جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قله آناپورنا، الهه محصول و خطرناکترین قله جهان

عکس  قله آناپورنا

نام کوه آناپورنا
ارتفاع ۸۰۹۱ متر
موقعیت: ۲۸،۳۵ عرض شمالی
۸۳،۵۷ طول شرقی
محل قرار گیری: نپال
بهترین ماههای صعود: آوریل و می و سپتامبر و اکتبر
نزدیکترین شهر: پخارا
نزدیکترین فرودگا:ه بین المللی کاتماندو
اولین صعود: ۱۹۵۰ هیئت اعزامی از کشور فرانسه
اولین صعود کننده: موریس هرزوک، لوئیس لاشنال


قله  آناپورنا (Annapurna) بر روی رشته کوهی عظیم هیمالیا که از شرق به غرب و به طول ۵۵ کیلومتر از ماریساندی به کالی گانداکی گسترده شده، که آنرا الهه محصول می نامند، این کوه با ارتفاع ۸۰۹۱ متر دهمین کوه بلند جهان و با توجه به میزان تلفات کوهنوردان صعود کننده به این قله که حدود ۴۱ درصد است، این کوه را مرگبارترین کوهستان بر می شمارند.
نخستین بار در سال ۱۹۵۰ پس از آنکه هیئت اعزامی از کشور فرانسه از پیداکردن مسیری برای صعود به دائولاگیری نامید شد به این کوه روی آورد. در این صعود که با حماسه و جانفشانی اعضای تیم همراه بود کوهنوردان نامی فرانسه موریس هرزوک و لوئیس لاشنال موفق به فتح قله و البته فتح نخستین کوه ۸۰۰۰ متری دنیا شدند این صعود در ۳ جون به ثبت رسید. آنها برای صعود قله بهای گذافی پرداختند که همانا سرمازدگی هر دو نفر و از دست دادن تمامی انگشتان دست و پای لشنال بود. آن دو که در بازگشت از قله کاملا تحلیل رفته بود، با کمک دوستان و هم تیمی های خود لیونل تری و گاستین ربوفا که هر دو از کوهنوردان برجسته عصر خود بودند، به شکلی حماسی به پائین منتقل شدند. در حالیکه یکی از آنها بر اثر سقوط شب سختی را درون یک شکاف به سر برد. از این تیم در پاریس همچون گروهی قهرمان استقبال شد.
هرزوک کتابی حماسی به رشته تحریر در آورد و از دوستانش ستایش کرد.

موریس هرزوک نخستین فاتح آنناپورنا به همراه لوئیس لاشنال – عکس از لوئیس لاشنال

در ۱۹۵۵ لیونل تری به همراه تیم فرانسویها به ماکالو رفت و با سرپرستی جان کوزی قله را صعود کرد. در این سال متاسفانه لشنال هنگام اسکی به اعماق دره ای در شامونی سقوط کرد و کشته شد.

 

کوه آناپورنا دارای یخچالهایی عظیم دردامنه غربی و شمال غرب خود می باشد.
نام کوه از زبان سانسکریت گرفته شده و به معنای الهه محصول است. این توده عظیم همچنین از چند قله فرعی تشکیل شده که مهمترین آنها عبارتند از:
آناپورناI ، ۸۰۹۱متر، ۲۶،۵۶۵ فیت
آناپورناII 7937متر، ۲۶،۰۴۰ فیت
آناپورنا۷۵۵۵ IIIمتر، ۲۴،۷۸۶ فیت
آناپورناVI 7525متر، ۲۴،۶۸۸ فیت
گانگاپورنا ۷۴۵۵متر، ۲۴،۴۵۷ فیت
آناپورنای جنوبی ۷۲۱۹متر، ۲۳،۶۸۴ فیت
آناپورناI در غرب و آناپورناII در شرق از این رشته کوه محافظت می کنند.
در سال ۱۹۷۰ هیئتی از کوهنوردان کشور انگلستان به سرپرستی کریس بانینگتون موفق شد دیواره رعب آور جنوبی کوه را فتح نماید. این نخستین صعود یک دیواره در هیمالیا بود. دوگال هستون و دان ویلانس افراد صعود کننده به قله از این مسیر بودند. در این صعود ایان کلاف هنگام بازگشت بر اثر سقوط یک برج یخی کشته شد.
نمای زیبای رشته کوه آناپورنا بخصوص کوه مقدس ماچاپوچار، هرساله کوهنوردان و جهانگردان زیادی را به این سوی از دنیا روان می کند.
اما به رغم زیبایی نسبت کشته های کوه به صعود هایش تقریبا ۵۰% می باشد که از این حیث در میان ۸۰۰۰ متریها رتبه نخست را داراست.

 

عظیم قیچی ساز در اسفند سال۱۳۹۰ به همراه یک گروه بین‌المللی صعود به قله آناپورنا در نپال را آغاز کرده و پس از یک تلاش ۵۰ روزه در اردیبهشت سال ۱۳۹۱ به این مهم دست یافت. او تنها ایرانی است که به این قله صعودی موفقیت آمیز داشته است.

عظیم قیچی ساز بر فراز قله آناپورنا

عظیم قیچی ساز بر فراز قله آناپورنا

اولی استیک(Ueli Steck) ، کوهنورد پرتوان سوئیسی و معروف به ماشین سویس در فصل پاییز ۲۰۱۳ برابر با  10 اکتبر برای نخستین بار موفق به صعود قله کوه آناپورنا از رخ جنوبی آن با صعودی آلپی در ۲۸ ساعت خود را به این قله رساند.

اولی استیک(Ueli Steck) ، موفق به صعود ۲۸ ساعته از رخ جنوبی به قله آناپورنا شد

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *