موضوعات

پاسخ سوال(اختصاصی- شماره ۲9): شرایط وقفه تحصیلی چگونه است؟

054
سوال:
با سلام و عرض خدا قوت خدمت شما مشاور ارجمند … من دیپلم ریاضی دارم ، به دلیل مشکلات فراوانی که این تابستان برام پیش اومده از نظر روحی در شرایط خیلی بدی هستم ، به هر قیمتی که شده میخوام امسال سال چهارم رو شرکت نکنم و در درجه ی اول میخوام در این مدتی که دور از مدرسه هستم از نظر روحی خودم را بهبود ببخشم و در درجه ی دوم به جمع بندی دروس پایه بپردازم . سوال من اینه که اگر من این کار را کردم آیا امکانش هست که سال دیگه تو مدرسه برای سال چهارم ثبت نام کنم ? چون واقعا شرایط من حاد هستش… از شما برادر ارجمند خواستارم که اینجانب را راهنمایی کنید ، با تشکر….
( فرستاده شده در ۱۳۹۲/۰۵/۲۰ در ۹:۰۲ ق.ظ- توسط:S.K)

پاسخ:
به نام خدا
وباسلام
اطلاعات شما در این یادداشت کامل نیست! مثلا اینکه آقا هستید یا خانم؟ چون برای آقایان بحث سربازی و احتساب سن آن ها مطرح است. و اینکه اگر آقا هستید سن شما چقدر هست؟ چون طبق قانون فعلی نظام وظیفه به خاطر مساله کنکور، به پسرها فرصت داده شده که یکسال دیرتر خود را برای سربازی معرفی کنند.
انتخاب راهی که شما در یادداشت خود ذکر فرموده اید در اولویت نیست . چون به هر صورت شما اگر مدرسه نروید ، دانش آموز شناخته نشده و ترک تحصیل محسوب می شود. و این مشکلات خود را به همراه دارد.
راه حل اول:
شما باید بررسی بیشتر کنید که آیا مدرسه نرفتن برای شرایط روحی که می فرمایید بهتر است یا بدتر؟ به خصوص اینکه تجربه ثابت کرده که قطع ارتباط با کلاس و مدرسه بیشتر به ضروردانش آموز است تا به نفع او. این مهم نیاز به جلسه مشاوره با متخصص مربوط را دارد. و به شما توصیه می شود بدون مشورت های کامل و دقیق، این راه انتخاب نکنید
راه حل دوم:
در صورت مشورت های کافی و صلاحدید اینکه این یک سال را به مدرسه نروید و برای یک سال فرجه و فرصتی که می خواهید، یک راه استفاده از وقفه تحصیلی است . یعنی در مدرسه ثبت نام می کنید، اما برای اینکه در امتحانات پایان سال شرکت نکنید و نمره صفر هم برای شما منظور نشود ؛ باید مدارکی را دال برغیبت موجه ارایه دهید. مثل گواهی پزشک مبنی بر عدم امکان تحصیل در مدت زمان مورد نظر شما. در صورت استفاده از وقفه تحصیلی(که نوعی مرخصی تحصیلی حساب می شود) شما دانش آموز شناخته شده و می توانیدسال بعد ادامه تحصیل دهید.(مطالعه قانون وشرایط وقفه تحصیلی، ضروری است)
توضیح آیین نامه در مورد وقفه تحصیلی (صفحه 607 کتاب مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش وپرورش چاپ 1385):
ماده 86: اگر دانش آموزی در امتحانات نوبت دوم و دوره تابستانی یا شهریور ماه کلیه درس ها غیبت موجه داشته باشد، واحد های وی در آن حذف وبرای او وقفه تحصیلی محسوب می شود.
ماده 90: تشخیص غیبت موجه براساس دلایل و مدارک ارایه شده از طرف دانش آموز درامتحانات داخلی، با شورای واحدآموزشی و در امتحانات هماهنگ با کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش مربوط و در امتحانات نهایی با رئیس حوزه اجراء ، پس از هماهنگی با مدیر واحدآموزشی خواهد بود.
مجددا یادآور می شوم که حتما از جلسات مشاوره تخصصی کمک بگیرید.
موفق و سلامت باشید.

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید