موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 215) : مدرک کارشناسی ناپیوسته در رشته نرم افزار از دانشگاه آزاد دارم. امکان ادامه تحصیل در یک رشته مورد علاقه دیگر، چگونه امکان دارد؟

images (15)

سوال:

با سلام
من دارای مدرک کارشناسی ناپیوسته نرم افزار از دانشگاه آزاد هستم ( هنرستانی بودم )
الان من میخوام لیسانس دیگری در رشته دیگری دریافت کنم
میشه به من راهش رو بگید ؟ کنکور کاردانی به کارشناسی میتونم بدم در رشته ای که مد نظرم هست ؟ ( در دفترچه فکر کنم نوشته بود دارندگان مدرک تحصیلی بالاتر از کاردانی حق شرکت در این ازمون را ندارند )
در کنکو.ر سراسری چطور ؟ در صورت پذیرش در کنکور سراسری تطبیق واحد با توجه به اینکه مدرک کارشناسی ناپیوسته دارم به چه صورت خواهد بود ؟
سپااااااس از شما
( فرستاده شده توسط : سعید)

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
چون شما دوره کاردانی و کارشناسی را طی کرده و مدرک آن را دارید، راه های مختلفی برای ادامه تحصیل شما در رشته ی دیگر وجوددارد. می توانید هر کدام را که با شرایط مالی و…شما تناسب بیشتری دارد، پی گیری کنید:
اول) در صورتی که شما تا به حال دو بار در دانشگاه سراسری دولتی (دوره روزانه) پذیرش نشده باشید، برای شرکت و پذیرش کنکور سراسری دوره روزانه مشکلی وجود ندارد.( چون هر فردی تنها دوبار حق پذیرش در دانشگاه های دولتی روزانه را داردکه نوبت اول آن رایگان و نوبت دوم آن با پرداخت شهریه برمبنای دوره شبانه امکان خواهد داشت) بنابراین؛ شما با ارایه دیپلم فنی و همچنین دوره کاردانی به عنوان جایگزین دوره پیش دانشگاهی، می توانید در تمام گروه های آزمایشی اصلی(ریاضی، تجربی، انسانی) و فرعی(زبان های خارجه و هنر) شرکت کنید.

دوم) امکان پذیرش برای دوره های شبانه و موسسات غیر دولتی- غیرانتفاعی، وجود دارد.

سوم) با ارایه دیپلم فنی و مدرک کاردانی در دانشگاه پیام نور نیز امکان پذیرش وجود دارد.

چهارم) برای پذیرش بدون کنکور در دانشگاه آزاد با وجود یک محدودیت هایی می توانید اقدام کنید. محدودیت ها شامل شرایط مشمولیت سربازی، معادل بودن مدرک لیسانس و یا کاردانی و یا دانشجویان انصرافی و…
البته منعی برای دارندگان مدرک کارشناسی که می خواهند از ابتدا دوره کارشناسی را بخوانند در دفترچه راهنمای ثبت نام ذکرنشده است. به هر حال این مورد را می توان به صورت حضوری از دفاتر مشاوره دانشگاه آزاد پرس و جو کرد. آنچه که شما در سوال خود به عنوان ممنوعیت ادامه تحصیل مطرح کرده اید، بخشی از آن مربوط است به دانشجویان اخراجی ، انصرافی ، دانشجویان با مدرک معادل، مشمولان و بخشی دیگرادامه تحصیل از دوره کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد.

پنجم) امکان شرکت در پذیرش با آزمون و بدون آزمون(براساس سوابق تحصیلی)کاردانی به کارشناسی دانشگاه سراسری هم وجود دارد.
استناد ما به دو متن زیر است که از دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته های تحصیلی آزمون ناپیوسته کاردانی به کارشناسی نقل می گردد:
1-  هر داوطلب بدون توجه به نوع مدرک کاردانی می تواند منحصراَ در یکی از گرو های آزمایشی شرکت نماید.
2- درصورت عدم تناسب مدرک کاردانی با رشته انتخابی کارشناسی، باید دروس پیش نیازی را بگذرانید.
« آن دﺳﺘﻪ از داوﻃﻠﺒﺎﻧﯽ ﮐﻪ درآزﻣﻮن ﮐﺎرداﻧﯽ ﺑﻪ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ﻧﺎﭘﯿﻮﺳﺘﻪ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ و داراي ﻣﺪرك ﮐﺎرداﻧﯽ ﻏﯿﺮ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ با رﺷﺘﻪ ﻗﺒﻮﻟﯽ در ﮔﺮوه آﻣﻮزﺷﯽ ﻏﯿﺮﭘﺰﺷﮑﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻣﻮﻇﻒ ﺑﻪ ﮔﺬراﻧﺪن دروس ﭘﯿﺶ ﻧﯿﺎز( جبرانی) به تشخیص گروه آموزشی مربوط بوده و هزینه دروس ﭘﯿﺶ ﻧﯿﺎز( جبرانی) به عهده دانشجو خواهد بود. »

ششم) امکان شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد برای کسانی که در مدرک بالاتر از کاردانی دارند، وجود نـــــدارد.
استناد ما به صفحه 2 دفترچه راهنمای آزمون کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد ذیل شرایط اختصاصی قسمت د می باشد.
***متذکر می شویم که؛
1- اگر بخواهید که یکی از چهار راه اول را انتخاب کنید(یعنی اینکه بخواهید دوره کارشناسی را از اول شروع کنید) بدانید که این راه حوصله و وقت گذاری زیادی را می طلبد.
2- به نظر ما انتخاب شیوه اشاره شده در قسمت پنجم (کاردانی به کارشناسی دانشگاه سراسری) در اولویت است. و بعد به ترتیب شیوه گفته شده در مطلب اول، دوم ، سوم ، چهارم(به شرط سوال حضوری از دانشگاه آزاد)

با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما approval
دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج . ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب