موضوعات

شیـــوه نامه اجـــرایی پـــژوهــــش ســـراهای دانش آموزی

مصوبه : در اجرای ماده ۱۶ اساسنامه پژوهش سراهای دانش آموزی مصوبه جلسه ۹۳۲شورای عالی آموزش و پرورش، شیوه نامه اجرایی پژوهش سراهای دانش آموزی تهیه و در جلسه شورای سیاست گذاری وزارت آموزش و پرورش مطرح و پس از بررسی، به تصویب رسید.

 

موضوعات شیوه نامه : این شیوه نامه،مشتمل بر شرایط تأسیس و نحوه اداره، ارتباطات سازمانی و فراسازمانی، وظایف و اختیارات، منابع و مصارف مالی، نحوه توسعه پژوهش سراهای دانش آموزی و شاخص‌ها، ملاک ها و استانداردهای نظارت و ارزشیابی از این مراکز می باشدکه طی بخشنامه ای به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها، ابلاغ شده است.

 

تاریخچه و سابقه : از سال ۱۳۹۱تاکنون تعداد ۶۷۱پژوهش سرای دانش آموزی در مناطق آموزش و پرورش کشور، راه‌اندازی و تأسیس شده است.

در دومین دوره مسابقات علمی-پژوهشی بیش از یک میلیون و 150 هزار نفر از دانش آموزان دوره دوم ابتدایی، دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه نظری و فنی و حرفه ای و کاردانش سراسر کشور در 10 محور علوم نوین، علوم انسانی و علوم پایه شرکت کرده اند.

 

نقش، اهداف مهم و تأثیرات مثبت و قوی دانسسراها ی داتش آموزی در فرآیند آموزش،یادگیری  و قعالیت های مدرسه : نقش پژوهش سراهای دانش آموزی در کشف استعدادها و علائق دانش آموزان مهم  است. اهمیت نقش پژوهش سراها در ترویج، آموزش و ایجاد انگیزه برای حضور دانش آموزان در مسابقات علمی-پژوهشی قابل توجه است.

هدف از تأسیس پژوهش سراهای دانش آموزی تقویت و تعمیق فرهنگ مطالعه، تحقیق و پژوهش‌های فردی و گروهی در بین دانش‌آموزان؛ شناسایی، جذب و هدایت دانش‌آموزان مستعد و علاقه‌مند متناسب با نیازهای کشور؛ تلفیق دانش نظری و فعالیت‌های عملی و کاربردی؛  تسهیل دستیابی دانش‌آموزان به یافته‌های جدید علمی، پژوهشی و فناوری؛ پرورش خلاقیت  و تقویت بنیه علمی و پژوهشی دانش‌آموزان و معلمان؛ حمایت از دانش‌آموزان و هنرجویان پژوهشگر برتر و کارآفرین؛ ایجاد زمینه و تقویت انگیزه حضور مؤثر دانش‌آموزان مستعد در عرصه‌های علمی، فرهنگی، هنری و فناوری در سطح ملّی و بین المللی (جشنواره‌ها، المپیادها و…) است.

تنوع‌بخشی به محیط‌های یادگیری، از مهم‌ترین راهکارهای توسعه و غنی‌سازی محیط مدرسه، برای ارائه خدمات و تسهیلات آموزشی و تربیتی بر پایه تنوع استعدادهای تمام دانش‌آموزان در همه دوره‌های تحصیلی(بدون تفکیک و جداسازی آنان)، در فرآیند تعلیم و تربیت رسمی عمومی است. پژوهش‌سراها، اردوگاه‌ها، خانه‌های فرهنگ، کتابخانه‌های عمومی، نمایشگاه‌ها و موزه‌های تخصصی علوم و فناوری، مراکز کارآفرینی، ورزشگاه‌ها و سایر مراکز مشابه، شبکه‌ای از این محیط‌های یادگیری هستند؛ که تعامل  اثربخش مدارس با این محیط‌ها، علاوه بر فراهم‌آوردن زمینه مشاهده و تجربه افزون‌تر و عینی‌ترکردن محتوای آموزشی کتب درسی، در تقویت و توسعه روحیه پژوهشگری، خلاقیت، کارآفرینی و مهارت‌آموزی در دانش‌آموزان علاقه‌مند، تأثیر‌گذار است.

 دانلود »»» شیوه نامه

———————————————————————————————————————————————————————————————–

عباس سلطانیان،مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری (گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش )    

ویرایش و عنوان بندی توسط دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش         

#آموزش_و_پرورش#معاونت_آموزش_متوسطه#اخبارواطلاعیه

#تعلیم_و_تربیت#آموزشی#فوق_برنامه_آموزشی#آموزشی_علمی

#آیین_و_دستورالعمل#بخشنامه#بخشنامه_آموزشی#یادگیری

#شیوه نامه_ها#شیوه نامه_اجرایی#مهارت_آموزشی#مدرسه

#تکنولوژی_آموزشی#دانش_افزایی#دانش_افزایی_دانش_آموزی

#پژوهش_سرا#پژوهش_سراهای_دانش_آموزی#فعالیت_های_دانش_آموزی

#شیوه_نامه_اجرایی_پژوهش_سراهای_دانش_آموزی

#دفترمشاوره_موسسه_فرهنگی_دانش

      

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید