موضوعات

پاسخ به سوال ( عمومی هدایت تحصیلی- شماره 129) : گرفتن دیپلم دوم برای دو منظور…؟؟!!

number-2

سوال:

 کسی که دیپلم دارد، اما نیازمند اخذ دیپلم مجدد است(مثلا برای تحصیل در گروه پزشکی در خارج کشور و یا  دانشگاه های داخلی) برای این منظور چه کند؟

پاسخ:

به نام خدا

وباسلام 

منظوراول) مناسب کسی که برای او تنها گرفتن مدرک دیپلم مجدد در اولویت است و سوابق تحصیلی ازلحاظ سطح نمره  چندان مهم نیست( برای مثال  شاید برای تحصیل در گروه پزشکی برخی از دانشگاههای خارج از کشور، مدرک دیپلم تجربی کافی بوده وسطح نمرات آن مهم نباشد)

برای این منظور؛ راه  آن استفاده از آیین نامه تطبیق واحداست. یعنی باید مدارک گذشته، شامل کارنامه های رسمی بامهروامضاءمدرسه ، شامل پایه دوم وسوم رشته تحصیلی قبلی را به واحد امتحانات اداره آموزش و پرورش ارایه  شود. سپس با تطبیق واحد ، کارنامه ی دیگری صادر می شود که در آن درس های  مشترک پایه دوم وسوم رشته قبلی با رشته جدید مورد نظر، پذیرفته شده و همچنین درس های کمبود برای اخذ دیپلم مجدد مشخص می شود. بعد از مشخص شدن واحد های کمبود برای گرفتن دیپلم در رشته جدید، اقدام نماید.

منظوردوم) مناسب برای کسی است که بخواهد سوابق تحصیلی گذشته(تمام نمرات مدرک دیپلم قبلی) خود را جبران نموده و ارتقاء دهد:

 اگر کسی نیاز به دیپلم دیگری دارد، برای جبران نمرات ضعیف گذشته به دلیل تاثیر سوابق تحصیلی( نمرات) در ادامه تحصیل دانشگاهی و یا استخدام و امثال آن.  منظور دوم خود دوحالت دارد؛ یکی اینکه سطح نمرات درس های مشترک دیپلم قبلی با دیپلم جدید مورد نظر ( مثل درس های عمومی) بالا بوده و رضایت بخش است( مثلا 18 به بالا) در این صورت همان روشی که در منظور اول بیان شد ( یعنی تطبیق واحد) توصیه می شود.

اکر سطح نمرات درس های مشترک بین دو رشته( دیپلم قبلی با دیپلم جدید) پایین است، در این صورت به صلاح نیست که از روش تطبیق واحد استفاده شود و قاعدتا باید تمام درس های دیپلم مجدد ( حتی درس های مشترک مثل درس های عمومی)  امتحان داده شود.

 **** تذکرات :

  • براساس آیین نامه فعلی آموزش پرورش ( طبق اصلاحیه ای که از سه سال قبل در آیین نامه دوره دبیرستان یعنی متوسطه ذکر دشه است) اخذ دیپلم مجدد تنها از طریق روش داوطلب آزاد امکان دارد و از سایر روش های مثل تحصیل در مدارس روزانه و یا شبانه ممکن نیست.

  • استفاده از شیوه داوطلب آزاد(متفرقه) نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد.

  • زمان ثبت نام برای داوطلب آزاد در اسفند ماه باشد

  • امتحان آن در خرداد خواهد بود. البته در صورتی که تمام درس ها و یا درسی در خرداد نمره قبولی نگرفته و پاس نشود دو نوبت دیگر امکان امتحان وجود دارد؛ یکی در شهریور به عنوان امتحان تجدیدی و دیگری در دی ماه به عنوان امتحان جبرانی.

سلامت و سعادتمند باشید
دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب