موضوعات

در بازگشایی حضوری مدارس از مهر به صورت تدریجی؛ ســــــــــــلامت دانـــش‌آموزان ، معلـــمان، کــــادر مدرسه و خانواده‌ها بر هـــرچیـــــزی تقــــــــــــــــــدّم دارد.

از اول مهرماه، سال تحصیلی جدید آغاز و مدارس به صورت تدریجی بازگشایی حضوری خواهد شد و در این پروسه ،‌ سلامت 14 میلیون دانش‌آموز ، معلمان، کادر مدرسه و خانواده‌ها، بر هرچیزی تقدم داشته و ایمن‌ساز خواهد شد.

چگونگی الگوهای بازگشایی :

– الگوهای بازگشایی را از ماه‌ها پیش طراحی و آماده کرده‌ایم و این گونه نیست که قریب به 14 میلیون دانش‌آموز را بدون توجه به پروسه ایمن‌سازی، راهی مدرسه کنیم. بازگشایی‌ها به تدریج اتفاق می‌افتد و برای این اتفاق ارزیابی‌های دقیقی صورت می‌گیرد.

– درسال تحصیلی جدید،آموزش و پرورش برای فعالیت‌های حضوری و غیرحضوری دانش آموزان در مدارس، برنامه ترکیبی دارد که این برنامه در روستاها، شهرها و پایه‌های تحصیلی مختلف متناسب با شرایط مدارس و جغرافیای همان مناطق اجرا می‌شود.

– بازگشایی مدارس به صورت تدریجی، اقتضایی و با ملاحظات مختلف و بر اساس اصول مشخص، صورت می‌گیرد. لذا سلامت دانش‌آموزان، معلمان، کادر مدرسه و خانواده‌ها بر همه چیز تقدم دارد؛ به گونه‌ای که تا از ایمنی دانش‌آموزان اطمینان حاصل نشود، مدارس به شکل حضوری باز نخواهند شد.(1)

– درباره وضعیت بازگشایی مدارس با توجه به شرایط کرونا در کشور باید گفت بحث بازگشایی مدارس یک تصمیم اجرایی است. از نظر ما اگر واکسیناسیون به سطح مناسبی رسیده باشد، شاید سطح ایمنی جامعه قبول کند که یکسری مراکز و فضاها بازگشایی شود. با این حال لازم است که پیک پنجم هم کنترل شده باشد و موتاسیون جدیدی هم نداشته باشیم. بنابراین اکنون برای اظهارنظر قطعی در این زمینه زود است.(2)

 

 واکسن معلمان، کادر مدرسه، رانندگان سرویس و خانوده هایی که فرزند مدرسه ای دارند:

– دوز اول واکسیناسیون برای معلمان سراسر کشور انجام شده است و با هماهنگی وزارت بهداشت تزریق دوز دوم در حال اجراست؛ همچنین کادر مدرسه و رانندگان سرویس، طبق برنامه، واکسینه خواهند شد.

– برنامه هایی برای واکسیناسیون خانواده  دانش آموزان پیش بینی کرده ایم که اگر بر اساس گروه‌های سنی، والدین دانش آموزی تاکنون واکسینه نشده باشند، بتوانند واکسن کرونا را دریافت کنند.(3)

– در حال حاضر در دنیا واکسن‌هایی برای کودکان مطرح شده  و چند پلتفرم تایید شده در دنیا وجود دارد. به عنوان مثال سینوفارم را تا سه سالگی می‌توان تزریق کرد، فایزر مجوز تزریق در نوجوانان را اخذ کرده، اما هنوز باید منتظر باشیم که جواب مطالعات این واکسن‌ها استخراج شود و بعد در ایران هم در این زمینه تصمیم‌گیری شود. واکسن پاستور هم گفته شده که تا ۱۲ سال می‌توانند تزریق کنند که البته فعلا در کوبا مجوز گرفته است.(4)

 

مقایسه جریان آموزش مجازی و حضوری :

– اگر چه جریان آموزش  در سال گذشته از طریق «مدرسه تلویزیونی ایران» و «شبکه شاد» پیگیری شد اما به هیچ وجه آموزش مجازی و از آموزش راه دور، جایگزین حضور معلم در کلاس درس و ارتباط رو در روی معلم با دانش آموز نمی‌شود و قطعاً آموزش های  مجازی از کیفیت مطلوب و مورد انتظاری برخوردار نیست؛ بطوریکه افت میانگین  نمرات دانش‌آموزان، یکی از نشانه‌های آن است.(5)

 

تأکید بر لزوم توجه به دانش آموزان مناطق محروم :

– متأسفانه افرادی که در نقاط دوردست عشایری و روستایی زندگی می‌کنند، در سال تحصیلی گذشته محرومیت زیادی داشتند؛ این افراد، امسال در شروع فعالیت‌های حضوری مدارس، در اولویت ما قرار دارند چراکه جهت‌گیری عدالت محور، ایجاب می‌کند از نقطه‌ای شروع کنیم که بیشتر آسیب دیده است.

– از اول مهر، آموزش حضوری را از مدارس روستایی و عشایر که تعداشان زیاد نیست و تنها 7.5 درصد جمعیت دانش آموزی را تشکیل می‌دهند، به تدریج آغاز خواهیم کرد.(6)

—————————————————————————————————————-

منـــــابع : 

1و3و5و6 -علیرضاکمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش( برنامه زنده تلویزیونی «به وقت ایران» در شبکه آموزش 21 شهریور1400 با موضوع تشریح نحوه بازگشایی مدارس درسال تحصیلی1401-1400 )

2 و 4-دکتر عاطفه عابدینی(ایسنا -خبرگزاری دانشجویان ایران ( 12-شهریور1400)

ویرایش و عنوان بندی توسط دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش

#آموزش_و_پرورش#اخبارواطلاعیه#تعلیم_و_تربیت#مدرسه#آیین_نامه_و_دستورالعمل

#کرونا#بازگشایی_مدارس#بازگشایی_مدارس_و_کرونا#کرونا_و_مناطق_محروم

#آموزش_مجازی#شبکه_آموزش_دانش‌_آموزی#شبکه_شاد#صدا_و_سیما#مدرسه_تلویزیونی

#آسیب_فضای_مجازی#آسیب_دوره_کرونا#کرونا_فرصت_ها_و_تهدیدها

#کرونا_و__یادگیری#کرونا_و__افت_تحصیلی#جبران_افت_تحصیلی

#آموزش_حضوری#آموزش_ترکیبی_حضوری_مجازی#مشاوره_تحصیلی

#بهداشت_و_سلامت#واکسیناسیون#واکسیناسیون_مدارس#ستادملی_مقابله_با_کرونا

#دفترمشاوره_موسسه_فرهنگی_دانش

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید