جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ایران از باستان تا کنون

با عرض پوزش از مقاله ی گذشته که نیمه کاره ماند.

ادامه ی آن مقاله را در این متن ادامه می دهم . 

مردم این امارت مسلمان سنی بودند . این حکومت در سال ۸۲۱ میلادی توسط طاهر بن حسین پایه گذاری شد و آخرین امیر آن محمد بن طاهر بود .

صفریان

در زمان حکومت عباسیان و طاهریان حکومت دیگری به نام صفاریان بر بخشی از ایران حکومت می کرد . این حکومت توسط یعقوب لیث پایه گذاری شد . او پایتخت خود را زرنج قرار داد .

علویان

در بخش کوچکی از ایران از سال ۸۶۴ تا سال ۹۲۸ میلادی در طبرستان حکومت کردند . به نوادگان علی بن ابی طالب علویان گفته می شود .

آل زیار

حکومت آل زیار یا زیاریان توسط مرداویچ زیاری در سال ۹۳۱ میلادی تأسیس شد . مردم این حکومت به زبان های فارسی – طبری – عربی و… سخن می گفتند و پیرو اسلام بودند . پایتخت های زیاریان اصفهان – گرگان – ری و آمل بود . آخرین پادشاه آل زیار و وشمیگیر بود . این حکومت در سال ۱۰۹۰ میلادی منقرض شد .

آل بویه

حکومت آل بویه توسط عماد الدوله علی امیر بزرگ در سال ۹۳۴ میلادی پایه گذاری شد . مردم ایران در زمان این حکومت به زبان های پارسی و عربی سخن می گفتند و اولین حکومتی بود که مردم آن مسلمان شیعه بودند . پایتخت این حکومت شیراز بود . آخرین پادشاه بویان عضد الدوله دیلمی بود . حکومت بویگان در سال ۱۰۵۵ منقرض شد .

سامانیان

حکومت سامانیان در سال ۸۷۴ میلادی توسط اسماعیل سامانی تأسیس شد . این امپراطوری دو پایتخت به نام های بلخ و بخارا داشت . مردم سامانی به زبان فارسی سخن می گفتند و پیرو دین تسنن و اسلام بوده اند . آخرین امیر ابراهیم بن منصور بود . حکومت سامانیان در سال ۱۰۰۴ منقرض شد.

غزنویانغزنویان 2

امپراطوری غزنویان توسط آلپ تکین در سال ۹۹۳ میلادی پایه گذاری شد . پایتخت های این حکومت غزنین و لاهور بود . مردم این امپراطوری به زبان پارسی سخن می گفتند و پیرو دین های تسنن و اسلام بودند . غزنویان در سال ۱۱۸۷ میلادی و در زمان حکومت خسرو ملک منقرض شد .

سلجوقیانسلجوقیان 2

حکومت سلجوقیان یکی دیگر از حکومت های ترک تبار در سال ۱۰۳۷ میلادی توسط طغرل بیک تأسیس شد . پایتخت های سلجوقیان نیشابور – ری و اصفهان بود . مردم این حکومت به زبان فارسی – عربی و ترکی اغور صحبت می کردند و پیرو دین اسلام بودند . این حکومت به پادشاهی احمد سنجر در سال ۱۱۹۴ منقرض شد .

 

 

قسمت ۱

 

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *