موضوعات

پاسخ سوال(عمومی شماره ۲2): راه کارهای موجود برای ادامه تحصیل در یکی از رشته های هنری، با وجود تحصیلات دبیرستانی در رشته های نظری؟

2010-6-26-honar
سوال:
با وجود تحصیلات دبیرستانی در رشته نظری(ریاضی – تجربی -انسانی)برای ادامه تحصیل در یکی از رشته های هنری، چه راه کارهای وجود دارد؟

پاسخ:
نکته اول:
تغییر رشته به هردلیل و عنوانی در اولویت نیست.
یکی از وِیژگی ها ممتاز نظام جدید، هدایت تحصیلی و شغلی صحیح دانش آموزان است. این هدایت تحصیلی با کارشناسی علمی و ازطریق اجرای آزمون های روان سنجی و مشاوره تخصصی توسط مشاوران مدارس و مراکزمشاوره، انجام پذیر است. البته در این زمینه ضعف هایی نیز وجود داردکه بحث جداگانه ای است.
به هر حال چون تغییر رشته تغییر در سرنوشت تحصیلی و شغلی خواهدبود، لذا بایدبه پیامدهای آن را مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار داده و هر کس با توجه شرایط خاص خود، به نفع یابه ضرر بودن آن را بررسی کند. انی مهم نیز بدون ابزار علمی وتجربی راه به جایی نمی برد.
نکته دوم:
در صورت صلاح به تغییر رشته، چند راه وجود دارد:
1-شرکت همزمان در دو گروه:
چون در کنکور سراسری، گروه هنر شناور است. یعنی می توان همزمان با شرکت در گروه آزمایشی ریاضی، تجربی یا انسانی، درگروه هنر هم شرکت نمود. بنابراین می توان با طی کردن دوره پیش دانشگاهی، در گروه هنر هم شرکت کرد. منتهی انتخاب این روش به دلیل اینکه باید خود رابرای شرکت دردوگروه (یک گروه نظری و دیگری هنر)آماده کرد برای توفیق درآزمون کنکور، به صلاح نیست. و تنها به درد کسانی می خورد که دربحث هدایت تحصیلی به نتیجه قطعی برای تغییر رشته نرسیده و شک و تردید دارند.

2- تغییررشته به هنر، دردوره پیش دانشگاهی:
اگر در مورد ادامه تحصیل در یکی از رشته های هنری در دانشگاه به قطعیت رسیده اید، توصیه می شود که برای دوره پیش دانشگاهی به هنر تغییر رشته بدهید.
استفاده از ماده سی شش آیین نامه دوره پیش دانشگاهی ( (صفحه ۷۲۹ و ۷۳۰ کتاب مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش – چاپ ۱۳۸۵). طبق این ماده برای تغییر رشته به هنر، باید در ۴ درس یعنی؛ تاریخ هنر جهان ،تاریخ هنر ایران، مبانی هنر های تجسمی و طراحی ۱ شرکت نموده و حداقل نمره قبولی ۱۰ را کسب نمایید.

3- گذراندن دوره پیش دانشگاهی به صورت داوطلب آزاد(متفرقه):
ادامه تحصیل به صورت داوطلب آزاد، نیازی به شرکت در امتحان تغییر رشته ندارد.
*تذکرمهم:
الف) براساس تبصره1 ماده7 در صفحه4 اصلاحیه آیین نامه دوره پیش دانشگاهی، دانش آموزان واجد شرایط تحصیل در مدارس روزانه(مثل شرط سنی و اولین سال تحصیل در دوره پیش دانشگاهی) نمی توانند به شکل های دیگر( مانندبزرگسالان، آموزش از راه دوره و متفرقه) ثبت نام نموده و تحصیل نمایند.
ب)انتخاب این روش به خصوص برای پسران توصیه نمی شود. چون ترک تحصیل محسوب شده و داوطلب، دانش آموز رسمی آموزش و پرورش شناخته نمی شود. برای همین در صورت رسیدن به سن مشمولیت نظام وظیفه، سرباز تلقی می شود.

4- پی گیری ورود به دانشگاه های بدون کنکور:
دانشگاه های بدون کنکور شامل دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور و دانشگاه علمی کاربردی است که باید دفترچه راهنمای و شرایط آن را مورد مطالعه قرارداده و ببنیدآیارشته ی هنری مورد نظرتان، در لیست کدرشته محل های دانشگاه های بدون کنکوروجود دارد.برای پی گیری آن، از طریق اینترنت( سایت سازمان سنجش)جستجوکنید.
موفق باشید
مرکز مشاوره موسسه فرهنگی آموزشی دانش
ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید