جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ایران از باستان تا امروز (قسمت ۲)

خوارزمشاهیان

حکومت خوارزمشاهیان توسط نوشتکین غرچه در سال ۴۹۱ قمری تأسیس شد . پایتخت های این حکومت کهنه گرگانچ – سمرقند – غزنی و تبریز بود. مردم این حکومت به زبان فارسی سخن می گفتند و مسلمان سنی بودند . آخرین پادشاه این حکومت جلال الدین منکبرنی بود و در سال ۶۱۶ قمری از حکومت برکنار شد .

مغول ها

امپراطوری مغول ها که بخش بزرگی از آسیا را زیر نظر خود داشت به فرماندهی چنگیزخان به خوارزمشاهیان حمله کرد و این حکومت را منقرض کرد و خود حاکم ایران شد و ایران از سال ۱۲۱۹ تا سال ۱۲۵۶ میلادی زیر سلطه این امپراطوری بود .

ایلخانانایلخانان 2

این حکومت در سال ۱۲۵۶ میلادی توسط هولاکوخان یکی از سرداران چنگیزخان پایه گذاری شد . پایتخت های ایلخانان مراغه – تبریز و سلطانیه بود . مردم این حکومت به زبان های فارسی و ترکی صحبت می کردند و پیرو دین های بودیسم – شمن باوری و اسلام شیعه بودند . این حکومت در زمان پادشاهی غازان پسر ارغون و در سال ۱۳۳۵ میلادی منقرض شد .

سربداران

حکومت سربداران توسط شیخ خلیفه مازندرانی تأسیس شد . پایتخت این حکومت سبزوار بود . آخرین حاکم این حکومت خواجه یحیی کرابی بود . این حکومت در سال ۱۳۸۶ با حمله تیمورخان منقرض شد .

تیموریانتیموریان 2

این حکومت از حمله تیمورخان به ایران در سال ۱۳۷۰ ایجاد شد . پایتخت های تیموریان سمرقند و هرات بود . مردم این حکومت به زبان های فارسی و ترکی جفنایی سخن می گفتند و پیرو دین اسلام بودند . این امپراطوری در سال ۱۵۰۶ منقرض شد .

 

 

از حکومت آق قریونلو اطلاعات زیادی در دسترس نیست . این حکومت از پایان حکومت سربداران تا آغار حکومت تیموریان ادامه داشت .

صفویانصفویان 2

شاه اسمائیل صفوی پس از نابودی تیموریان در سال ۱۵۰۱ میلادی حکومت صفویان را پایه گذاری شد . پایتخت های صفوی تبریز – قزوین و اصفهان بود . مردم این حکومت به زبان های فارسی و ترکی آذری سخن می گفتند و پیرو دین اسلام تشیع بودند . وقتی افغان ها در سال ۱۷۲۲ میلادی به ایران حمله کردند شاه سلطان حسین آخرین پادشاه صفوی فرار کرد و ایران چند سال زیر نظر افغان ها بود .

افشاریانافشاریه 2

نادرشاه افشار در سال ۱۷۳۶ افغان ها را از ایران بیرون کرد و حکومت افشاریان را تشکیل داد . پایتخت های افشاریه مشهد و استرآباد بود . مردم ایران به زبان های فارسی و ترکی صحبت می کردند و پیرو دین اسلام بودند . این حکومت در سال ۱۷۹۶ و در زمان حکومت شاهرخ میرزا منقرض شد .

زندیه زندیه 2

وقتی جانشینان نادرشاه شروع به ظلم و ستم کردند . کریم خان زند در سال ۱۷۹۶ علیه افشاریه شورید و حکومت زندیه را پایه گذاری شد . پایتخت زندیه شیراز بود . وکیل الرعایا لقب کریم خان بود چون او نمی خواست مردم او را شاه بخوانند . مردم حکومت زندیه به فارسی و لری سخن می گفتند و پیرو اسلام تشیع بودند . این حکومت با شورش ظالمی یعنی آقامحمدخان قاجار و خیانت ابراهیم خان کلانتر به دولت این حکومت منقرض و آخرین پادشاه آن یعنی لطف علی خان زند کشته شد .

قاجاریه 2 قاجاریه

حکومت قاجار توسط آقامحمدخان تأسیس شد . پایتخت این حکومت تهران بود و زبان و دین با دنیای امروزی تفاوتی نداشت . آخرین پادشاه این حکومت احمد شاه بود .

پهلوی پهلوی 2

وقتی قاجاریه از هم پاشید کشور انگلیس رضا شاه را بر تخت نشاند و حکومت پهلوی را پایه گذاری کرد . پایتخت – زبان و دین این حکومت مانند ایران کنونی بود . پیرو مردم از آیت الله خمینی انقلاب اسلامی را در تاریخ ۱۹۷۹ به پیروزی رسید و محمد رضا شاه به همراه خانواده اش از ایران فرار کرد .

 

 

 

قسمت ۲

 

 

 

 

 

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *