موضوعات

پاسخ سوال( عمومی شماره41) : باشروع سال تحصیلی، برای تغییر رشته در پایه دوم دبیرستان نظام فعلی، چه کار باید کرد؟

63991_ef
سوال:
کسی که در پایه دوم دبیرستان تحصیل می کند،اما رشته ای که ثبت نام کرده علاقه ای به آن ندارد و می خواهد در همین پایه دوم دبیرستان در رشته ای دیگر ادامه تحصیل دهد،
برای تغییر رشته به رشته مورد علاقه چه کار می تواند انجام دهد؟!

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
تغییر رشته در سال دوم دبیرستان دو حالت دارد:
یکی در همین ابتدای سال، تا هنوز لیست ثبت نام های قطعی مدارس در سیستم سناد کامل و بسته نشده است و امکان جابه جایی از مدرسه به مدرسه ای دیگر و یا جابه جایی در یک مدرسه از یک رشته به رشته دیگر وجو دارد.
دوم اینکه سال دوم را به اتمام برسانید و در پایان سال درخواست تغییر رشته داده و در دروس امتحان تغییر رشته موردنظر، شرکت کنید.
توضیح بیشتر:
* با داشتن شرایط زیر می توانید، در ابتدای سال و نهایتا قبل از امتحانات ترم اول، بدون امتحان تغییر رشته، در پایه دوم رشته مورد علاقه ثبت نام نموده و ادامه تحصیل داد:

1- حتما باید رشته مورد اشاره و علاقه شما( تجربی) در اولویت های برگه شماره یک هدایت تحصیلی ذکر شده باشد.

2- برای رشته مورد نظر خود از حیث علاقه و مسیر ادامه تحصیل در دبیرستان و به خصوص در دانشگاه، بررسی دقیقی داشته باشید. چراکه تحصیل در رشته جدید آسان تر از رشته قبلی نیست !!!؟؟؟

3- اگر شرط 1 و2 برقرار باشد، تا قبل از امتحان ترم اول ونیز قبل از اینکه لیست ثبت نام (مدرسه ای که هم اکنون در پایه دوم ثبت نام کرده اید) به اداره آموزش و پرورش به طور قطعی ارسال شود، هرچه زودتر اقدام نمایید.

4- قبل از همه باید نزد مشاور دبیرستانی که هم اکنون درس می خوانید رفته و راهنمایی و کمک بگیرید.

5- به همراه اولیاء خود نزد مدیر دبیرستانی که هم اکنون درپایه دوم انسانی درس می خوانید رفته و در خواست خود را برای انصراف از رشته انسانی و ثبت نام برای رشته تجربی اعلام نمایید.

6- اگر مدرسه ای که هم اکنون در رشته انسانی آن تحصیل می کنید، رشته تجربی را هم دارد و نیز شرایط علمی و… آن برای شما رضایت بخش است ، می توانید همانجا رشته مورد علاقه را ادامه دهید واگر رشته تجربی را ندارد، طبق آیین نامه موجود، انتقال به دبیرستان دیگر تاقبل از امتحانات ترم اول بلامانع است. البته انتخاب این روش، به معنای تغییر رشته نیست!بلکه صرفا یک جابه جایی است. بنابراین اسم تغییر رشته هم روی آن نگذارید!!!

7- البته اگر مدرسه کنونی شما بخواهد همکاری کند، مشکلی نیست و اگر همکاری نمی کند، میتوانید به همراه اولیاء خود به واحد مشاوره و متوسطه اداره آموزش و پرورش محل تحصیل خود مراجعه نموده و از راه قانونی اقدام نمایید.

8- تذکرمهم اینکه؛ جبران 6 هفته کلاس درس دروس اختصاصی رشته تجربی و رساندن خود به سطح دانش آموزان نیاز به برنامه ریزی و تلاش جدی دارد. لازم است هرچه سریعتر وبرای اینکه از درس های اختصاصی رشته تجربی بیش از این عقب نیفتید، موضوع تغییر رشته و کلاس و یا دبیرستان را تا رسیدن به نتیجه، پی گیری کنید.

9- در صورتی که برای تغییر رشته هنوز شک و تردید دارید و یا تصور می کنید که با گذشت سال تحصیلی، امکان جبران و رساندن عقب ماندگی در درس های تخصصی رشته جدید را ندارید ، می توانید این تغییررشته را به ساب بعد موکول کنید.

10-بعد از امتحانات ترم اول وبا شروع ترم دوم، امکان تغییر رشته بدون نیاز به شرکت و قبولی در امتحان تغییر رشته، وجود ندارد و بالطبع، این کار به سال تحصیلی بعد(خردادبه بعد) موکول می شود.

***در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در زمینه تغییررشته، می توانید با ما تماس بگیرید.(قسمت تماس با ما در نوار قرمز رنگ بالای سایت)
سلامت و موفق باشید.
مرکزمشاروه موسسه فرهنگی آموزشی دانش
ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب

2 دیدگاه دربارهٔ «پاسخ سوال( عمومی شماره41) : باشروع سال تحصیلی، برای تغییر رشته در پایه دوم دبیرستان نظام فعلی، چه کار باید کرد؟»

  1. دانش اموز

    سلام من سال دوم رشته یتجربی هستم والان که یک ترم گذشته ایا میتوانم تغییر رشته بدهم وادامه ی ترم دومم را در رشته ی گرافیک بگذرانم.. من علاقه ی شدیدی به گرافیک دارم و دوسال کلاس طراحی مرفتم خواستم بپرسم ایا امکانش هست؟؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      خیر!!! تغییر رشته در حال حاضر، دربین سال تحصیلی امکان ندارد! تغییر رشته با ، فقط در پایان سال تحصیلی قابل انجام است که ضوابط وشرایط خاص آن درصفحه ” تغییر رشته دبیرستان و… (بخش هدایت تحصیلی در پست مشاوره ) و همچنین در پست پاسخ به سوالات ذکرشده است.
      لازم به توضیح است که آنچه در بالای این صفحه آمده است، مطلب دیگری است :
      1- مساله دانش آموز ” تغییر ثبت نام” برای پایه دوم در رشته مورد نظراست نه ” تغییر رشته” مثلا دانش آموزی در رشته ریاضی ثبت نام کرده بعد می خواهد در رشته تجربی ثبت نام کند.

      2- در ابتدای سال تحصیلی در مهرماه(قبل از ارسال ثبت نام قطعی مدرسه در سیستم سناد) در همان مدرسه ای که دانش آموز در حال تحصیلی است.

      3- این تغییر ثبت نام در ابتدای سال، به شرطی قابل انجام است که رشته مورد درخواست، در اولویت های برگه شماره هدایت تحصیلی، ذکر شده باشد.

      4- اگر رشته مورد نظر دانش آموز در آن مدرسه نباشد، مساله فرق می کند. در این حالت دو تا تغییر لازم است، یکی تغییر ثبت نام رشته است و دیگری تغییر مدرسه و انتقال به واحد آموزشی دیگر که قاعدتا توفق مدرسه مقصد را لازم دارد.

      پاسخ دوم: امابرای تغییر رشته سال تحصیلی آینده:
      1- اگر بخواهید رشته گرافیک را از طریق شاخه فنی حرفه ای تحصیل کنید، باید امتحان تغییر رشته بدهید.
      متن آیین نامه به شرح زیر است:
      ” براساس ماده ۱۱۲( صفحه ۶۱۸ کتاب مجموعه مصوبات شورای عـــــالی آموزش و پرورش چاپ ۱۳۸۵)دانش آموزی که در پایه دوم به تحصیل اشتغال دارد چنانچه متقاضی تغییر شاخه یا رشته باشد (اعم از اینکه شرایط رشته مورد تقاضا را در نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی کسب کرده یا نکرده باشد) با نظر مشاور و رعایت موارد ذیل می تواند در پایه سوم به شاخه یا رشته دلخواه هدایت شود .
      براساس ماده ۲-۱۱۲ تغییر رشته دانش آموزان شاخه های نظری یا کاردانش به رشته های شاخه فنّی و حرفه ای و یا تغییر رشته در همان شاخه ، منوط به توفیق در امتحانات کلّیِّه درسهای اختصاصی پایه دوم رشته جدید در خرداد یا شهریور ماه همان سال با در نظر گرفتن ظرفیت پذیرش در رشته هایی می باشد که اسامی آن از سوی معاونت آموزشی اعلام خواهد شد . ”

      2- امتحان تغییر رشته در دو نوبت خرداد و شهریور انجام می شود،
      3- توصیه اول ما این است که؛ امتحانات خرداد را با موفقیت به پایان برسانید، بعد از آن برای تغییر رشته به رشته مورد نظر(گرافیک) طبق ضوابط آن از طریق مدرسه کنونی خود، اقدام نمایید.

      4- توصیه دوم ما این است که؛ در طول سال تحصیلی(از ترم دوم تا زمان امتحان تغییر رشته در شهریور ماه، خود را برای دروس تغییر رشته آماده کنید.

      5- چون جدول دروس رشته های شاخه فنی و حرفه ای خیلی متنوع و زیاد است، لذا دورس تغییر رشته به رشته گرافیک از طریق شاخه فنی حرفه ای را از دفترمشاوره مدرسه و یا واحد مشاوره اداره آموزش و پرورش منطقه خود دریافت کنید

      6- اگر بخواهید رشته گرافیک را در سطح پایین تر علمی و سطح مهارتی بالاتری، از طریق شاخه کار ودانش تحصیل کنید، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید و بعد از اتمام سال تحصیلی در پایه دوم، می توانید اقدام نمایید.

      *** اگر سوال و ابهامی داشتید، فقط ار طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید