موضوعات

پاسخ به سوال(عمومی- شماره 11) : در تغییر رشته ازسوم ریاضی به پیش دانشگاهی تجربی، چه اقداماتی را برای کسب موفقیت باید انجام داد؟

business-success
success-formula
سوال:
در صورت تغییر رشته از سوم رشته ریاضی به پیش دانشگاهی تجربی چه کارهایی را برای کسب موفقیت می توان انجام داد؟

پاسخ:
به نام خدا
این سوال جنبه های مختلفی دارد که پاسخ آن مفصل بوده و با چندسطرمختصر دراین نوشته، قابل پاسخ دادن کامل نیست!
اجمالا فهرست عنوانی که باید روی آن کار شود را نام می بریم:
1- مهمترین ویژگی علاقه به رشته مورد نظر از لحاظ محتوای دروس است،یعنی اینکه از مطالعه و یادگیری دروس رشته مورد نظر مثل زیست شناسی مثلا تجربی لذت ببرید.
2- رشته تحصیلی دبیرستان منتهی به رشته دانشگاهی خواهد شد.باید شناخت از رشته های دانشگاهی و مزیت و محدودیت های آن داشته وارزیابی درستی از توانایی خود برای ادامه تحصیل دررشته موردنظر داشته باشید
3- همچنین هر رشته دانشگاهی باید به شغل متناسب با آن منتهی گردد. بنابراین توضیحات شماره 2 نیز در این زمینه بسیار مهمتر خواهدبود.
4-یکی از ملاک های دیگر برای ارزیابی موضوع نمرات شما در دروس اختصاصی رشته ای مختلف است. مثلا اگر نمرات شما در دروس زیست شناسی و شیمی ضعیف است ، ادامه تحصیل در رشته تجربی ( چه در دبیرستان و چه در دانشگاه) توصیه نمی شود!
5- یک راه ارزیابی علمی موضوع مورد سوال شما، که با اجرای تست تشخیص استعداد های شماست ( مثل تست هوش اختصاصی)
6- یک راه دیگر برای ارزیابی موضوع اجرای تست های رغبت سنج تحصیلی و شغلی است ( مثل تست استرانگ و یا جان هالند)
7- شناخت از موقعیت و توانایی خود با مقایسه منطقی و درست با همسالان به دلیل محدودیت در فرصت های موجود تحصیلی و به خصوص شغلی!
8- اطلاعات کافی از نیاز جامعه به رشته تحصیلی و شغل مورد نظر شما.
9- جلسه مشاوره تخصصی به منظور تحلیل علمی موضوع و انتخاب بهترین تصمیم.

در صورت نیاز می توانید با ما تماس بگیرید
مرکز مشاوره موسسه آموزشی فرهنگی دانش

دیدگاه‌های این مطلب

2 دیدگاه دربارهٔ «پاسخ به سوال(عمومی- شماره 11) : در تغییر رشته ازسوم ریاضی به پیش دانشگاهی تجربی، چه اقداماتی را برای کسب موفقیت باید انجام داد؟»

  1. ببخشید میخواستم بدونم کسی که رشته تجربی رفته و میخواهد تغیر رشته دهد اگر در هدایت تحصیلی اولویت رشته ریاضی را نداشته باشد نمی تواند تغیر رشته به ریاضی دهد؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      در نظام ترمی سالی واحدی، برگه هدایت تحصیلی شماره 1 که اولویت های رشته ها مشخص شده است، فقط برای پایه اول دبیرستان به دوم اعتبار دارد. بنابراین اگر دانش آموزی بخواهد در سال دوم به سوم و یا سوم به سال آخر، تغییر رشته بدهد- چه شرایط رشته مورد نظر دربرگه هدایت تحصیلی اول دبیرستان را کسب کرده باشد و چه کسب نکرده باشد- باید دوباره درامتحان تغییر رشته شرکت کرده و نمره قبولی(حداقل نمره 10)را کسب نماید.
      موفق باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید