موضوعات

پاسخ سوال(عمومی شماره ۲9): امکان اخذ همزمان دو دیپلم در نظام ترمی واحدی؟

th (5)
سوال:
راه تحصیل در دو رشته و دریافت دو دیپلم جداگانه باهم، چگونه است؟ مثلا دانش آموزی در دوره پیش دانشگاهی رشته در ریاضی مشغول به تحصیل است، علاقه مند است که رشته تجربی را هم خوانده و دیپلم این رشته را هم اخذ نماید.روش وامکان پاس کردن واحدها و درس های متفاوت، دو رشته باهم چگونه است؟

*** سه پاسخ را برای این سوال ارایه می دهیم:
پاسخ اول: ضرورت این اقدام
در نظام قدیم، برخی از دانش آموزان علاقه مند به رشته های گروه تجربی در دانشگاه(مانند پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی و…) چهارم دبیرستان را ریاضی می خواندند ودر پایان سال آخر،درس زیست را هم به همراه دروس نهایی سال چهارم، امتحان داده و همزمان دو دیپلم تجربی و دیپلم ریاضی دریافت می کردند. امابا توجه به اهداف و برنامه های تعریف شده در نظام جدید(ترمی واحدی)دانش آموز باید هدف های تحصیلی و شغلی را با توجه به علاقه و استعداد های ویژه خود در ورود به دبیرستان به طور روشن شناخته و از همان ابتداء تعیین رشته، بهترین انتخاب را داشته باشد. اجرای تست های شخصیت، رغبت تحصیلی شغلی و استعداد تحصیلی، همچنین حضور مشاوران مدارس به عنوان کارشناس این مساله، برای همین منظور است.
تفصیل این موضوع نیازمند مقاله ی جداگانه است، که علاقه مندان می توانند آن را در این سایت و یا دیگر منابع، جستجو نمایند.

پاسخ دوم:امکان همزمان این کار
در نظام جدید(ترمی- واحدی) چنین امکانی که دانش آموز همزمان دو دیپلم بگیرد، وجود ندارد.
لذا حتی در صورت شرکت در امتحان تغییر رشته، نمره آن هیچ تاثیری بر روی معدل و سابقه تحصیلی ای دانش آموز نداشته و تنها مجوزی برای ورود به رشته ی مورد درخواست خواهد بود.

پاسخ سوم:راه حل آیین نامه
اگرواقعا اصرار به داشتن دو دیپلم دارید، در صورت داشتن شرایط آن می توانید بعد از فارغ التحصیل شدن در رشته ریاضی، شرایط شرکت به صورت داوطلب آزاد(متفرقه) را برای سال بعد، مطالعه کنید.( مستندات آیین نامه ای این روش، در دیگر سوالات عمومی و اختصاصی توضیح داده شده است.)

*** تذکر مهم؛ البته بدانید که اقدام برای داشتن دو دیپلم:
1- شرایط ویژه و پیامد های خود را دارد؛ از جمله اینکه دانش آموز باید شرایط سنی و… تحصیل در مدارس روزانه را از دست داده باشد.
2- به نظر ما این شیوه عمل هیچ امتیازی بریتان نداشته و کمکی هم به شما نمی کند. بنابراین ضرورتی ندارد.
3- در صورت امکان ، تلف کردن سرمایه های ارزشمند شما همچون عمر است که قابل برگشت و جبران هم نیست.

*درصورت نیاز به مشاوره، می توانید از طریق تلفن مرکز مشاوره موسسه دانش، با ما تماس بگیرید.(طریقه تماس در نوار مشکی بالای سایت، در قسمت تماس با ما، ذکرشده است)
سلامت و موفق باشید.

دیدگاه‌های این مطلب

31 دیدگاه دربارهٔ «پاسخ سوال(عمومی شماره ۲9): امکان اخذ همزمان دو دیپلم در نظام ترمی واحدی؟»

  1. سلام. من درحال حاضر دانش اموزسال چهارم انسانی هستم که سال دیگه کنکور دارم.سال دوم دبیرستان رشتم ریاضی بود و قبول شدم ولی سال سوم تغییر رشته دادم و انسانی خوندم ولی امسال به من گفتن که علاوه بر دروس جامعه و عربی 2 که پارسال برای تغییررشته امتحان دادم بایدشهریورامسال 4تادرسی رو که مال سال دوم انسانی بوده رو هم امتحان بدم تابتونم دیپلم انسانی بگیرم میخواستم ببینم امکانش هست که من دوباره تغییر رشته بدم وبرگردم به ریاضی؟ اگرامکانش هست دوباره بایدبرم سال سوم روبخونم؟چه شرایطی داره؟ خیلی لطف میفرمایید اگر پاسخ بدید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      این سوال را قبلا و چندین بار به تفصیل پاسخ داده ایم.
      اول: تا دروس باقیمانده از پایه دوم وسوم رشته مورد اشاره(انسانی) به اتمام نرسدو شما فارغ التحصیل نشوید، امکان ادامه تحصیل برای پیش دانشگاهی برای شما وجود ندارد.

      دوم:تغییر رشته در همان پایه نداریم. یعنی تغیر رشته از پایه سوم به پایه سوم وجود ندارد.

      سوم: شما پایه سوم را انسانی خوانده اید . اگر بخواهید به رشته ریاضی برگردید، معنی آن این است که پایه سوم را یکبار دیگر تحصیل کنید و این یعنی اینکه یک سال عقب می افتید. و به نظر ما درحالت معمول ، ضرورتی نداشته و تلف کردن عمر وسرمایه است. مگر برای جبران تاثیر سوابق تحصیلی درکنکور که بحث جداگانه ای دارد.

      چهارم:چون نظام فعلی آموزش و پرورش واحدی است یعنی هر درس واحد تعریف شده و مستقلی دارد، لذا براساس آیین نامه موجود هدایت تحصیلی(تغییررشته) در صورت تغییر رشته از پایه دوم به سوم دبیرستان باید تمام درس های متفاوت رشته جدید ازپایه دوم بارشته قبلی را امتحان داده و نمره قبولی آن را کسب نمود. در واقع درس های متفاوت پایه دوم رشته جدید، یه عنوان کمبود واحد بوده که باید تا پایان شهریور پایه سوم پاس شود.
      سلامت وموفق باشید.

  2. سلام خسته نباشد. من شرايطم دقيقا مشابه دوستمون “محمد” در بخش نظرات اين پست هست. منتها من داراي ديپلم سال 87 و پيش دانشگاهي سال 88 رشته تجربي هستم و در دانشگاه هم فارغ التحصيل كارشناسي پيوسته هستم. من امسال براي ديپلم مجدد در رشته انساني اقدام كردم و شهريور مسال در امتحانات سال سوم شركت خواهم كرد. به نظر شما با توجه به تفاوت عنوان ديپلم جديدم (انساني) با ديپلم قبلي (تجربي) ، نياز به گرفتن پيش دانشگاهي رشته ي انساني هم دارم؟ چون در غير اين صورت بايد در دفترچه ي ثبت نام كنكور سال اخذ ديپلم خود را 93 (انساني) و سال اخذ مدرك پيش دانشگاهي را 88 (تجربي) بزنم. به نظر شما مشكلي واسم پيش نمياد؟؟؟ در ضمن درس هاي خودم رو تطبيق هم ندادم واسه ديپلم مجدد و همه ي دروس سال سوم انساني رو دارم امتحان ميدم. با اين حال كدام دروس از سال سوم انساني و با چه درصدي در كنكور من تاثير داده ميشه؟؟ در ضمن هدف من شركت در كنكور 95 و گروه آزمايشي تجربي است.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ اول: براساس آنچه که در دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور، بخش تکمیل فرم ها ذکر شده ، برای ثبت مشخصات دیپلم آمده است که کسانی که برای جبران سوابق تحصیلی دیپلم دیگری دارند، تنها معدل دیپلمی که می خواهد در کنکور تاثیر داده شود، بنویسند. در انی بخش و یا در بخش مربوط به ثبت اطلاعات دوره پیش دانشگاهی چیزی به عنوان تحصیل دوباره در دوره پیش دانشگاهی برای رشته دیپلم جدید، ذکر نشده است. علاوه براین؛ چون اطلاعات دیپلم قبلی و جدید شما به عنوان سوابق تحصیلی از طرف آموزش و پرورش به سازمان سنجش ارسال شده و می شود، بنابراین ؛ آن ها حتمااز مساله دیپلم قبل و نیز دیپلم مجدد شما و اینکه طبق ضوابط آموزش و پرورش اول بایددیپلم داشته باشید تا بتوانیددوره پیش دانشگاهی را بگذرانید، اطلاع دارند.

      پاسخ دوم: توضیحات لازم در مورد تاثیر سوابق تحصیلی و نیز جدول تاثیر نمرات درس به درس آن را( به صورت PDF) در ذیل پاسخ به سوال عمومی شماره 60(شصت) در پست پاسخ به سوالات عمومی و متداول، برای دیپلم های مرتبط و غیر مرتبط با گروه آزمایشی کنکور آورده ایم. آن را با دقت مطالعه بفرمایید.
      سلامت و سعادتمند باشید.

  3. وحیدموسوی

    باسلام من دارای دیپلم فنی هستم و حالا قصدادامه تحصبل در خارج ازکشورو دارم ولی میگن که باید دیپلم تجربی داشته باشم ومن ی سال وقت دارم ایامیتونم دیپلم تجربی بگیرم؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و با سلام
      بله؛ این سوال را بارها در پاسخ به دیگران کاربران جواب دادیم.
      می توانید از یکی از سه طریق بزرگسالان (شبانه)یا داوطلب آزاد(متفرقه) و یا آموزش از راه دور(غیرحضوری) برای گرفتن دیپلم تجربی استفاده کنید. همچنین می توانید از قانون تطبیق واحد برای پذیرش در س های مشترک( دروس عمومی) بین دیپلم قبلی( فنی) و رشته مورد نظر( تجربی) بهره بگیرید.

      *** توضیحات بیشتر و اقدامات لازم دیگر، در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید( صفحه تغییر رشته…در پاسخ به سوالات کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم، با دقت و حوصله مطالعه فرمایید. و در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

  4. سعیده ابراهیمی

    باسلام
    من دانش اموز سوم ریاضی هستم.الان دیگه از ریاضی زده شدمو دلم میخوادتغییر رشته بدمو دیبلم فنی حرفه ای طراحی رو بدم.الان که دیگه شروع امتحانات خرداد هستش.من باید الان چیکار کنم تا سال دیگه برم هنرستان؟ایا باید از دوم شروع کنم؟خواهشا زود راهنمایی کنید!!!!!!!

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ به سوال تغییر رشته و ادامه تحصیل در پایه سوم شاخه فنی :
      از پایه سوم متوسطه نظام فعلی( یعنی با وجود تحصیل در پایه سوم دبیرستان و یا حتی هنرستان و یا فارالتحصیل شدن در آن ها )، دیگرامکان تحصیل در هیچ یک ازرشته های شاخه فنی حرفه ای وجود ندارد. در صورت علاقه به ادامه تحصیل در هریک از رشته های شاخه فنی، فقط می توان رشته مورد نظر را از طریق شاخه کار ودانش، آن هم به صورت داوطلب آزاد و یا شبانه و یا آموزش از راه دور پی گیری نمایید. یعنی با داشتن دیپلم مثلا ریاضی و حتی دیپلم فنی رشته دیگر، دیپلم دوم دیگری را در شاخه کار ودانش( مثلا عمران) را اخذ می کنید. برای این کار نیازی به امتحان تغییر رشته هم ندارید. چون طبق آیین نامه هدایت تحصیلی(تبصره 3ماده 112آیین نامه آموزشی سه ساله متوسطه) تحصیل در شاخه کار ودانش، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد. البته در این صورت می توانید از شیوه تطبیق واحد هم استفاده کنید و درس های مشترک بین رشته قبلی فنی حرفه ای و رشته جدیدکار ودانش شما مورد قبول واقع شده و تنها درس های متفاوت آن(درس های مهارتی) راامتحان داده و با تکمیل آن ها دیپلم دیگری را می گیرید.

      *** به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی،اگر سوال و ابهامی داشتید، یا در همین قسمتی که سوال خود را مطرح کرده اید( تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی) و نیز در ” پست پاسخ به سوالات ” جواب خود را جستجو نمایید و یا فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

  5. ساراشريفي

    سلام من ميخواستم ازرشته رياضي به رشته فني حرفه اي(طراحي نقاشي)تغييررشته بدم سال سوم رياضي هستم_امانميدونم ججوري خواهش ميكنم توضيح بدين _لطفاتاقبل از امتحانات نهايي خردادباسخ بديد__

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      سوال تغییر رشته از ریاضی به شاخه فنی تکراری است وچندین بار به تفصیل پاسخ داده و اقدامات لازم را در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید( صفحه تغییر رشته…در پاسخ به سوالات دیگرکاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم. با دقت و حوصله مطالعه فرمایید. و در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

  6. با سپاس فراوان از شما آقای ابراهیمی
    در مورد نکته آخر جنابعالی باید بگم که جدای از استاندارد نبودن حوزه های امتحانات نهایی به خصوص در مراقبت و تصحیح اوراق امتحانی ، خیلی ها هستند که دیپلمشان را سال هایی گرفتند که نمرات سال سوم در کنکورشان تاثیری نداشته(سالهای91 به قبل) و به خاطر همین هم اهمیت زیادی به کسب نمرات بالا نمیدادند.یا اصلا ممکن است کسی از شرایط وآمادگی خوبی برای امتحانات برخوردار نبوده مثلا مریض بوده وبه خاطر همین نمرات پایینی کسب کرده است!!! آیا باید تا آخر عمر چوب نمرات پایین خود را بخورد؟ چون باعث شده رشته مورد نظرش رو قبول نشه ؟ اکنون که تاثیر قطعی این نمرات به تصویب رسیده،اگر آن ها قصد شرکت دوباره در کنکور را داشته باشند باید حداقل فرصت ارتقاء نمرات با توجه به اهمیت بسیار بالاشون ، بدون دغدغه برایشان فراهم بشه.من خودم با معدل کتبی نهایی 17 و با توجه به اینکه سال به سال درصد تاثیر نمرات بیشتر می شه به تازگی متوجه شدم که می شود برای دیپلم دوم هم اقدام کرد تا از این راه نمرات بالایی را کسب کرد.اینو بدونید که اکثریت داوطلب ها از این موضوع بی خبرند!!!
    اما من یک پیشنهاد ساده و راحت برای ارتقاء سوابق تحصیلی دارم.اونم اینه که مثل کنکور، حداقل هر سال ، امتحانات نهایی (فعلا سال سوم چون سالهای دیگه هم باید طبق قانون نهایی بشن) برگزار بشه به این صورت که مانند کنکور داوطلب با مراجعه به سایت اقدام به ثبت نام کنه و درسهایی که احساس می کنه نمرات پایینی داره و میخواد دوباره امتحان بده ، انتخاب و پولشو هم پرداخت کنه .اینطوری همیشه سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور به روز نگه داشته میشه و نیازی نسیت که داوطلب کلا دیپلم جدیدی بگیره.البته با توجه به نظام آموزشی فعلی کشور این کار به این زودیا امکان پذیر نیست !
    با تشکر فراوان
    یا حق

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام

      بحث تاثیر سوابق تحصیلی، سابقه چندین ساله دارد و مربوط به یکی دو سال اخیر نیست که کمتر کسی از آن خبر داشته باشد. با توجه به جلسات کارشناسی در کمیسیون مربوط به این موضوع درمجلس ، و همچنین وزارت ؟آموزش و پرورش، در مورد حذف کنکور، قرار بود سال های قبل از این به طور کلی برگزاری آزمون کنکور حذف شده و به جای آن تنها نتایج امتحانات نهایی لحاظ شود. منتهی اما به خاطر ملاحظات و آماده شده شرایط و… لازم این طرح به تعویق افتاده و مقرر شد که این کار به صورت تدریجی انجام شود.
      بنابراین؛ دانش آموزان مدارس، اولیاء ایشان، معلمین و تمامی دست اندرکاران ؟آموزش و پرورش، در جریان جایگزینی سوابق تحصیلی به جای آزمون کنکور بوده اند و حتی این موضوع چندین سال است که در آگهی های تبلغاتی موسسا خصوصی هم گنجانیده شده است. حتی در چندسال گذشته برخی از دانش آموزان و اولیاء آن ها، نگران این موضوع و تا دانش آموزی نمره ای را کسب می کرد، بحث تاثیر آن در کنکور را مطرح می کردند که ما برای ایشان توضیح می دادیم تنها امتحاتات یکسان و یکپارچه نهایی به عنوان سوابق تحصییلی محاسبه شده و نمرات امتحانات داخلی مدرسه (مثل ترم اول و یا پایه های اول و دم) هیچ تاثیر در سوابق تحصیلی آن ها ندارد.
      البته قصور اطالع رسانی و راهنمایی دانش آموزان و اولیاء و حتی معلمین ما، تا حدی مربوط به مدارس ما، به خصوص مدیران مدارس و مشاوران آن هاست و از این لحاظ گلایه مندی شما درست است.
      به هرحال فرصت جبران برای شما و دیگران وجود دارد، تا سوابق تحصیلی خود را ارتقاء دهید.

      در صورت نیاز به مشاوره بیشتر،می توانید یااز طریق تماس تلفنی جویا شوید ( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)ویا تلفن خود را به ایمیل مرکز مشاوره به آدرس(moshavere.danesh@gmail.com)ارسال نمایید تا با شما تماس بگیریم.
      سلامت و موفق باشید.

  7. یه دنیا ممنون که پاسخ بنده رو کامل دادین.خیلی عذر می خوام چند سوال دیگه هم دارم ممنون میشم اینو هم جواب بدین
    همونطور که گفتم دیپلم تجربی دارم(سال90 گرفتم)مدرک پیش دانشگاهی تجربی رو هم 91 گرفتم.1 – من اگه بخوام دیپلم ریاضی بگیرم و معدل کتبی بالایی رو کسب کنم تا در کنکور تجربی 94 شرکت کنم باید چه موقعی اقدام به اخذ دیپلم ریاضی کنم تا حداکثر تا اوایل اسفند که فرصت مجدد ثبت نام کنکوره کد سوابق تحصیلی جدید من آماده بشه ؟ 2 – میشه برای شهریور امسال ، 93 ، دروس دیپلم رو امتحان بدم و در دی ماه سال چهارم رو ؟ 3 – زمان ثبت نامشون کی هست ؟ 4 – با توجه به شرایط من دروسی که برای دیپلم باید اخذ بشه فقط سال سوم ریاضیه ؟ 5 – اول و دوم که لازم نیست ؟ اینو هم اضافه کنم که میخوام از طریق مدارس آموزش از راه دور اقدام کنم.(واقعا جای تاسف داره که برای ارتقا سوابق تحصیلی که نقش مهمی در ورود به دانشگاه به خصوص رشته های پر طرفدار پیدا کرده اینطور باید اقدام کرد تا شانس ورود به یکی از این رشته ها رو داشته باشم.اگر امکان جبران نمرات دیده میشد این کارها لازم نبود)
    با سپاس فراوان
    خدا اجرتون بده

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      پاسخ سوال اول:
      اگر بخواهید در دوره شبانه(بزرگسالان) تحصیل کنید، زمان اقدام برای ثبت نام و … یکی از زمان های؛ شهریورماه برای ترم اول( مهر) و دی ماه برای ترم دوم( بهمن) و یا خردادماه برای ترم تابستان(ازتیرماه) است. اما اگر بخواهید به صورت داوطلب آزاد دیپلم دوم خود را بگیرید، باید در امتحانات پایانی خردادماه شرکت کنید . اگر درس هایی از خردادماه باقی بماند، امکان پاس کردن آن در شهریور و همچنین جبرانی دی ماه وجو د دارد. اگر تا دی ماه تمام درس های پایه سوم را برای گرفتن دیپلم پاس کنید، کنکور سال آینده را با خیال راحت ثبت نام می کنید.
      برای شرکت به صورت داوطلب آزاد باید در اسفند ماه اقدام به ثبت نام نمایید. و در صورت از دست دادن فرصت اسفند،. با پی گیری در فروردین ماه هم ثبت نام کنید.
      متذکر می گردد که؛ اگر تصصیم به انتخاب روش داوطلب آزاد را دارید باید زودتر اقدام کنید.
      پاسخ سوال دوم و سوم:
      اولا؛ فعلا با قانون موجود، از طرفی هیچ یک از دروس دوره پیش دانشگاهی (چه نهایی و جه غیر نهایی) به هنوان سوابق تحصیلی در نمره تراز و رتبه سازی کنکور تاثیر داده نمی شود. واز طرف دیگر چون نوع مدرک دیپلم وپیش دانشگاهی مهم نیست و با مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی غیر متناظر(ناهماهنگ) می توان در هریک از گروه های آزمایشی کنکور ثبت نام وشرکت کرد، بنابراین شما با داشتن دیپلم (هرکدام از رشته ها) و همچنین دوره پیش دانشگاهی که در هر رشته ای مدرک آن را دارید،نیازی به گذراندن پیش دانشگاهی دیگری(مثل ریاضی) را ندارید.

      ثانیا؛ در صورت اصرار به داشتن پیش دانشگاهی ریاضی ، برای ثبت نام و شرکت در کنکور 94 ، تا پایان شهریور 94 فرصت دارید تا دوره پیش دانشگاهی در رشته مورد نظر را به اتما م برسانید. پس اگر تا دی ماه 93 درس های مربوط به دیپلم ریاضی را تماما پاس کنید، فرصت دارید تا برای دوره شبانه و یا به صورت داوطلب آزاد از بهمن 93، اقدام و تا پایان شهریور94 دوره پیش دانشگاهی را برا ی رشته مورد نظر به اتمام برسانید. هرچند باز متذکر می شویم که، شما با داشتن مدرک پی دانشگاهی تچربی نیازی به گذراندن پیش دانشگاهی در رشته ریاضی را ندارید.

      پاسخ سوال چهارم :
      برای گرفتن دیپلم دوم در رشته مورد نظر، دور راه دارید:
      راه اول تطیبق واحد است. در صورتی که نمرات دروس مشترک بین دو رشته قبلی(تجربی) و رشته جدید(ریاضی) مثل دروس عمومی بالاست، می توانید از این شیوه استفده کنید. د راین صورت درسه های مشترک بین دور رشته از پایه سوم پذیرفته شده و تنها دروس متفاوت را (مثل جیر واحتمال و هندسه 2 و…) امتحان خواهید داد.
      راه دوم اینکه درخواستی را برای تطبیق واحد ارایه نداده و با ارایه مدرک پایه اول و دوم، تمام دروس پایه سوم را امتحان بدهید.

      پاسخ سوال پنجم :
      در مورد سال اول و دوم باید گفت ؛ سال اول که عمومی است و سال دوم رشته تجربی با ریاضی تنها درس آمار و مدل سازی است. که این درس هم جز درس های سال سوم رشته تجربی بوده و شما آن را پاس کرده اید. بنابراین پایه دوم شما هم برای رشته ریاضی تکمیل است.

      نکته آخر اینکه ؛ به هرصورت برای جبران سوابق تحصیلی ، باید فرصت باشد تا افراد بتوانند سطح نمرات خود را ارتقاء دهند. لذا به نظر نمی رسد که راه مناسب تری غیر از راه فعلی را ایجاد کرد. اگر شما راه کار بهتری به نظر تان می رسد، آن را با توضیح کافی و کامل بیان کنید، تا ما نیز از مسیر مشاوره ای خود پی گیری کنیم.
      امید واریم که جوا ب لازم را بدست آورده و با بهترین انتخاب، موفقیت مورد نظر را کسب نمایید.
      اگر سوال و ابهامی باقی مانده باشد، لطفا از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش

  8. سلام.با توجه به تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی در کنکور و متاسفانه عدم امکان جبران نمرات، با توجه به اینکه بنده دانشجو هستم و از معافیت تحصیلی استفاده می کنم، می خواهم برای گرفتن دیپلم ریاضی اقدام کنم تا با ارتقای سوابق تحصیلی در کنکور 94 شرکت کنم. اگه من دیپلم ریاضی رو با معدل کتبی بالایی بگذرونم اونو در کنکور 94 تاثیر می دهند ؟ کد سوابق تحصیلی جدیدی اختصاص می دهند؟ از نظر نظام وظیفه مشکلی در اخذ دیپلم مجدد پیش نمیا آید؟ غیر از این راه چه راهی رو برای ارتقای سوابق تحصیلی پیشنهاد می کنید؟ چون با تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی تقریبا رویای ما برای رشته های تاپ در تجربی ناممکن شده)
    (خودم دیپلم تجربی دارم)
    با تشکر

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ اول: امکان جبران سوابق تحصیلی وجو دارد. شما می توانید دیپلم دوم و سوم و… رابا عنوان دیگری (غیر عنوان دیپلم کنونی) بگیرید. و بنا برآنچه که در دفترچه راهنمای کنکور ذکر شده است، فقط نمرات دیپلم جدید را در فرم ثبت نام اعلام نمایید.
      ” درصفحه 16 ذیل عنون: تبصره 5 – توضیحات مهم دیگر، آمده است:داوطلبانی که بیش از یک دیپلم دارند،با توجه به علاقمندی خود، تنها عنوان و کد سوابق تحصیلی دیپلمی که قصد استفاده از آن را برای ادامه تحصیل دارند، در فرم ثبت نام کنکور اعلام کنند.”

      پاسخ دوم: تحصیل و یا گرفتن مدارک تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی به شیوه داوطلب آزاد(متفرقه) هیچ ارتباطی با مساله مشمولیت و یا معافیت سربازی ویا دانشجو بودن شما ندارد و بابت شرکت در امتحانات به شیوه داوطلب آژاد از شما هیچ مدرکی برای موضوع سریازی و امثال آن، مطالبه نمی کنند.

      پاسخ سوم: یکی از راههایی که از لحاظ زمانی، شما زودتر به نتیجه می رساند استفاده ازقانون تطبیق واحد است. با استفاده از این آیین نامه درس های مشترک(عمدتا دروس عمومی) بین دو رشته قبلی(ریاضی) و رشته جدید موردنظر، پذیرفته شده و بعد برای گذراندن واحد های متفاوت اقدام می کنید.
      برای این کار باید مدارک پایه دوم و سوم دوره متوسطه رشته ریاضی خود را،با در دست داشتن کارنامه ستونی سه ساله دوره متوسطه رشته ریاضی ،برای تطبیق واحد به واحد مشاوره و یا امتحانات اداره آموزش و پرورش محل تحصیل قبلی خود و یا یکی از دبیرستان های شبانه ای که می خواهید دیپلم ریاضی بگیرید، مراجعه نمایید.

      پاسخ چهارم: اگر نمرات دروس مشترک شما، به خصوص امتحان نهایی، پایین باشد، و اگر شما نیازمند معدل بالای دیپلم هستید، استفاده از تسهیلات تطبیق واحد برای پایه سوم توصیه نمی شود.

      پاسخ پنجم: با درنظر گرفتن توضیحات بالا اگر بخواهید به قصد گرفتن دیپلم دیگر، پایه سوم را در دوره شبانه بگذارنید، باید ابتدا امتحان تغییر رشته داده و نمره قبولی حداقل ۱۰ را کسب کنید. دروس تغییر رشته شامل درس های پیش نیاز سال سوم است. این درس ها برای هر رشته ای متفاوت است. شما بعد از تصمیم قطعی بای رشته مورد نظر، می توانید جدول دروس تغییر رشته را سوال بفرمایید. (البته اگر هر کدام از درس های پیش نیاز برای تغییر رشته را(مثل ریاضی۲)که در پایه دوم رشته ریاضی گذرانده باشید، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید.

      پاسخ ششم: چون شما شرایط تحصیل در دوره روزانه را ندارید، طبق آیین نامه دوره متوسطه می توانید پایه سوم رشته ریاضی را به صورت داوطلب آزاد بگذرانید.در این صورت نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید. برای این منظور، فقط باارایه کارنامه پایه رشته فنی، برای ثبت نام پایه سوم رشته مورد نظر اقدام کنید. زمان ثبت نام برای داوطلب آزاد در اسفند ماه است.(البته در فروردین هم پی گیری کنید، می توانید ثبت نام کنید).

      پاسخ هفتم: چون شیوه ی داوطلب آزاد در مدارس شبانه اجرا می شود برای شناسایی مدرسه مذکور می توانید به واحد متوسطه ویا امتحانات اداره آموزش و پرورش محل تحصیلی قبلی و یا محل زندگی خود، مراجعه نمایید.
      سلامت وموفق باشید.

  9. باسلام
    میخواستم بدونم که قانون گرفتن دیپلم دوم در مورد اتباع خارجی در ایران نیز صدق میکند و آیا گرفتن دومین دیپلم برای این افراد بلامانع است.
    اگر پاسخ بدهید ممنون میشم.
    باتشکر.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و با سلام
      در متن آیین نامه « نحوه اخذ گواهینامه پایان دوره متوسطه (دارای معدل) برای افرادی که قبلا در دوره متوسطه تحصیل کرده اند» منعی برای اتباع خارجی ذکر نشده است.(صفحه 357 کتاب مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش -چاپ 1385 دبیرخانه شورای عالی آموزش وپرورش )
      همچنین؛ در آیین نامه « مجوز صدور و تحویل مدارک تحصیلی اتباع خارجی» نیز تفاوتی با سایر افراد ایرانی، گفته نشده است.(صفحه 357 کتاب مجموعه مصوبات…)
      لذا این آیین آموزشی برای اتباع خارجی که کارت اقامت داشته و اقامت آنان از نظر قانونی بلامانع باشد، همانند سایر ایرانیان، اعمال خواهد شد.
      سلامت وموفق باشید.

  10. با سلام من دانش آموز سال سوم ریاضی هستم و قصد دارم که در کنکور رشته ی تجربی با هدف قبولی در رشته پزشکی یا رشته بیو تکنولوژی شرکت کنم من به شکل خود آموز دو سه بار دروس زیست دوم سوم و چهارم را مطالعه کرده ام پارسال تمام دروس اختصاصی رشته ریاضی را با نمره بیست قبول شدم و در درس ریاضی توانمند هستم ولی با وجود استعداد در رشته ریاضی به دروس تجربی و رشته پزشکی بیشتر علاقه مند هستم پدر من پزشک است و توانایی توضیح بخشی از مطالب زیست شناسی و پاسخ به بخشی از سوالات من را دارد با توجه به شرایط بنده به نظر شما من سال دیگر به رشته تجربی تغییر رشته بدهم یا رشته ریاضی فیزیک را ادامه دهم لطفا تاثیر نمرات هر رشته در کنکور تجربی و شرایط تغییر رشته را توضیح بدهید باتشکر

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ اول:
      اگرتصمیم قطعی شما کنکور تجربی است، توصیه جدی ما این است که سال آخر حتما در رشته تجربی تحصیل کنید. دلایل این توصیه ما هم به وضوح روشن است که آمادگی برای هریک از گروه های آزمایشی کنکور(مثلا تجربی) با تحصیل جدی و وقت گذاری مفید دررشته دبیرستانی آن به نتیجه می رسد. لذا اگرشما بخواهید در رشته ریاضی تحصیل کنید ولی در کنکور تجربی شرکت کنید، این به این معناست که بخواهید دورشته را همزمان با هم تحصیلی کنید.این روش شما از هدف تان دور می کند!!!

      پاسخ دوم:
      در صورت تغییر رشته تاثیر سوابق تحصیلی، کمتر از 25 درصد خواهد بود. که به نظر می رسد این به دلیل تفاوت درس های امتحان نهایی رشته تحصیل شده(مثلا ریاضی) با دخالت ضریب دروس تخصصی در گروه امتحانی کنکور(مثلا تجربی) است.

      پاسخ سوم:
      برای تغییر رشته از ریاضی به تجربی در دوره پیش دانشگاهی باید دو درس زیست شناسی(۱) و زیست شناسی (۲) را در حوزه امتحانی نهایی شرکت نمایید. موعد این امتحان معمولا در نیمه مرداد ماه هرسال است. شماباید از مدرسه محل تحصیل خود معرفی نامه(با فرم مخصوص تغییر رشته عکس دار، به همراه مهر وامضاء مدرسه) را دریافت نموده و به واحد و دایره ی امتحانات اداره آموزش و پرورش منطقه محل تحصیل خود و یامحل حوزه امتحان نهایی تعیین شده، مراجعه نموده وثبت نام نمایید.
      زمان مراجعه شما باید حداقل دو هفته قبل از برگزاری امتحان مذکور باشد.
      دیگر شرایط تغییر رشته از پایه سوم ریاضی به سال آخر تجربی(پیش دانشگاهی)درپست های مختلف سایت آورده ایم! برای نمونه پاسخ به سوالات زیر را بخوانیددر پست “پاسخ به سوالات”:
      – پاسخ سوال( عمومی شماره ۴۲) زمان درخواست برای امتحان تغییر رشته پایه سوم به پیش دانشگاهی برای دوره روزانه چه وقتی است؟
      – پاسخ سوال(اختصاصی شماره ۶۹): تاثیر نمره امتحان تغییر رشته بر روی معدل کارنامه تحصیلی؟
      – پاسخ سوال (اختصاصی شماره ۴۶): نمونه سوال زیست ۱ برای امتحان تغییر رشته!
      – پاسخ سوال(اختصاصی- شماره۲۳):فرم تغییر رشته سوم به پیش دانشگاهی را از کجا تهیه کنم؟
      – پاسخ سوال(عمومی شماره ۲۱): آیاامتحان تغییر رشته سوم به پیش دانشگاهی کشوری است یا داخلی مدرسه؟
      – پاسخ به سوال(اختصاصی شماره-۲۱):بخشنامه تغییر رشته؟
      – پاسخ به سوال(عمومی- شماره ۲۰) :برای قوی شدن پایه علمی برای کنکور تجربی(پزشکی و…)می توان رشته ریاضی خواند؟
      – پاسخ به سوال(اختصاصی شماره۱۰): تکلیف درس زمین شناسی در صورت تغییر رشته از ریاضی به تجربی
      – پاسخ به سوال(عمومی- شماره ۱۱) : در تغییر رشته ازسوم ریاضی به پیش دانشگاهی تجربی، چه اقداماتی را برای کسب موفقیت باید انجام داد؟
      – پاسخ به سوال(اختصاصی شماره۳): تاثیر نمره امتحان تغییررشته در معدل
      – پاسخ سوال(عمومی-شمار ۶): نحوه تغییر رشته از سال سوم ریاضی به دوره پیش دانشگاهی تجربی
      و همچنین در پست ” طرح پرسش کاربران” و نیزدرصفحه”امتحان تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی” درقسمت هدایت تحصیلی در پست ” مشاوره” آمده است.
      *** به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی، اگر سوال و ابهامی داشتید، فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

      1. دانش آموز

        آیا افرادی که درسال سوم تغییر رشته داده اند با توجه به قوانین جدید تاثیر نمرات در کنکور ضرر می کنند و قسمتی از 25 درصد را از دست داده اند ؟آیا قابل جبران هست؟

        1. جعفر ابراهیمی

          به نام خدا
          وبا سلام
          اول: اینکه تاثیر سوابق تحصیلی برای تغییر رشته ای ها کمتر از 25 درصد است به معنای کم شدن از کل نمره نیست ، بلکه به این معنا که سهم آن به آزمون کنکور اتختصاص می یابد. مثلا 20 درصد تاثیر سوابق تحصیی و 80 درصد تاثیر نتیجه آزمون و یا… به هرحال جمع تاثیر هردو باید به 100 درصد برسد.

          دوم: می توان گفت تا حدی به ضرر کسانی است که نمرات امتحان نهایی پایه سوم آن ها بالاست. به این دلیل که چون سهم دخالات سوابق تحصیلی کم شده و به سهم نتیجه امتحان کنکور اضافه می شود، کار ؟آزمون به همان مقدار مهمتر شده و نیازمند دقت و تلاش بیشتری است.

          سوم: امکان جبران برای تغییر رشته ای ها، گرفتن دیپلم متناظر با گروه داوطلب کنکور است. مثلا برای کسی که با دیپلم ریاضی می خواهد درکنکور تجربی شرکت کند، و نمی خواهد که تاثیر سوابق تحصیلی کمتر و بالطبع تاثیرآزمون کنکور بیشتر شود، باید دیپلم دیگری را از طریق دوره شبانه و یا داوطلب آزاد بگیرید که البته به سال اول فارغ التحصیلی دانش آموز روزانه ، وصال نمی دهد. چون در حال گذراندن دوره پیش دانشگاهی است و دانش آموز که شرایط دوره روزانه را دارد ، امکان شرکت به صورت های دیگر(بزرگسالان یا شبانه، داوطلب آزاد یا متفرقه و یا آموزش از راه دور) را ندارد.

          در صورت نیاز به مشاوره می توانید از طریق تماس تلفنی پی گیری نماید.(نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت در بخش تماس با ما، آمده است)
          سبلامت و موفق باشید.

  11. محمد مهدی صابری تیلکی

    با سلام خدمت شما و عرض خسته نباشید .
    من دانش آموز پایه سوم متوسطه در رشته ریاضی هستم و میخواهم بعد از اخذ دیپلم ریاضی دیپلم رشته علوم انسانی را هم نیز اخذ نمایم . راه حلی برای این کار وجود دارد یا نه ؟
    این کار بهتر است یااین که از همین الآن تغییر رشته داده و یک سال از بقیه دانش آموزان عقب افتاده و دوباره شروع به تحضیل در رشته علوم انسانی نمایم ؟
    با تشکر از شما

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      باسلام
      *پاسخ سوال اول:
      1- همچنانکه در پاسخ به سوال عمومی شماره 29 (که شما سوال خود را ذیل آن نوشته اید) گفته ایم؛ در نظام جدید آموزشی، سیاست و آیین نامه ها، برخلاف نظام قدیم، به طور معمول امکان اخذ دو دیپلم را ندارد. مگراینکه کسی به صورت داوطلب آزاد شرکت کند که آن هم شرایط ویژه و پیامد های خود را دارد؛ از جمله اینکه دانش آموز باید شرایط سنی و… تحصیل در مدارس روزانه را از دست داده باشد.
      2- به نظر ما این شیوه عمل هیچ امتیازی بریتان نداشته و کمکی هم به شما نمی کند. بنابراین ضرورتی ندارد.
      3- در صورت امکان هم، تلف کردن سرمایه های ارزشمند شما همچون عمر است که قابل برگشت و جبران هم نیست.
      **پاسخ سوال دوم:
      1- شما می توانید از فرصت تغییر رشته از پایه سوم ریاضی به پایه پیش دانشگاهی انسانی استفاده کنید.
      2- امتحان تغییر رشته در تابستان پایه سوم به پیش دانشگاهی، و در حوزه امتحان نهایی برگزار می شود.
      3- درصورت موفقیت در امتحان تغییر رشته با کسب حداقل نمره 10،از بقیه دانش آموزان همسالتان هم عقب نمی افتد.
      4- امتحان تغییر رشته هیچ تاثیری در معدل سال سوم و یا پیش نداشته و تنها مجوزی برای ورود به رشته دیگر است.
      5-دو درس امتحان تغییر رشته از پایه سوم ریاضی به پیش انسانی شامل: عربی 3 ویژه علوم انسانی و ادبیات تخصصی می باشد.
      6- هرچند این امتحان در تابستان سال بعد برگزار می شود،اما باید آمادگی لازم را داشته باشید. بنابراین توصیه می کنیم در طول سال تحصیلی امسال، به شرطی که از درس های پایه ریاضی هم کم نیاورید، روی این دو درس کار کنید. پیشنهاد ما رفتن به کلاس در یک آموزشگاه قوی برای این دو درس تخصصی تغییر رشته است، تا هم از عهده امتحان تغییر رشته بربیایید و هم خود را برای دوره پیش دانشگاهی رشته انسانی آماده کنید. ومهمتر اینکه؛امکان موفقیت خودرا در کنکور رشته انسانی بیشتر نمایید.
      7- لطفا یک بار دیگر سوال عمومی شماره 29 در پست “پاسخ به سوالات” سایت را با دقت بخوانید.
      ***در صورت سوال و ابهامی در پاسخ ارایه شده و یا نیاز به مشاوره تلفنی، می توانید با ما تماس بگیرید.(نحوه تماس در نوارمشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت و موفق باشید

  12. با سلام.من دانش آموز پایه ی اول دبیرستان در مدرسه نمونه دولتی هستم.می خواستم بدونم که آیا من می تونم در دو رشته ی علوم تجربی و ریاضی فیزیک شرکت کنم و دو دیپلم بگیرم یا نه.

    با تشکر

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و باسلام
      پاسخ اول:
      امکان اخذ دو یا چند دیپلم مربوط به نظام های تحصیلی دبیرستان قدیم(شش ساله) و قبلی( چهارساله) بوده است. در نظام تحصیلی ترمی، با توجه به هدف ها و شیوه تعریف شده، به طور معمول چنین امکانی در دوره های روزانه وجود ندارد. مگر اینکه بعد از فارغ التحصیل شدن در دوره روزانه، دانش آموزی در سال تحصیلی بعد از فارغ التحصیلی، دو باره وتنها به صورت داوطلب آزاد در امتحان شرکت نماید.
      پاسخ دوم:
      با توجه به تغییر شرایط اجتماعی و بالا بودن حجم درس ها و از دادن فرصت های تحصیلی و شغلی، چنین روشی هدر دادن وقت ،امکانات وسرمایه های غیر قابل برگشت همچون عمر است! بنابراین این کار در نظام کنونی تحصیلی منسوخ شده و توصیه نمی شود!!!
      سلامت و موفق باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید