موضوعات

پاسخ به سوال( عمومی- شماره 100) : چگونگی برنامه ریزی برای کنکور؟

images (6)

سوال: 

با توجه به فرصتی که دانش آموزان سال آخر در اختیار دارند، چگونه می توانند تا زمان کنکور برای خود برنامه ریزی درسی داشته باشند؟ 

 

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
  برای معمول دانش آموز ان ؛ برنامه ریزی درسی در دوران حساسی همچون سال پایانی تحصیلات دبیرستانی به منظور آمادگی برای کنکور از جمله برنامه ریزی ساعتی آن، خود یک مقوله مفصل در بخش هدایت تحصیلی است و مسلما با درنظر گرفتن ویژگی های شخصیتی مثلعادت ها،  سابقه سطح درسی، رشته هدف برای ادامه تحصیل، برای هر فرد متفاوت خواهد بود و با چند سطر این یادداشت و توصیه های محدود در این صفحه، نیاز و انتظار شما به طور کامل برآورده نمی شود.

براین اساس؛ نیازمند اطلاعات جزئی و ویژه ای در مورد فرد داوطلب در جلسه مشاوره هستیم . یعنی؛ در کنار کلیات برنامه ریزی درسی، بخش مهم دیگری به نام جنبه فردی وشخصی وجوددارد که در جلسه همفکری می توان آن ها را در برنامه ریزی لحاظ نمود.  لذا با در نظر گرفتن شرایط هر داوطلب و اینکه تا به حال، چقدر کار کرده اید و چه مقداری جلو و یا عقب است، می توان به او کمک کرد. بنابراین؛ قاعدتا باید در یک جلسه مشاوره ای ویژه، برنامه ی مد نظرتان پی گیری شود. 

البته دانش آموز با استعداد و علاقه مند به درس ، کوشا ، منضبط و با سابقه خوب در طول سال های مدرسه، راه موفقیت به نیکی شناخته شده است و در عمل نیز با پشتکار خستگی ناپذیر و احساس مسئولیت ، کار را به نتیجه می رساند و نیاز چندانی به این گونه جلسات مشاوره ای ندارد!

و اما چند توصیه کلی:

  1- درس خواندن برای کنکور، توان و ویژگی های مربوط به خودش را می طلبد. علاوه بر استعداد لازم برای دروس هریک از رشته های تحصیلی توجه به حجم دروس و سرعت کار ، بسیار مهم است.

2- باید تا اسفند ماه تمام دروس پیش دانشگاهی و پایه را تمام کنید و برای سه ماه بعد، یعنی از فروردین به جمع بندی بپردازید.

3- مراقب باشید که در تعطیلات فروردین فاصله زیادی با درس پیدا نکنید و روال برنامه درسی و سرعت  کار شما کند و منقطع نشود.

4- سه ماهه آخر زمان جلو افتادن و یا عقب ماندن از قافله کنکور است!!! بعضی از دانش آموزان کنکوری در سه ماهه آخر به دلیل خسته شدن، کند شده و زحمات چندماه و شاید چندسال گذشته خود را خراب می کنند. و برخی هم با درایت، تحمل بیشتر و تداوم در تلاش، خود را از خیلی ها جلو می اندازند.

5- داشتن هدف قابل دفاع و روشن برای درس خواندن ( مثل علاقه به رشته تحصیلی مشخص و در ادامه آن شغل معین ) در ایجاد انگیزه برای تلاشی موثر، تعیین کننده خواهد بود. 

6- یکی دیگر از زمینه ای موثر در موفقیت درسی فضا و محیط مطالعه است . لذا؛ به شرط فراهم بودن امکانات مطالعه و موثر نبودن عوامل مزاحم ( مانند کامپیوتر و متعلقات آن همچون بازی های وسوسه انگیز آن و استفاده زیاد از تلویزیون ،  گوش دادن به موسیقی در حال درس خواندن ، تخت خواب ، حرف های زیاد وقت گیر داخل منزل و…) بهترین ومناسب ترین  مکان برای یک دانش آموز درس خوان منزل خواهد بود. در غیر این صورت ، یک کتابخانه عمومی مناسب ( کتابخانه های عمومی ،  کتابخانه مساجد، فرهنگسراها ) و در سطح سوم؛ فضای مدرسه خودتان ( به شرط …!!!) می تواند کمک خوبی برای شما باشد.

7- همانطور که در مقدمه پاسخ به این سوال بیان شد؛ یکی از اصول برنامه ریزی درسی ، بررسی و در نظر داشتن مسائل شخصی هر فرد  خواهد بود. مانند ؛ ضعف وقوت او در هریک دروس پایه و یا سال آخر، اینکه در هر کدام از دروس چقدر جلو ویا عقب است ، چقدر با درس و شخصیت و رفتار یک معلم هماهنگ است ، استعداد یادگیری او در هر کدام از درس در چه سطحی است و همچنین میزان علاقه او و امثال آن. 

سلامت و سعادتمند باشید
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب