موضوعات

رابطــه بین محیـط جغـرافیا و نــوع خلــق خو و رفتار (1) : تـأثیــر گـرمـای زیـــاد هـــوا در تُنــد خُویــی و پــرخــاشگری…

مقدمه :

یکی از موضوعاتی که از دیر باز بر روی آن تحقیق و بررسی های مختلفی انجام شده است از جمله در علوم اجتماعی، بحث تاثیر جغرافیا بر خلق و خوی  و شکل گیری ویژگی های رفتاری است… مثلاً تأثیر زندگی در دشت و صحرا و در نتیجه شکل گیری رفتاری به نام مهمان نوازی و یا زندگی در کوهستان و شکل گیری صبوری و قناعت و یا تأثیر دمای هوا بر روی خلق و خو و رفتار ؛ مانند سخت کوشی در سرزمین های خنک و سرد و یا بی حالی، کم کاری، بی حوصلگی  و تنبلی در سرزمین های بسیارگرم … 

در ذیل به صورت کوتاه ، به تاثیر گرمای زیاد هوا را بر روی خلق و خوی و رفتار اشاره شده است…

 

رابطه بین گرما و پرخاشگری :

کشف ماهیت رابطهٔ میان گرما و پرخاشگری به روشی علمی‌تر، موضوع پژوهش‌های آزمایشگاهی فراوانی شده است. در بیشتر این پژوهش‌ها، افراد در موقعیت‌هایی قرار داده شده‌اند که پرخاشگرانه رفتار کنند و اغلب هم این کار با وارد کردن شوک الکتریکی به فردی دیگر (در مقابل فرد ازمایش شونده) انجام شده است. (البته در این آزمایش‌ها در حقیقت به هیچ‌کس شوک الکتریکی وارد نمی‌شد؛ فقط طوری عمل می‌کردند که شاهد ماجرا، یا همان فردِ موردآزمایش تصور کند که چنین اتفاقی افتاده است.) این پژوهش‌ها معمولا رابطهٔ U شکل معکوسی را نشان می‌دادند که طی آن، پرخاشگری تا حد مشخصی، حدود ۲۶ درجهٔ سانتی‌گراد، به‌واسطهٔ بالارفتن دمای هوا افزایش پیدا می‌کرد؛ اما پس از آن، اگر دما را بالاتر هم می‌بردند، میزان پرخاشگری کاهش می‌یافت. 

 

نمونه ای از پژوهش انجام شده :

 نتیجهٔ  پژوهش‌های آزمایشگاهی، با نتایج پژوهش‌های میدانی تناقض دارند؛ زیرا پژوهش‌های میدانی نشان می‌دهند که افزایش دما همیشه با افزایش رفتارهای پرخاشگرانه همراه است. روان‌شناسی به‌نام کریگ اندرسون (Craig Anderson) از منابع آرشیوی شهرهای مختلف امریکا برای جمع‌آوری اطلاعات دربارهٔ نرخ قتل، تجاوز، سرقت و دزدی موتورسیکلت استفاده کرد. درنهایت این روان‌شناس تأیید کرد که با بالارفتن دما، جرایم خشونت‌آمیز هم افزایش می‌یابند؛ اما درمورد جرایم غیرخشونت‌آمیز این‌طور نیست.

بر اساس پژوهش‌های میدانی، مناطق گرم‌تر جهان، سال‌های گرم‌تر، فصل‌ها، ماه‌ها و روزهای گرم‌تر سال، با پرخاشگری ارتباط بیشتری دارند. حتی برخی بررسی‌ها نشان می‌دهند که پرتاب‌کننده‌های توپ در ورزش بیس‌بال، در هوای گرم‌تر، توپ را تهاجمی‌تر پرتاب می‌کنند؛ و در روزهای گرم، دریافت‌کننده‌های بیشتری مورد اصابت توپ پرتاب‌کننده‌ها قرار می‌گیرند. این مسئله نمی‌تواند به‌خاطر خستگی پرتاب‌کننده‌ها باشد؛ چون در هوای گرم، مقدار راه‌رفتن و فعالیت آن‌ها در زمین بازی افزایشی نمی‌یابد؛ این‌طور به نظر می‌رسد که پرتاب‌کننده‌ها، صرفا از روی قصد،‌ دریافت‌کننده‌های بیشتری را هدف قرار می‌دهند.

 

توصیه :

کارشناس‌ها توصیه می‌کنند برای اجتناب از این نشانه‌ها و به حداقل رساندن آن‌ها، هنگامی که دمای هوا و میزان رطوبت خیلی بالاست، تا جایی که می‌توانید، بیرون نروید. همچنین، به نشانه‌های طبیعی بدن خود هم توجه کنید. حواس‌تان به بی‌حوصلگی، تحریک‌پذیری، افکار و نگرانی‌های آزاردهنده، خستگی، تنگی‌نفس و تهوع باشد. همچنین نوشیدن آب کافی، رژیم غذایی سالم و متعادل، خواب کافی و ورزش منظم، می‌توانند به درمان اضطراب تابستانی کمک کنند.

—————————————————————————-

#علوم_تربیتی #علوم_اجتماعی #رفتارشناسی
#مشاوره #روانشناسی #مشاوره_روانشناسی#روانشناسی_تربیتی 
#مشاوره #مشــاوره_روان_شناسی #مشاوره_تربیتی
#مجموعه_مقالات #مقالات_علمی #جزوات_آموزشی 
#متون_روان_شناسی  #متون_آموزشی_مشاوره
#آسیب_شناسی #پیشگیری_و_راهکارها
#بهداشت و سلامت #خلق_خوی #گرمای_هوا_و_پرخاشگری
#دفترمشاوره_موسسه_فرهنگی_دانش

 

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید