موضوعات

پاسخ به سوال ( عمومی هدایت تحصیلی – شماره 162) : استفاده از سهمیه جانبازی در کنکور چگونه است؟

جانبازی

سوال:

میزا ن و شرط استفاده از سهمیه جانبازی در کنکور چگونه است؟

پاسخ:

براساس آخرین تغییرات منعکس شده در دفترچه ثبت نام آزمون سراسری سال 1397 سهمیه استفاده از جانبازی به شرح زیر است :
جانبازان 25 % و بالاتر و همسر و فرزندان آنان ،جانبازان زير 25 % و همسر و فرزندان آنا ن ، آزادگان و همسر و فرزندان آنان ،همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه ، همچنین همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر برا ي استفاده از سهميه ايثارگران بايستي نسبت به تكميل بند مربوط در تقاضانامه ثبت نامي اقدام نمايند و نيازي به مراجعه به وبگاه ايثار ندارند و در صورت تأييد ارگان مربوط ، در اين آزمون در سهميه ايثارگران گزينش مي گردند.
با توجه به تصويب قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران ( 1400- 1396 ) توسط مجلس در تاريخ 1395/12/14 شوراي اسلامي، ماده 90 اين قانون علاوه بر ماده 70 قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران و اصلاحيه بعدي آن در ماده 47 قانون الحاق برخي مواد به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت در اين آزمون اجرا و گزينش داوطلبان براساس اين قوانين صورت مي گيرد.
بر اساس قوانين فوق:
1- بيست و پنج درصد ( 25 %) ظرفيت هر كدرشته محل به همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر ، آزادگان و همسر و فرزندان آنان ، جانبازان 25 % و بالاتر و همسر و فرزندان آنان ، اختصاص دارد.
(سهميه ايثارگران 25 % ظرفيت)
2- پنج درصد ( 5%) ظرفيت هر كدرشته محل نيز به ، جانبازان زير 25 % و همسر و فرزندان آنان همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص دارد.
(سهميه ايثارگران 5% ظرفيت)
3- طبق تبصره بند الف ماده 90 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، در صورتي كه سهمیه 23 درصدي ايثارگران توسط داوطلبان مشمول سهميه فوق تكميل نشود، خالي مانده آن، ابتدا به مشمولين سهميه 5 درصدي ايثارگران كه شرايط و حدنصاب لازم را داشته باشند، تخصيص يافته و اگر باز هم اين ظرفيت خالي ماند، باقيمانده آن به داوطلبان سهميه آزاد اختصاص مي يابد.

* تذكرات مهم:
1- بر اساس قوانين مذكور حدنصاب نمره ايثارگران (اعم از ايثارگران مشمول ظرفيت 25 درصدي و يا 5 درصدي) 70 % نمره آخرين فرد پذيرفته شده در گزينش آزاد در هر كد رشته محل و حدنصاب نمره رزمندگان 75 % نمره آخرين فرد پذيرفته شده در گزينش آزاد در هر كد رشته محل است.
2- ظرفيت در كد رشته محل هايي به سهميه هاي فوق تخصيص مي يابد، كه امكان گرد كردن رياضي براي آنها وجود داشته باشد.
3 – سهميه هاي فوق براساس قوانين و مقررات موجود بوده و در صورت هرگونه تغيير در اين سهمي هها توسط مراجع ذ يصلاح، ضوابط و مقررات اعمالي اطلاع رساني خواهد شد.
4 – بر اساس تبصره 2 ماده 10 آيين نامه اجرايي قانون ايجاد تسهيلات براي ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسيجي به دانشگا هها و مؤسسات 1367 هيئت محترم وزيران، آن دسته از داوطلباني كه با استفاده از سهميه شاهد و ايثارگر، ي كبار در رشته هاي تحصيلي /11/ آموزش عالي مصوب 30 دوره روزانه آزمون سراسري (براي پذيرفته شدگان رزمنده از سال 1368 به بعد و براي پذيرفته شدگان سهميه شاهد از سال 1376 به بعد) پذيرفته شده اند، اعم از اينكه از رشته قبولي انصراف داده و يا در رشته قبولي ثبت نام كرده و يا نكرده باشند، حق استفاده مجدد از سهميه مذكور را در آزمون سراسري نخواهند داشت.
5 – بر اساس مصوبه پنجاه و چهارمين جلسه كميته مطالعه و برنام هريزي كنكور، آن دسته از داوطلبان سنوات قبل كه با استفاده از سهمي ههاي شاهد و ايثارگر در رديف پذيرفته شدگان رشته هاي تحصيلي غير روزانه (دوره هاي شبانه و نيمه حضوري دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي، دانشگاه پيامنور، مؤسسات آموزش عالي غيردولتي و غيرانتفاعي و يا دوره هاي پرديس خودگردان (بين الملل) و مجازي) قرار گرفته اند، در صورت انصراف ازرشته قبولي خود فقط يك بار، مجاز به استفاده مجدد از سهميه هاي مربوط در اين آزمون خواهند بود.

ویرایش شده در بهمن ماه 96 برای ثبت نام  کنکور 97
باآرزوی سلامتی و موفقیت برای شما
مرکز مشاوره موسسه فرهنگی دانش

ج . ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب