موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 187) با داشتن دیپلم رشته طراحی و دوخت هنرستان، چگونگی اخذ مدرک دیپلم ریاضی یا تجربی برای خارج از کشور؟

دیپلم مجدد - برای تجربی

سوال:

با سلام
من دیپلم فنی در رشته طراحی و دوخت دارم الان در کشور خارجی پزشکی می خونم میگن واسه برگشت ایران باید دیپلم ریاضی یا تجربی داشته باشم . می خواستم بپرسم چی کار باید بکنم و چه درساییرا امتحان بدم ؟
ممنون
( فرستاده شده در ۱۳۹۲/۱۱/۱۳ در ۵:۱۱ ب.ظ – توسط : نرگس )

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام

برای گرفتن دیپلم دیگر، به طور کلی دو راه وجود دارد:

راه اول) تطبیق واحد: مناسب برای کسی که فقط گرفتن دیپلم دیگر در اولویت است و سوابق تحصیلی چندان مهم نیست.
-راه استفاده از آیین نامه تطبیق واحد یعنی ؛ باید مدارک گذشته خودرا شامل کارنامه های رسمی بامهروامضاءمدرسه در پایه دوم وسوم رشته تحصیلی، به واحد امتحانات اداره آموزش و پرورش در یکی از مناطق ایران ارایه دهید. با تطبیق واحد به شما کارنامه دیگری می دهند که در آن درس های مشترک پایه دوم وسوم بین رشته قبلی( فنی حرفه ای طراحی و دوخت) و رشته جدید مورد نظرشما (تجربی) پذیرفته شده و درس های کمبود برای رشته جدید مشخص می شود. بعد از مشخص شدن واحد های کمبود برای گرفتن دیپلم در رشته جدید، باید آن ها را در دبیرستان بزرگسالان(شبانه) و یا به روش آموزش از راه دور(غیرحضوری) و یا داوطلب آزاد( متفرقه) بگذرانید.

راه دوم) شرکت در آزمون کلیه درس های رشته مورد نظر برای دیپلم مجدد: مناسب برای کسی است که نمرات دیپلم او پایین بوده و می خواهد با جبران سوابق تحصیلی گذشته(تمام نمرات مدرک دیپلم قبلی) نمرات خود را ارتقاء دهد:
– اگر کسی نیاز به دیپلم دیگری دارد، مثل تحصیل در گروه پزشکی خارج از کشور که نیازمند دیپلم تجربی است، درصورتی که نمرات دیپلم قبلی او (نمرات دروس مشترک دیپلم قبلی با دیپلم جدید یعنی دورس عمومی) پایین بوده و بخواهد دیپلم مجدد را با نمرات بالاتری اخذ کند، قاعدتا نباید از تطبیق واحد استفاده کند. راه آن شرکت در امتحانات پایانی ( خرداد) به صورت داوطلب آزاد است.

– با استفاده از شیوه داوطلب آزاد(متفرقه) نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید.

– زمان ثبت نام برای داوطلب آزاد در اسفند ماه خواهد بود.

***برای این منظور می توانید محل ثبت نام و امتحان و زمان دقیق آن را برای هریک شیوه های مذکور، از اداره منطقه تحصیلی قبلی خود ویا یکی از مدارس بزرگسالان پرس و جو نمایید.

سلامت وموفق باشید
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش approval
ابراهیمی

 

دیدگاه‌های این مطلب