موضوعات

پاسخ به سوال( اختصاصی- شماره96) : نحوه ادامه تحصیل در رشته انسانی پیش دانشگاهی با داشتن دیپلم فنی کامپیوتر؟

300px-Adabiat1
سوال:

سلام من دیپلم کامپیوترم را در سال ۸۵ گرفتم اما میخواهم به رشته انسانی تفییر رشته بدم.خواهش میکنم بطور دقیق راهنمایی ام کنید.مرسی.
( فرستاده شده در ۱۳۹۲/۰۸/۰۸ در ۲:۲۹ ب.ظ – توسط : زهرا)

* جواب نوبت دوم(کامل)ارسال شده:

به نام خدا
وبا سلام
برای ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه خود دو راه در پیش دارید.
راه اول) شرکت در امتحان تغییر رشته در تابستان سال آینده:
چون امتحان تغییر رشته سال سوم به سال آخر(پیش دانشگاهی)فقط یکبار در تابستان هر سال انجام می شود، بنابراین شما باید دروس های تغییر رشته به انسانی را شامل دو درس؛ ادبیات فارسی تخصصی انسانی و عربی(3) ویژه انسانی را در طول سال به خوبی با رفتن به کلاس های آموزشگاه آزاد و… کار کنید تا آمادگی لازم را برای این امتحان بدست آورید.
این امتحان در مرداد و یا شهریور سال بعد برگزارشده و در صورتی که حداقل نمره 10 را در هر دو درس مذکور کسب نمایید، اجازه خواهید داشت تا سال آینده(94-93) در دبیرستان بزرگسالان(شبانه)برای رشته مودر نظر ثبت نام نموده و ادامه تحصیل دهید.
برای ثبت نام امتحان تغییر رشته باید در تیرماه سال بعد با در دست داشتن مدارک لازم(مدرک گواهی دیپلم- کارنامه کلی نمرات 3 ساله – شناسنامه و کپی آن – کارت ملی و کپی آن- عکس) به دایره امتحانات آموزش و پرورش محل خودمراجعه نمایید. معمولا هرساله آموزش و پرورش هر منطقه، یک حوزه امتحانی ( یکی ازمدارس منطقه) را برای امتحان تغییر رشته مشخص می کند. که قاعتا باید به آنجا مراجعه نمایید.

راه دوم) گذراندن دوره پیش دانشگاهی به صورت داوطلب آزاد( متفرقه) بدون نیاز به شرکت در امتحان تغییر رشته:
اگر می خواهید یک سال عقب نیفتید، می توانید دوره پیش دانشگاهی رشته مورد نظرتان را از طریق شرکت در امتحانات به صورت داوطلب آزاد یا متفرقه، بگذرانید. چون طبق تبصره ۲ ماده ۳۶آیین نامه هدایت تحصیلی دوره پیش دانشگاهی(صفحه ۷۲۹ کتاب مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش – چاپ ۱۳۸۵)ادامه تحصیل به صورت داوطلب آزاد یا همان متفرقه، نیازی به شرکت در امتحان تغییر رشته ندارد.
برای انتخاب شیوه دوم باید از هم اکنون اقدام نمایید. یعنی هم اقدام برای کم و کیف ثبت نام با مراجعه به دایره امتحانات و یا متوسطه اداره آموزش و پرورش محل خود و هم اقدام برای شرکت در کلاس درس های دروه پیش دانشگاهی رشته مورد نظر تا آمادگی کافی را برای امتحانات پیدا نمایید.

***تذکر مهم: حضور و شرکت در کلاس های درس رشته مورد علاقه، به صورت مستع الآزاد:
در هر صورت شما چه راه اول را عمل کنید و چه راه دوم، توصیه می شود که حتما سال تحصیلی را در کلاس های درس – به شیوه ای که ذکر می شود- شرکت نمایید.
–اگر تمکن مالی دارید، می توانید درس های پیش دانشگاهی را در کلاس های آموزشگاه آزاد یا یک دبیرستان غیر دولتی به صورت مستمع الآزاد شرکت کنید .
–اگر تمکن مالی ندارید باید یک مدرسه دولتی قوی را انتخاب کنید. البته در صورتی که بتوانید موافقت مدیر آن جا را بگیرید تا به صورت مستمع الآزاد از کلاس های آنجا استفاده کنید.
در صورت ابهام و سوال می توانید با ما تماس بگیرید.(قسمت تماس با ما در نوار قرمز رنگ بالای سایت)
سلامت و موفق باشید.

* جواب نوبت اول (مختصر)ارسال شده:

به نام خدا
وبا سلام
1- شرکت در کلاس های دوره شبانه(بزرگسالان):
*اگر بخواهید از کلاس های دوره بزرگسالان(شبانه) استفاده کنید، باید مدرک دیپلم فنی (رشته کامپیوتر)خود را به آنجا(دبیرستان بزرگسالان)ارایه دهید تا برنامه شرکت در امتحان تغییر رشته را به شما ارایه دهند.
طبق جدول مواد آزمون تغییر رشته، شما باید در دو درس تخصصی عربی 3 ویژه علوم انسانی و ادبیات فارسی تخصصی شرکت نمایید.

2- گذراندن دروه پیش دانشگاهی به صورت داوطلب آزاد( متفرقه):
*اگر می خواهید یک سال عقب نیفتید، می توانید دوره پیش دانشگاهی رشته مورد نظرتان را از طریق شرکت در امتحانات به صورت داوطلب آزاد یا متفرقه، بگذرانید.
طبق آیین نامه هدایت تحصیلی دوره پیش دانشگاهی و ادامه تحصیل به صورت داوطلب آزاد یا همان متفرقه، نیازی به شرکت در امتحان تغییر رشته ندارد. برای اینکه خود را برای امتحان به صورت داوطلب آزاد آماده کنید بایداز هم اکنون در کلاس های دوره پیش دانشگاهی در آموزشگاه های آزاد شرکت کنید.
برای شرکت در امتحانات دوره پیش دانشگاهی به صورت داوطلب آزاد، بدون نیاز به امتحان تغییر رشته، می توانید از ترم دی ماه عمل نمایید.لذا می بایست از هم اکنون به دایره امتحانات آموزش و پرورش منطقه محل زندگی خود مراجعه نمایید.
انشاء الله راهنمایی لازم را دریافت نموده باشید
سلامت و موفق باشید.

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید