موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی- شماره 132 ) : در خواست راهنمایی برای ادامه تحصیل در رشته تجربی برای کنکور دانشگاه، با وجود تحصیل در رشته ریاضی .

simekhardar

سوال:

با سلام
من الان دوره ی پیش دانشگاهی رو میگذرونم و رشته ی ریاضی هستم
اما از سال سوم به بعد این رشته رو همش با بی علاقگی سر کردم و دیگه تحمل ندارم..دبیرهای ما هم آنچنان خوب درس نمیدن و بعضی چیز ها رو مخصوصا از درس گسسته یاد نگرفتم
و تصمیم دارم برای سال ٩۴ کنکور تجربی بدم چون برای کنکور ٩٣ زمانی نیست که هم بخوام درسای ریاضی رو بخونم هم تجربی..البته من همیشه مبحث های زیستی رو خیلی خیلی دوست داشتم
اما درسای رشته ی تجربی طوری هست که بشه با تلاش و بدون معلم و بدون کلاس یاد گرفت و تو کنکور رتبه ی خوبی بیارم؟؟ و یکی از دانشگاه های خوب تهران قبول بشم؟مشکلی پیش نمیاد؟
لطفا راهنمایی کنین..
ممنون
(فرستاده شده در ۱۳۹۲/۱۰/۱۹ در ۱۰:۴۹ ق.ظ – توسط: آناهیتا )

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
برای مساله شما، لطفا به توضیحات ارایه شده خوب توجه نموده و چند بار مرور کنید:
اول : تغییر رشته یعنی تغییر سرنوشت شغلی و این هم یکی از عوامل مهم تغییر سرنوشت زندگی است. چون اتفاقاتی که در هریک ازمسیرها برای ما پیش می آید، کاملا متفاوت بوده و شاخص تعیین کننده زندگی ما (مثل شخصیت ) را به دشت تحت تاثیر قرار می دهد!

دوم : ادامه تحصیل در رشته تجربی هم نه تنها آسان تر نیست بلکه به دلیلی مشکل تر هم هست. اینکه شما فکر می کنید؛ درسی مثل زیست را بدون معلم ، فقط خودتان می خوانید، کافی است و شما را به نتیجه می رساند، درست نیست . و یا اینکه فکرکنید، رشته تجربی فقط درس زیست است. رشته تجربی شیمی هم دارد که چندان آسان نیست! و همچنین درس فیزیک که جزء آزمون کنکور است! ونیز پایه ریاضی خوبی می خواهد. همچنین ادامه تحصیل در دانشگاه برای گروه تجربی ، مشکل تر از ریاضی است. از طرف دیگر؛ به دلیل داوطلبان بیشتر گروه تجربی وظرفیت کمتر از گروه ریاضی، امکان قبولی در دانشگاه هم مشکل تر است، (به خصوص برای خانم ها ؛ با توجه تغییر ظرفیت ها به نفع آقایان از چند سال گذشته ) و هم تحصیل طولانی مدت، در زیر گروه پزشکی .

سوم: بدست آوردن موقعیت شغلی در گروه تجربی سخت تر از ریاضی است. بنابرانی نیاز به پی گیری داشته و انتظار هم بیشتر است!!!

چهارم: شما برای ادامه تحصیل در هر رشته ای، نباید تنها ملاک تان سختی و آسانی آن باشد، علاقه به موضوع رشته تحصیلی و به خصوص رشته شغلی، خیلی مهم است. و نیز چنانکه گفتیم مهتر از آن؛ کسب موقعیت شغلی و امکان موفقیت بیشتر در آن است.

پنجم : در هر شته ای درس های مشکل دار هم وجو دارد. بدانید درس گسسته در رشته ریاضی،درس مشکل دار و به اصطلاح درس بد قلقی است ، حتی برای معلمین آن!!! لذا عدم توفیق دریک درسی مثل گسسته که معلمین هم با آن مشکل دارند، چون به قول همکاران؛ معلم خراب کن است! نباید باعث تصمیم گیری غیر منطقی شود.

ششم: به نظر ما آلان که شما وسط سال پیش دانشگاهی هستید، به هیچ چیزی غیر از همین رشته ریاضی خود فکر نکنید. سعی کنید با قوت تمام دوره پیش دانشگاهی را پست سر بگذارید. چون شما چهار درس را امتحان نهایی دارید و اگرسال های بعد ( 94 ویا…) بخواهید در کنکور شرکت کنید، ممکن است قانون تاثیر سوابق تحصیلی، در رتبه سازی کنکور، شامل دوره پیش دانشگاهی هم بشود.

هفتم: با توجه به اینکه اشاره کردید که مدرسه شما در یاد دهی دروس ضعیف است و همچنین ضعف پایه خودتان، به نظر ما شما برای تقویت درس های خود در پیش دانشگاهی ریاضی، باید حتما از کلاس های یک آموزشگاه قوی استفاده کنید. برای شناسایی آموزشگاه قوی در محل تحصیل یا زندگی خود از واحد متوسطه و یا واحد مشاوره منطقه آموزش و پرورش خودتان کمک بگیرید.
هشتم: برای تصمیم گیری نهایی ، حتما از مشاوره تخصصی کمک بگیرید تا با سنجش استعداد تحصیلی- شغلی ، علاقه و بررسی دقیق تر نیازمندی شخص شما و جامعه، انتخاب موفق ورضایت بخشی داشته باشید.

سلامت و موفق باشید.
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب