موضوعات

وضعیّـت دروس کــارگــاهی هنــرستــان در شرایط کرونــا

 

ستاد ملی مقابله با کرونا در بسیاری از مناطق کشور اجازه برگزاری کارگاه ها را داده بوده است اما در برخی دیگر از مناطق هم پیش آمده که مدارس با توجه به وضعیت شهرها از نظر شیوع ویروس کرونا تعطیل باشند.

 

قطعاً هنرستان‌ها در مناطق مختلف کشور همگی در وضعیت مشابه قرار نداشتند بنابراین بعضی از هنرستان‌ها همیشه باز بودند، تنها بعضی مواقع باز بودند، یا اینکه از اول تعطیل بودند. در هنرستان‌هایی که باز بودند و آموزش حضوری در آن‌ها انجام شده است نمره پودمان‌ها و نیمسال مشخص شده است. اما درمورد هنرستان‌هایی که تعطیل بودند، دانش‌آموز رشته فنی‌ و حرفه‌ای طی یک ماه باید 8 روز مختلف برای قسمت عملی کارگاه‌ها به هنرستان برود، این زمان در بعضی از رشته‌های کاردانش بسیار بیشتر است و حتی به روزی ۱۲ ساعت می‌رسد.

 

برخی از دروس هنرستانی و پایه‌های اول و دوم ابتدایی به دلیل ویژگی‌های خاص اجازه یافت با هماهنگی ستاد ملی کرونا و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امتحان آنها حضوری باشد. ( 1 )

دروس در هنرستان‌ها یا جنبه کارگاهی دارند و یا جنبه غیر کارگاهی. دروسی که جنبه غیر کارگاهی دارند در هر شرایطی آموزش به صورت مجازی در حال انجام است و اما دروسی که ماهیت کارگاهی دارند در شرایطی که مصوبات ستاد کرونا اجازه دهد براساس وضعیت و بخشنامه‌ها، دروس به صورت حضوری آموزش داده خواهد و بسترهای لازم برای اجرای آن در آموزش و پرورش آماده است .

دروس هنرستانی ها به ۲ بخش کارگاهی و غیر کارگاهی تقسیم می شود که از این میان دروس غیرکارگاهی شامل ۲ بخش عمومی و پودمانی است.آموزش و ارزشیابی آن دسته از دروسی که ماهیت غیرکارگاهی و پودمانی در زمینه های گروه فنی و حرفه ای دارند، به این صورت است که در ۵ فصل از سال آموزش و ارزشیابی آنها صورت می گیرد.در واقع دروس غیرکارگاهی و پودمانی هر ۴۵ روز یک بار ارزشیابی می شوند و نیازی به امتحانات نوبت اول ندارند و تا کنون ۲ پودمان آنها انجام شده است. پودمان‌ها شامل دروس شایستگی های غیرفنی مانند کارآفرینی، تولید و کارگاه مدیریت تولید و اخلاق حرفه ای نیز در ۵ فصل و ۵ بار در سال آموزش و ارزشیابی آنها صورت می گیرد و امتحان نوبت پایان ترم برای آنها وجود ندارد.

 

در زمانی که از ۱۵ شهریور ماه به نوعی بازگشایی مدارس را داشتیم در اکثر شهرستان‌ها و مناطق آموزشی شرایط طوری بود که امکان آموزش حضوری فراهم بود اما به مرور که شرایط در برخی از شهرها به سمت قرمز رفت و مصوبات ستاد کرونا اجازه فعالیت حضوری را نداد در آن شهرها، همکاران منتظر می‌ماندند تا شرایط در حالت نارنجی یا زرد قرار گیرد و استمرار خدمات آموزشی کارگاهی به صورت حضوری صورت بگیرد.

 

 بند ۱۰ مصوبه ۹۷۷ شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کرده که ارزشیابی و آموزش دروس فنی با ماهیت کارگاهی به صورت حضوری و تراکمی باشد.

دروس کارگاهی در هنرستان ها هم در ۵ فصل و ۵ بار در سال آموزش و ارزشیابی می شوند، بنابراین با توجه به تعطیلی ها به دلیل شیوع ویروس کرونا، هنرستان ها هر زمان که آموزش را کامل کنند، می توانند ارزشیابی این دروس را هم انجام دهند.

 

نگرانی برای آموزش دروس کارگاهی هنرآموزان وجود ندارد، ۸ روز در ماه برای کارگاه دانش آموزان فنی و حرفه ای و ۱۲ روز برای دانش آموزان کاردانش درنظر گرفته شده است که در ایام تعطیلی هم بخش دانشی دروس کارگاهی به هنرآموزان تدریس شده است.

حتی اگر ۶ ماه از سال هم تعطیل باشد، هنرآموزان با کسب مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا می توانند از ۱۵ فروردین ماه تا ۱۵ خرداد ماه آموزش دروس کارگاهی را تکمیل کنند.

آنچه برای ما مهم است کیفیت آموزش به عنوان راهبرد اصلی دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش است همچنین بر ارتقای مستمر کیفیت آموزشی تاکید داریم چراکه کیفیت یعنی تعمیق یادگیری و آن چیزی که کمک می‌کند تا ارتقای کیفیت را داشته باشیم مهارت است.

 

بخش بسیار کمی از آموزش‌های کارگاهی که بخش دانشی هستند و امکان بهره مندی از فضای مجازی و بسترهای پیام رسان وجود دارد، غیرحضوری است اما ماهیت اصلی ارائه دروس کارگاهی حضوری است. ما در این دوران آموزش‌ها را به سمتی بردیم که اولویت اول سلامت دانش‌آموزان باشد در هنرستان‌ها هنرجویان در شاخه فنی و حرفه ای 2 روز در هفته به کارگاه می‌روند و در شاخه کاردانش ۲ تا ۳ روز. رفتن دانش‌آموزان و حضور آنان در کلاس‌های کارگاهی در طول یک ماه در شاخه فنی و حرفه ای درقالب ۸ کارگاه می‌شود؛ به طور مثال اگر در یک شهر وضعیت به مدت 3 ماه قرمز باشد و امکان آموزش حضوری وجود نداشته باشد هنرجویان ۲۴ روز از رفتن به کارگاه محروم می‌شوند و در صورتی که شرایط به حالت نارنجی و زرد دربیاید این ۲۴ روز به مدت یک ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آموزش تجمیعی و تراکمی پوشش داده خواهد شد.

 

برای ما اطمینان حاصل کردن از انجام آموزش مهم است آیین نامه‌های آموزشی دوره دوم متوسطه که مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است این اجازه را به ما می‌دهد تا بتوانیم به مرور نیز پیگیر آموزش و ارزشیابی باشیم.

 

گزارشات میدانی ما حاصل از این است در جایی که امکان آموزش حضوری وجود دارد و مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه می‌دهد آموزش به صورت حضوری در دوره کارگاهی در حال پی گیری خواهد بود اما در وضعیتی که شرایط تغییر می‌کند متناسب با شرایط اولویت حضور بچه‌ها، آموزش در هنرستان‌ها صورت خواهد گرفت و اگر مصوبات ستاد کرونا، آموزش حضوری و اجازه ندهد منتظر خواهیم ماند تا در اولین فرصت که شرایط فراهم شود و دانش‌آموزان بتوانند در کارگاه‌ها حضور داشته باشند و به صورت تراکمی و فشرده آموزش‌ها را به آنان ارائه کنیم.

 

دروس شایستگی‌های غیر فنی، دروس شایستگی‌های پایه فنی و دروس عمومی از طریق مدرسه تلویزیونی و بستر شاد در حال اجرا است و بخش اصلی دروس کارگاهی به صورت حضوری و بخش دانشی به صورت مجازی در پیام رسان‌ها صورت می‌گیرد.

 

در مورد اینکه آیا تاکنون هنرآموزی برای دریافت آموزش حضوری در کارگاه‌ها به کرونا مبتلا شده است می توان گفت که ؛ ذات دانش‌آموزان طوری است که علاقه‌مند هستند در فضای باز و بیرون از منزل باشند و امکان اینکه در منزل باشند شاید بسیار مهیا نباشد اما با این حال در هنرستان‌ها بر اساس بازدیدهای میدانی پروتکل‌های بهداشتی بیش از ۸۵ و ۹۰ درصد رعایت شده است.

بسیاری از هنرآموزان ما در هنرستان‌ها اکنون تولید کننده ماسک، مواد ضدعفونی کننده، و مواد بهداشتی هستند لذا در مناطقی که به صورت حضوری آموزش ارائه می‌شود آموزش‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و اینکه گزارشی از ابتلای هنرآموز به کرونا صورت گرفته باشد نداریم.

 

#هدایت_تحصیلی # آیین_نامه_و_دستورالعمل #هنرستان #فنی_حرفه ای #کاردانش #آموزش_حضوری #ارزشیابی_حضوری #کرونا

———————————————————————————————
1- حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش

2- مصطفی آذرکیش مدیر کل آموزش‌های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش…

مآخذ :

1- https://www.medu.ir/fa/news/item/1385307?ocode=100010876

2- خبرگزاری ایرنا

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید