موضوعات

پاسخ سوال(اختصاصی- شماره ۴2): در خواست تغییر رشته از شاخه فنی حرفه ای(پایه دوم کامپیوتر) به شاخه نظری(سوم انسانی) با وجود اتمام موعد امتحان تغییر رشته؟

300px-Adabiat1
سوال:
سلام من دوم کامپیوترم میخوام تغییر رشته بدم برم انسانی چیکار باید بکنم ؟ میگن نمیشه .تروخدا بهم بگید.؟؟؟؟؟؟
(فرستاده شده در ۱۳۹۲/۰۶/۰۹ در ۹:۵۲ ق.ظ -توسط:سوگند)

پاسخ:
به نام خدا
وباسلام
الآن(درزمان طرح این سوال)موعددرخواست و برگزاری امتحان تغییر رشته، گذشته است! بنابراین اگر شمادرسال تحصیلی گذشته(۹۲-۹۱) سال دوم رشتهِ ی کامپیوتردرشاخه فنی حرفه ای بوده اید، قاعدتاباید سال سوم آن را هم برای سال تحصیلی ۹۳-۹۲ بگذرانید.حالا سوال این است که برای تغییر رشته از سوم فنی حرفه ای(درواقع بادیپلم فنی کامپیوتر) به پیش دانشگاهی انسانی، چه کار بایدکرد؟
برای تغییر رشته از سال سوم شاخه فنی حرفه ای(با داشتن دیپلم فنی و حرفه ای)به سال آخر(پیش دانشگاهی)انسانی، شما باید؛ طبق جدول مواد آزمون تغییر رشته تحصیلی در دوره پیش دانشگاهی (ماده سی وشش آیین نامه دوره پیش دانشگاهی -صفحه ۷۳۰ کتاب مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش – چاپ ۱۳۸۵ دبیرخانه شورا)شما باید دو درس عربی۳ ویژه علوم انسانی و ادبیات فارسی تخصصی را امتحان دهید.
توصیه ای دیگر:
البته باید این دو درس را در طول سال تحصیلی کار کنید و حتما کلاس های فوق العاده ای را(در یک آموزشگاه قوی و یامدرسه علوم انسانی) شرکت نمایید.
درصورت وجودابهام، سوال خود را مطرح نمایید.
موفق وسلامت باشید.

دیدگاه‌های این مطلب

4 دیدگاه دربارهٔ «پاسخ سوال(اختصاصی- شماره ۴2): در خواست تغییر رشته از شاخه فنی حرفه ای(پایه دوم کامپیوتر) به شاخه نظری(سوم انسانی) با وجود اتمام موعد امتحان تغییر رشته؟»

  1. سلام من دیپلم کامپیوتر دارم و میخوام تغییر رشته بدم به انسانی،به نظرتون از طریق آموزشگاه میشه واسه امتحان خرداد شرکت کنم؟یا حتما باید از طریق مدرسه اقدام کرد؟من شنیدم 2سال طول میکشه واسه گرفتن مدرک انسانی درسته یا نه؟
    ممنون میشم اگه جوابم رو بدید…

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ سوال اول:
      1- موضوع و مساله اول شما تغییر رشته از پایه سوم رشته فنی به پیش دانشگاهی انسانی است. و موضوع دوم گرفتن دیپلم انسانی به منظور جبران سوابق تحصیلی برای کنکور. ایننکه کدامیک از این دو راه را انتخاب کنید بستگی به هدف و برنامه شما دارد.
      2- تمام امتحانات تغییر رشته(چه پایه دوم به سوم و چه سوم به پیش دانشگاهی) باید به صورت رسمی و در حوزه امتحان نهایی آموزش وپرورش باشد. بنابراین امکان برگزاری امتحان در آموزشگاه های آزاد وجود ندارد. لذا اگر کسی در سال جاری دانش آموز مدرسه روزانه است تنها می تواند از طریق مدرسه خود اقدام کند و اگر فارغ التحصیلی شده(در سال قبل یا سال های قبل دیپلم گرفته) می تواند از طریق واحد مشاوره یا متوسطه اداره آموزش و پرورش منطقه خود یک پیش انشگاهی دوره بزرگسالان(شبانه) را شناسایی نموده و برای ثبت نام و شرکت در امتحان تغییر رشته به آن جا مراجعه نماید.

      پاسخ سوال دوم:
      با توجه به پاسخ 1 در سوال اول؛ اگر بخواهید تنها دوره پیش دانشگاهی پیش دانشگاهی را طی کنید، در طول یکسال به انجام می رسد. اما اگر بخواهید برای هدف دیگری( مثل جبران سوابق تحصیلی ) حتما دیپلم انسانی بگیرید، خوب طول تحصیل شما تقریبادو سال خواهد شد.

      توصیه:
      1- برای انتخاب مسیر بهتر و برنامه ریزی مناسب حتما از مشاوره های تخصصی هدایت تحصیلی و برنامه ربزی درسی استفاده کنید و بدانید بدون مشورت لازم، بدرستی به هدف و منظورتان نمی رسید و هزینه وسرمایه بیشتری را مصروف خواهید نمود.
      2-پاسخ به سوالات دیگر کاربران را در صفحات مربوط به تغییر رشته و همچنین پست پاسخ به سولات عمومی و اختصاصی ارایه شده در سایت مرکز مشاوره موسسه فرهنگی دانش را بخوانید. و در صورت سوال و ابهام مجدد، با توجه محدودیت زمانی در پاسخ دهی کتبی، تنها از طریق تماس تلفنی و در ساعات مشخص شده( در بخش تماس با ما) سوال بفرمایید.
      با آرزوی سلامت و موفقیت برای شما

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      شما با داشتن دیپلم فنی، در صورتی که بخواهید در رشته مورد اشاره خود(انسانی) ادامه تحصیل دهید باید دردوره پیش دانشگاهی رشته مورد نظر ثبت نام کرده و 24 واحد درسی( 8 واحدعمومی و 16واحداختصاصی) رابگذرانید. با توجه به شرایط سنی و وقفه تحصیلی شما، برای این کار می توانید به یکی از سه شیوه زیر عمل کنید:
      1- ثبت نام در مدارس بزرگسالان( شبانه)
      2- ثبت نام به شیوه از راه دور.
      3- شرکت در امتحانات پایانی به صورت داوطلب آزاد(متفرقه)
      ***شرایط:
      1- با توجه سن شما، نباید مشکل نظام وظیفه داشته باشید(یا سربازی را گذرانده باشید و یا مشمول یکی از معافیت ها شده باشید )
      2- برای ادامه تحصیل در دوره بزرگسالان و یا شیوه آموزش از راه دور، باید در امتحان تغییر رشته شرکت کرده و حداقل نمره قبولی 10 بگیرید.
      3-دروس امتحان تغییر رشته برای ورود به پیش دانشگاهی انسانی شامل؛ عربی3(ویژه علوم انسانی) و ادبیات فارسی تخصصی می باشد.
      4-امتحان تغییر رشته تنها یکبار و در تابستان هر سال برگزار می شود. بنابراین باید ابتداء دریکی از مدارس بزگسالان (شبانه) ثبت نام کنید.
      5- باید دروس تغییر رشته به رشته انسانی را در طول سال بخوانید و خود را برای امتحان تغییر رشته آماده کنید. برای همین توصیه می شود که به کلاس بروید:
      – اگر مدرسه بزرگسالان، امکان شرکت شما رادر کلاس های مورد نیازتان(عربی3ویژه علوم انسانی و ادبیات فارسی تخصصی)داشته باشد، یک راه آماده سازی خود برای امتحان تغییر رشته، شرکت مستمع الآزاد در کلاس های همان مدرسه بزرگسالان است.
      –اگر تمکن مالی ندارید باید یک مدرسه دولتی قوی را انتخاب کنید تا به صورت مستمع الآزاد از کلاس های آنجا استفاده کنید.
      – اگر تمکن مالی دارید، می توانید درس های پیش دانشگاهی را در کلاس های آموزشگاه آزاد یا یک دبیرستان غیر دولتی به صورت مستمع الآزاد شرکت کنید .البته در صورتی که بتوانید موافقت مدیر آن جا را بگیرید.
      6- انتخاب شیوه سوم یعنی؛ شرکت در امتحانات پایانی دروه پیش دانشگاهی به صورت داوطلب آزاد، نیازی به امحان تغییر رشته ندارد. با توجه به شرایط شما، می توانید از شیوه سوم هم استفاده کنید.

      *** جمع بندی:
      اگر هدف شما ادامه تحصیل در رشته انسانی است، برای آمادگی کنکور درهرصورت شما نیازمند به شرکت در کلاس هستید. همان طور که در بالا توضیح دادیم اگر شیوه داوطلب آزاد(متفرقه) را انتخاب می کنید و تمکن مالی لازم را دارید، می توانید یک آموزشگاه قوی را انتخاب کنید و با شرکت در کلاس های مختلف آن، هم خود را برای امتحانات پایان دوره رشته مورداشاره آماده کنید و هم برای کنکور آن!
      امیدواریم که جواب لازم را بدست آورده باشید.
      درصورت ابهام و سوال با ما تماس بگیرید(نحوه تماس در نوار قرمز رنگ بالای سابت)
      سلامت و موفق باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید