موضوعات

عملیاتی شدن تغییرات کنکور(2) تغییر در نـوع سوالات دردفترچه گـــروه ها،مشخصـات پاسخنــامه،سهمیــه ها، آمارشرکت کنندگان،شیوه نامه های بهداشتی،برای1401

تغییرات آزمون سراسري سال 1401 : 

آزمون سراسري سال جاري، با کمترين تغييرات و با لحاظ ۴۰ درصد سوابق تحصيلي با تاثير مثبت (اين ميزان سال گذشته ۳۰ درصد بود)، برگزار مي‌شود.

رونمايي از دفترچه‌ها و پاسخنامه‌هاي آزمون سراسري سال جاري:

در آزمون سال جاری، يک دفترچه عمومي و يک پاسخنامه مجزا براي آن در تمام گروه‌هاي آزمايشي در نظر گرفته شده است و تعداد سؤالات آزمون عمومي‌تمام گروه‌ها ۱۰۰ سؤال و زمان پاسخگويي به آنها نيز ۷۵ دقيقه خواهد بود.

گروه آزمايشي علوم رياضي و فني :

در این گروه علاوه بر دفترچه عمومي، دو دفترچه اختصاصي با دو پاسخنامه مجزا وجود خواهد داشت. در دفترچه شماره 2 گروه آزمايشي علوم رياضي و فني نيز براي درس رياضيات ۵۰ سؤال و ۸۰ دقيقه زمان در نظر گرفته شده و دفترچه شماره ۳ اين گروه آزمايشي که شامل دروس فيزيک و شيمي ‌است نيز حاوي ۷۰ سؤال با زمان پاسخگويي ۸۰ دقيقه خواهد بود.

گروه آزمايشي علوم تجربي :

 براي اين گروه علاوه بر دفترچه عمومي، سه دفترچه اختصاصي با  پاسخنامه‌هاي مجزا در نظر گرفته شده که البته يکي از اين دفترچه‌ها ويژه متقاضيان استفاده از سهميه بهياري است. دفترچه دوم گروه آزمايشي علوم تجربي، شامل: دروس رياضي و زيست‌شناسي حاوي ۸۰ سؤال با زمان پاسخگويي ۹۰ دقيقه، و دفترچه سوم، شامل: دروس فيزيک، شيمي و زمين‌شناسي حاوي ۸۵ سؤال و ۹۰ دقيقه زمان خواهد بود، و دفترچه متقاضيان رشته بهياري نيز شامل: ۳۵ سؤال با زمان پاسخگويي ۲۰دقيقه است.

 گروه آزمايشي علوم انساني :

در این گروه نيز دو دفترچه اختصاصي با دو پاسخنامه مجزا در نظر گرفته شده که دفترچه شماره ۲ شامل: رياضي، اقتصاد، زبان و ادبيات  فارسي، و علوم اجتماعي، شامل: ۸۵ سؤال و زمان پاسخگويي ۸۰ دقيقه، و دفترچه شماره ۳، شامل: زبان عربي، تاريخ، جغرافيا، فلسفه و منطق و روان‌شناسي با ۹۰ سؤال و زمان پاسخگويي ۸۰ دقيقه خواهد بود.

 ساير گروه‌هاي آزمايشي : 

آزمون گروه‌هاي آزمايشي هنر و زبان‌هاي خارجي، يک دفترچه عمومي و يک دفترچه اختصاصي با پاسخنامه‌هاي مجزا خواهد داشت که دفترچه اختصاصي گروه آزمايشي هنر، شامل: ۱۶۰ سؤال با زمان پاسخگويي ۱۶۵ دقيقه، و دفترچه اختصاصي گروه آزمايشي زبان‌هاي خارجي نيز حاوي ۷۰ سؤال با زمان پاسخگويي ۱۰۵ دقيقه خواهد بود.

 مشخصات پاسخنامه‌ها :

 آزمون سال جاری، هر پاسخنامه به تعداد سؤالات در چهار ستون طراحي شده، و هر ستون براي هر يک از دروس در نظر گرفته شده است که موجب راحتي و آرامش داوطلبان خواهد شد؛ ضمن آنکه فضاي ستون‌ها مناسب است و دفترچه و پاسخنامه در يک پاکت قرار گرفته و عکس هر داوطلب نيز روي آنها درج خواهد شد.

 برگزاري آزمون سال جاري در امنيت و آرامش کامل :

براي ارتقاء امنيت آزمون سال جاري، تلاش‌هاي زيادي صورت گرفته و در حوزه‌هاي برگزاري آزمون‌ها بازنگري شده است؛ ضمن اينکه هر هفته، رييس و معاونان سازمان، در سه استان حضور پيدا مي‌کنند و اميدواريم که آزمون سراسري با نشاط و شادابي کامل برگزار شود. ضمناً در اينجا لازم است که علاوه بر دستگاه‌هاي اجرايي همکار، از کمک‌هاي وزارت اطلاعات و پليس فنا در اين زمينه نيز تشکر کنيم.

 تغييرات سهميه‌ها در آزمون سراسري سال جاري : 

تغييرات سهميه‌ها در کميسيون مربوط در شوراي عالي انقلاب فرهنگي در حال بررسي است، ولي هنوز در صحن اين شورا مطرح نشده است؛ لذا آزمون امسال بدون هيچ تغييري در مورد سهميه‌ها برگزار خواهد شد و هر تصميمي‌در اين زمينه مربوط به سال‌هاي آينده است. لازم به يادآوري است که اطلاعات لازم در اين زمينه، به شوراي انقلاب فرهنگي ارايه شده، ولي تاکيد مي‌کنيم که موضوع سهميه‌ها قطعاً در سال جاري بدون تغيير است.

 هزينه‌هاي برگزاري آزمون سراسري :

با توجه به افزايش تعداد دفترچه‌ها و پاسخنامه‌ها و همچنين افزايش قيمت کاغذ، تغيير کرده است. هر اقدامي‌براي افزايش آرامش داوطلبان لازم باشد، انجام مي‌شود و در صورت کمبود بودجه‌هاي پيش بيني شده، اين هزينه‌ها با کمک‌هاي دولت جبران خواهد شد.

 زمان اعلام نتايج آزمون‌های سال جاری :

با روندي که در حال اجراست، نتايج آزمون‌هاي اعلام شده مانند: آزمون سراسري، کارشناسي‌ارشد و دکتري، تا پايان شهريور ماه اعلام خواهد شد و سال تحصيلي آينده به موقع آغاز مي‌شود.

رعايت شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي در آزمون سراسري :

آزمون‌ها مطابق نظرات ستاد ملي مقابله با کرونا برگزار مي‌شود و به نظر مي‌رسد که حداقل فاصله داوطلبان در آزمون امسال نيز يک متر باشد و ساير شيوه‌نامه‌ها نيز رعايت شود؛ ضمن آنکه اقلام مورد نياز بهداشتي حوزه‌ها نيز تامين مي‌شود و همه موارد هم مطابق مصوبات ستاد ملي کرونا اجرا خواهد شد.

 سؤالات آزمون سراسري سال جاري :

سؤالات اين آزمون به صورت محتوايي و از کتاب‌هاي درسي دانش آموزان است و مکاتبات و جلسات متعددي در اين زمينه با وزارت آموزش و پرورش انجام و برگزار شده است.

 آمار داوطلبان آزمون سراسري :

تعداد واقعي داوطلبان در سال جاري ۶۳ هزار نفر افزايش يافته است، ولي با توجه به اينکه داوطلبان مي‌توانند در آزمون گروه‌هاي آزمايشي زبان‌هاي خارجي و هنر نيز شرکت کنند، در مجموع براي ۱۲۰ هزار داوطلب ، بيش از سال گذشته آزمون برگزار خواهد شد، و عمده افزايش تعداد داوطلبان در گروه آزمايشي علوم انساني و پس از آن در گروه آزماشي علوم تجربي است. در آزمون امسال، حدود 4/61 درصد خانم‌ها حضور دارند که نسبت به سال گذشته که اين ميزان 6/60 درصد بود، حدود يک درصد بيشتر است؛ بنابراين، حضور خانم‌ها در آزمون سراسري سال جاري، اندکي افزايش داشته است.

 کاهش داوطلبان گروه آزمايشي علوم رياضي و فني :

با توجه به منويات مقام معظم رهبري، نيازهاي کشور و اينکه رشته رياضي پايه توسعه کشور است، در اين زمينه نگراني‌هايي وجود دارد که به مسؤولان نيز منتقل شده است و به نظر مي‌رسد که نگاه ويژه هدايت‌هاي تحصيلي، حتي بايد از سال اول دبيرستان براي دانش آموزان عزيز در نظر گرفته شود که اين موضوع در نهادهاي مربوط در حال پي‌گيري است.

——————————————————————————-

مأخذ: دکتر عبدالرسول پورعباس/ معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري و رييس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبري با حضور خبرنگاران رسانه‌ها در سه‌شنبه ۳۰ فروردين ماه / به نقل از  پیک سنجش – شماره 1272- دوشنبه- 5- اردیبهشت1401 -صفحه 1 و3 ( انتخاب بخشی از مطلب، عنوان بندی ویرایش توسط دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش )

#آموزش_عالی #دانشگاه #دانشگاه_و_کنکور #اخبار_و_اطلاعیه #داوطلبان_کنکور

#آزمون_سراسری

#توضیحات_ضروری_برگزاري_آزمون‌_سراسری1401 

#تغییرات_آزمون‌_سراسری1401

#نوع_سوالات_آزمون‌_سراسری1401

#گروه_های_آزمایشی_آزمون‌_سراسری1401

#مشخصات_پاسخنامه_آزمون‌_سراسری1401

#سهمیه ها_آزمون‌_سراسری1401

#آمارشرکت_کنندگان_آزمون‌_سراسری1401

#شیوه نامه های_بهداشتی_در_آزمون‌_سراسری1401 

#هزينه‌هاي_برگزاري_آزمون_سراسري1401  

#زمان_اعلام_نتايج_آزمون‌های_1401

#مجلات_پیک_سنجش #آرشیـو_مجلات_پیک_سنجش

#دانلود_تمام_صفحات_مجله_پیک_سنجش

#پاسخ_به_سوالات#هدایت_تحصیلی_شغلی

#دفترمشاوره_موسسه_فرهنگی_دانش

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید