موضوعات

هدایت تحصیلی : شاخصه‌ها ، محتوای و ضوابط آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان

هدف : شناسایی و جذب دانش آموزان صاحب استعداد برتر جهت ادامهٔ تحصیل در دبیرستان‌های متوسهط اول و دوم استعدادهای درخشان و در راستای سیاستهای اصولی وزارت و مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش و اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، آزمون ورودی دبیرستان‌های دوره اول و دوم متوسطه ( 1 )

 

شاخصه‌های قبولی در آزمون‌های ورودی مدارس استعدادهای درخشان شامل  استعداد ذاتی، آمادگی تحصیلی، شرایط جسمانی و روانی دانش‌آموز، پیش و در هنگام آزمون و مدیریت زمان بیان شده است.( 2)

 

آزمون ورودی پایه هفتم را مبتنی بر سنجش استعداد تحلیلی در زمینه‌های هوش‌، استعداد و خلاقیت‌ است که در مدت زمان ۱۰۰ دقیقه، اجرا می شود.( 2)

 

آزمون ورودی تکمیل ظرفیت پایه دهم، مشتمل بر سنجش استعداد تحلیلی به‌منظور ارزیابی توانایی تحلیل، ریشه‌یابی، طبقه‌بندی و سازمان‌دهی مطالب و مباحث گوناگون و سؤالات استعداد تحصیلی را در سطح محتوای کتاب‌های درسی، با تأکید بر سطوح بالای شناختی، تلفیق دانش‌، مفاهیم و مهارت‌های دو یا چند ماده درسی در برخی از سؤالات است که  در مدت ۱۲۰ دقیقه‌، برگزار می شود.( 2)

 

—  شیوه طراحی ، محتوی و  احتساب نمره آزمون :
1-سوالات آزمون به شیوه چهارگزینه‌ای 
2- سوالات با محتوی سنجش «هوش»، «استعداد» و «خلاقیت» دانش آموزان توسط متخصصان و کارشناسان این حوزه طراحی می‌شود.( 2)
3-سوالات با احتساب نمره‌منفی  خواهدبود. بدین نحوه که به ازای هر پاسخ صحیح ۳ نمره مثبت و به ازای هر پاسخ، غلط نمره منفی برای داوطلب در نظر گرفته می‌شود.( 1)
4- برای سوالات بدون پاسخ ، نمره‌ای منظور نخواهد شد.( 1)
برخی ضوابط و شرایط پذیرش دانش آموز :
1- ظرفیت پذیرش دبیرستان‌های دوره اول و دوم استعدادهای درخشان در هر شهرستان با در نظر گرفتن مناطق تحت پوشش بر اساس پیشنهاد اداره کل آموزش و پرورش استان و با بررسی و تأیید نهایی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تعیین شده است که در هنگام ثبت نام اینترنتی از طریق سامانه ثبت، نام به اطلاع داوطلبان می‌رسد.
( 1)

2-پذیرش دانش آموزان شرکت کننده در آزمون برای ورود به دبیرستان‌های دوره اول و دوم استعدادهای درخشان صرفاً در اولویت‌های انتخابی دانش‌آموز و بر اساس رتبه مبتنی بر امتیاز کل آزمون ورودی خواهد بود.
( 1)

توجه ۱: پذیرش داوطلبان دوره دوم متوسطه صرفاً براساس رشته انتخابی صورت می‌پذیرد و در صورت عدم قبولی در رشته انتخابی، امکان اعلام قبولی در سایر رشته‌ها وجود ندارد.
( 1)

توجه ۲: در پذیرش دانش آموز برای دبیرستان‌های دوره‌های اول و دوم عشایری استان فارس دختران و پسران، بخشی از ظرفیت بنا به تشخیص سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به تعدادی از دارندگان بالاترین امتیاز آزمون از بین دانش‌آموزان شاغل به تحصیل در پایه ششم و نهم مدارس منطقه آموزشی عشایری استان فارس اختصاص خواهد یافت. ضمناً با درخواست انتقال دانش آموزان این مدارس به مدارس استعدادهای درخشان شهرستان شیراز تا پایان دوره دوم متوسطه موافقت نخواهد شد.
( 1)

3- با توجه به ضوابط خاص نقل و انتقال در مدارس استعدادهای درخشان لازم است داوطلبان دبیر ستان‌های استعدادهای درخشان مورد نظرشان را با توجه به محل سکونت خود در سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ و متناسب با ناحیه منطقه آموزش و پرورش محل استقرار مدارس استعدادهای درخشان انتخاب کنند. پس از اعلام نتیجه قبولی داوطلب در اولویت انتخابی مورد نظر، به هیچ‌وجه امکان تغییر اولویت وجود ندارد.
( 1)

 

4- تغییر رشته مدارس دوره دوم متوسطه تیزهوشان در سال اول قبولی غیر قابل امکان می باشد ولی داوطلب می تواند از پایه های بعدی برای تغییر رشته اقدام نماید که البته داوطلب باید کف امتیاز قبولی در رشته مد نظرش را در آزمون ورودی دبیرستان کسب نموده باشد.( 1)

 

5- پذیرش قطعی در مدارس دوره دوم متوسطه تیزهوشان برای رشته های تحصیلی (ریاضی فیزیک و رشته ادبیات و علوم انسانی و رشته علوم تجربی ) منوط به کسب شرایط احراز رشته مطابق آیین نامه هدایت تحصیلی دانش آموز است.( 1)
مراحل ثبت‌نام:
1- تکمیل نمون برگ اینترنتی تقاضانامه ثبت نام داوطلبان باید پس از ورود به سامانه ثبت نام نسبت به تکمیل تقاضانامهٔ ثبت نام اقدام نمایند.( 1)
2-مبلغ ثبت‌نام ۷۰۰ هزار ریال است که صرفاً از طریق درگاه اینترنتی سامانه ثبت نام دریافت خواهد شد. داوطلبان باید جهت پرداخت وجه ثبت نام از کارتهای بانکی عضو شبکه شتاب استفاده کنند. مبلغ فوق ثابت بوده و به جز این، مبلغ دریافت هرگونه وجه تحت هر عنوان ممنوع است.( 1)
ضوابط و شرایط ثبت نام:
۱- داشتن تابعیت ایرانی (ثبت نام اتباع غیرایرانی تابع بخشنامه شمارهٔ ۱۶۹/ ۳۴۰ مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۲۰ مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور است.)( 1)
۲- با عنایت به این که مراحل ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس استعدادهای درخشان کاملاً به صورت اینترنتی انجام می‌شود، مسئولیت احراز شرایط ثبت‌نام و صحت مندرجات در تقاضانامه ثبت نام، تماماً برعهده داوطلب است و در صورت مغایرت، قبولی داوطلب لغو و از ثبت‌نام و ادامه تحصیل او در مدرسه استعدادهای درخشان جلوگیری به عمل می‌آید.( 1)
3-متقاضیان می بایست صرفا نسبت به انتخاب یک رشته تحصیلی اقدام نمایند. 
4- لازم به ذکر است داوطلبان آزمون تیزهوشان ۱۴۰۲ می بایست با توجه به محل سکونت خود اقدامات اولیه را برای انتخاب مدارس تیزهوشان انجام دهند . 

منابع :
1- سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و اعلام شرایط شرکت در آزمون‌های ورودی دبیرستان‌های دوره اول و دوم استعدادهای درخشان برای سال تحصیلی ٠٣-١٤٠٢ 
2-احسان صنعتکار رئیس اداره استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان (https://medu.gov.ir/fa/news/ )
ویرایش توسط : دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش 
#آموزشی #اخبار_و_اطلاعیه #فعالیت_های_دانش_آموزی #دوره_دبیرستان
#متوسط1 #متوسط۲ #استعدادهای_درخشان #سمپاد #مدارس_سمپاد
#مدارس_استعدادهای_درخشان #مدارس_تیزهوشان #هدایت_تحصیلی 
#شاخصه‌ها_محتوای_ضوابط _ورودی_مدارس_استعداد_درخشان
#شرایط_آزمون #شرایط_پذیرش
#شرایط_پذیرش_در_آزمون_مدارس_تیزهوشان
#مشاوره_تحصیلی#پاسخ_به_سوالات#رشته_ریاضی#رشته_تجربی#رشته_انسانی
#دفترمشاوره_موسسه_فرهنگی_دانش
دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید