متولد 73/2/18 که در تیرماه ۱۳۹۱ فارغ التحصیل، انصراف، ترک تحصیل ویااخراجی محسوب شوند تاپایان تیر ماه 92 مهلت معرفی خواهد داشت. بنابراین تاریخ تولد خود را با این مثال تطبیق دهید. یعنی برای شما که درسال تحصیلی جاری دانش آموز بوده اید، با یکسال معافیت تحصیلی این قانون 19 سال تمام به بعد ملاک مشمولیت است(در این مثال متولد 73 ) پس متولدین 74 که در سال جاری دانش آموز هستند تا یکسال دیگر فرصت دارند.
– تذکر: البته مشمولانی که به صورت داوطلب آزاد تحصیل می کنند، معافیت تحصیلی تعلقی نمی شود واینگونه مشمولان حق استفاده از معافیت تحصیلی را نخواهند داشت. چون شروع به تحصیل داوطلب آزاد ( یا همان متفرقه) به عنوان انصراف از تحصیل تلقی می گردد.( ماده23 آیین نامه دوره پیش دانشگاهی – صفحه 658 کتاب مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش – چاپ 1385)

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید