جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۱۲ بهمن آغاز دهه مبارکه فجر

با گسترش قیام مردم و خروج شاه از ایران ، شاپور بختیار به عنوان آخرین و تنها امید رژیم پهلوی و سردمداران غربی پشتیبان این رژیم ، به عنوان نخست وزیر باقی مانده بود .

در طرف مقابل تظاهرات مردم هر روز پر شورتر و مصمم تر می شد و شعار استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی بعنوان اصلی ترین خواسته مردم در نهضت انقلابی به رهبری امام خمینی مطرح می شد . امام خمینی که شرط ورود خود را به کشور ، خروج شاه ، اعلام کرده بودند ، با فرار شاه در ۲۶ دی ۱۳۵۷ ، تصمیم به بازگشت گرفتند . قرار بود این رجعت تاریخی در روز پنجشنبه پنجم بهمن ۱۳۵۷ انجام گیرد اما بختیار ، با بستن فرودگاه ها مانع از انجام این امر شد .

 با انتشار خبر بسته شدن فرودگاه ها ، مردم خشمگین به خیابان ها ریخته و با تحصن و شعار های کوبنده ، دولت بختیار را تحت فشار شدیدی قرار دادند . در همین زمان رییس شورای سلطنت ، سید جلال تهرانی ، در پاریس ضمن استعفا خدمت امام ، اعلام کرد که شورای سلطنت غیر قانونی است .

سرانجام ، تحصن ها و تظاهرات عظیم مردم بختیار را مجبور کرد ، فرودگاه ها را باز کند . کارکنان اعتصابی تلویزیون اعلام کردند برای ضبط و پخش مستقیم مراسم آماده اند . فرودگاه مهرآباد آماده استقبال از پرواز انقلاب بود .

 روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ ، پرشکوه ترین استقبال تاریخی رقم خورد و هواپیمای ایرفرانس در حوالی ساعت ۹ صبح در فرودگاه مهرآباد نشست و حضرت امام ، با قلبی آرام و مطمئن پس از ۱۵ سال هجرت ، پا به خاک میهن اسلامی گذاشتند . صد ها خبرنگار و عکاس و فیلمبردار به ثبت این رویداد تاریخی پرداختند . جمعیت استقبال کننده در طول ۳۳ کیلومتر از فرودگاه امام تا بهشت زهرا که مقصد بعدی امام بود . بین ۴ تا ۸ میلیون نفر تخمین زده می شد .

 امام از فرودگاه مستقیما به بهشت زهرا رفتند و ضمن ادای احترام به شهدای انقلاب اسلامی ، سخنرانی تاریخی خود را در آنجا ایراد کردند . در این سخنرانی امام نخست وزیری شاپور بختیار راغیر قانونی اعلام کرده و فرمودند : « من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین می کنم .»

 بدین ترتیب از ورود امام ۱۰ روز تاریخی که بعدها دهه فجر انقلاب اسلامی نام گرفت ، سپری شد تا طومار رژیم پهلوی و ۲۵۰۰ سال استبداد شاهنشاهی برای همیشه در هم پیچیده شود .

 12 بهمن سال ۵۷ ورود حضرت امام خمینی (ره) به وطن اسلامی و آغاز دهه مبارکه فجر

در چنین روزی در سال ۱۳۵۷هجری شمسی حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در ساعت ۹ و ۲۷ دقیقه و ۳۰ ثانیه پس از پانزده سال دوری از وطن در میان استقبال پر شور مردم قدم به خاک میهن اسلامی گذاشتند . پس از یکصد و هفده روز توقف امام خمینی ره در نوفل لو شتاتو امام خمینی ره ساعت سه و سی دقیقه به وقت تهران به سوی تهران حرکت کردند . با آنکه پخش مستقیم مراسم ورود امام از شبکه تلویزیون میلیون ها نفر را در خانه ها پای تلویزیون نشانده بود ، در تهران سیل

 جمعیت برای دیدار رو در رو با امام خمینی خود را به مسیر تعیین شده و خیابان هایی که از فرودگاه تا بهشت زهرا به عنوان معبر امام انتخاب شده بود رسانده و در سوی خیابان ها مستقر شدند . طول جمعیت استقبال کننده از امام خمینی به ۳۲ کیلومتر می رسید .

 در هواپیما دویست نفر امام را همراهی می کردند که پنجاه تن از از آنان همراهان و هواداران و نزدیکان امام خمینی و ۱۵۰ نفر دیگر از خبرنگاران بودند . راس ساعت نه و سی و هفت دقیقه و سی ثانیه امام در میان حلقه گروه منتخب مستقبلین از پله های هواپیما فرود آمدند . خود روی حامل امام خمینی و افراد اسکورت با سرعتی متعادل به سوی میدان آزادی به راه افتادند تا از آنجا راهی دانشگاهتهران شوند و سپس راه را در مسیر خیابان آزادی تا بهشت زهرا ادامه دادند .

 امام ره در این روز ابتدا در فرودگاه با ایراد بیاناتی از تمامی افرادی که در این مدت در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی نقش ایفا کردند تشکر کردند . ایشان سپس با حضور در کنار شهدای انقلاب اسلامی درباره مواردی چند از جمله غیر قانونی بودن مجلس و دولت منصوب شاه و مفاسد رژیم گذشته ایراد سخن کردند . ایشان همچنین در این روز طی پیامی از افسران ، درجه داران و سربازان ارتش خواستند با دولت غاصب بختیار همکاری نکنند . آن حضرت همچنین در مدرسه رفاه تهران در میان اعضای کمیته برگزاری استقبال از دستاورد های انقلاب سخن گفتند .

 بخشی از سخنان ایشان در بدو ورود در فرودگاه مهرآباد چنین است :

"من از عواطف طبقات مختلف ملت تشکر می کنم . عواطف ملت ایران به دوش من بار گرانی است که نمی توانم جبران کنم . من از طبقه روحانیون که در این قضایای گذشته جانفشانی کردند ، تحمل زحمات کردند ، از طبقه دانشجویان که در این مسایل مصایب دیدند ، از طبقه بازرگانان و کسبه که در زحمت واقع شدند ، از جوانان بازار و دانشگاه و مدارس علمی که در این مسایل خون دادند ، از اساتید دانشگاه از دادگستری ، قضات دادگستری ، وکلای دادگستری از همه طبقات از کارمندان از کارگران از دهقانان از همه طبقات تشکر می کنم … ما پیروزی مان وقتی است که دست اجانب از مملکت مان کوتاه شود و تمام ریشه های رژیم سلطنتی از این مرز بوم بیرون برود و همه رانده بشود . "

 ایشان همچنین پس از سخنان خود در فرودگاه در میان استقبال چند میلیونی مردم که در سرتاسر مسیر فرودگاه تا بهشت زهرا گرده آمده بودند وارد بهشت زهرا شدند . امام خمینی در عصر این روز در یک سخنرانی تاریخی در قبرستان بهشت زهرا با مردم ایران سخن گفتند . امام در قطعه ۱۷ بهشت زهرا بر مزار شهدای انقلاب ایران برای متجاوز از دو میلیون نفر نطق تاریخی خود را در باره شاه ، دولت ، مجلسین و ارتش ایراد نمودند .

 

با تشکر – واسعی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *