موضوعات

پاسخ به سوال ( عمومی هدایت تحصیلی- شماره 131) : در صورت حذف کنکور تاثیر سوابق تحصیلی چگونه است و آیا امکان گرفتن دیپلم دیگری وجود دارد؟

0521-1005-0821-5509

سوال:

این سوال معمولا توسط دانش آموزان  متوسطه دوم زیاد پرسیده می شود که در صورت حذف کنکور، و ملاک قرار گرفتن سوابق تحصیلی، جبران آن و یا گرفتن دیپلم دیگر چگونه است؟

پاسخ :

به نام خدا
وبا سلام

پاسخ اول) مساله کنکور و تایر سوابق تحصیلی:

براساس مصوبه چهارمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو مورخ ۱۳۹۴/۶/۲۸ فعلاً تا کنکور سال 1396 برای تمام رشته های دانشگاه دولتی و برخی رشته های خاص دانشگاه آژآد و غیر دولتی ، کنکور حذف نمی شود. بلکه قرار است «تاثیر سوابق تحصیلی» قوت گرفته و سهمی بیشتر از 25 درصد داشته باشد. یعنی علاوه بر 25% سهم دیپلم، 5% نیز برای پیش دانشگاهی در نظر بگیرند. بدین صورت که در کنکور95(برای دانش آموزان سال تحصیلی95-94) 5% به صورت تاثیر مثبت دخالت داده می شود و در کنکور96-95(برای دانش آموزان سال تحصیلی96-95) 5% به صورت تاثیر قطعی خواهد بود. البته:

1 برای کسی که در مقطع پیش دانشگاهی تغییر رشته می دهد و نوع مدرک پیش دانشگاهی او با گروهی که شرکت می کند متفاوت است ؛ سوابق تحصیلی دوره پیش دانشگاهی او ( یعنی نمرات دروسی که امتحان نهایی داده است)  تاثیری در کنکور او ندارد. چون رشته همنام نیست.

2-این تاثیر، نمره معدل نیست، بلکه تاثیر درس به درس با توجه هریک زیر گروه های هریک از گروه های آزمایشی است.

پاسخ دوم) مساله جبران سوابق تحصیلی از طریق گرفتن دیپلم دوم:

در نظام فعلی(برخلاف نظام قدیم) به معمول(در دوره روزانه) امکان گرفتن دو دیپلم وجود ندارد. در صورت درخواست برای اخذ دیپلم دیگر، تنها راه آن شرکت در امتحانات پایانی به صورت داوطلب آزاد است که شرایط آن را(ازجمله عدم شرایط تحصیل در دوره روزانه به دلیل سن و تاهل و…) در سوالات دیگر کاربران در ذیل همین صفحه و در پست پاسخ به سوالات ذکر کرده ایم.
 با توجه تاثیر کمتر از حد تعیین شده سوابق تحصیلی برای تغییر رشته ای ها و همچنین انرژی بر بودن و طولانی شدن دوره تحصیلی شما برای گرفتن دیپلم دیگر، به نظر ما به جای وقت گذاری بر روی گرفتن دیپلم دیگر، روی رشته مورد نظرتان برای کنکور کار کنید.

 پاسخ سوم) مساله جبران سوابق تحصیلی از طریق ترمیم نمراتی که به عنوان سوابق تحصیلی در نمره سازی کنکور موثر است: 

شیوه ترمیم نمرات موثر در کنکور به عنوان سوابق تحصیلی(مثل نمرات دیپلم) به عنوان یک قانون در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده است. اما نیازمند تهیه آیین نامه اجرایی است که هنوز توسط داویر اجرایی آموزش و پرورش مانند معاونت متوسطه، تهیه نشده است. در صوت تهیه آیین نامه اجرایی آن و ابلاغ به مناطق آموزش و پرورش کشور، این شیوه مناسب تر از گرفتن دیپلم مجدد است، چون بهتر و زودتر به نتیجه می رسد.

سلامت و سعادتمند باشیدapproval
دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب