موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره  210 ) : دیپلم فنی حرفه ای و دانشجوی ترم آخرکاردانی رشته نقشه کشی هستم. چگونه می توانم در رشته کارشناسی طراحی صنعتی بدون نیاز به خدمت وظیفه(سربازی)ادامه تحصیل بدهم ؟!

weekend-sketches

سوال:

با سلام و خسته نباشید
متولد اسفند ۷۰ هستم. دیپلم فنی حرفه ای دارم و ترم اخر کاردانی نقشه کشی عمومی(صنعتی) (ورودی ۸۸ دانشگاه آزاد ، سال مالی ۸۹)
من میخواهم لیسانس طراحی صنعتی بخونم ، ولی چون لیسانسش کارشناسی پیوسته است. به من گفتن باید حتما پایان خدمت داشته باشم یا دوره پیش دانشگاهی بگذرونم
میخواستم ببینم اصلا من میتونم پیش دانشگاهی بخونم یا نه؟
و اینکه اگر میتونم بخونم چه گروهی به حساب میام (گروه هنر میشم) یا دلبخواهی!
و اینکه داوطلب ازاد به حساب میام یا نه؟
و دیگه اینکه چه کمکی برای من هست که برای لیسانس طراحی صنعتی نیاز به پایان خدمت نداشته باشم؟!
ممنون میشم
با تشکر از زحمات شما
(فرستاده شده توسط : هومن )

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
پاسخ سوال اول:  متن آیین نامه مربوط به سوال شما بیانگراین است که؛  فارغ التحصیلان دوره کاردانی تنها مجاز به ثبت نام دررشته های کارشناسی متجانس و همنام با رشته کاردانی خود هستندو به عبارت دیگراجازه انتخاب رشته کارشناسی غیرمتجانس(غیرمتناظر) با مدرک کاردانی را ندارند. این آیین نامه اولا؛ مربوط به مشمولین و کسانی است که تعهد خدمت دارند. ثانیا؛ شامل پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد می باشد( ماخذ: شرایط اختصاصی دفترچه راهنمای پذیرش بدون کنکور دانشگاهی درصفحه 4 و 5) ثالثا؛ برای کنکور سراسری، عدم اجازه ثبت نام فارغ التحصیلان دوره کاردانی برای کارشناسی پیوسته تنها برای کسانی است که تعهد خدمت قانونی داشته باشند. لذا صحبتی از مشمولین سربازی نشده است(ماخد: صفحه4 و 5 دفترچه راهنمای کنکور سراسری سال 93-92)
***منظوراز تعهد خدمت، مواردی است که هنگام ثبت نام سپرده است که باید بعد از فراغت از تحصیل رشته دانشگاهی، عمل نماید.

پاسخ دوم: اگر بخواهید در دانشگاه سراسری ادامه تحصیل بدهید، چون ارطرفی کاردانی شما معادل پیش دانشگاهی حساب می شود، و از طرف دیگر نوع رشته تحصیلی تعیین کننده نیست، پس گرفتن مدرک پیش دانشگاهی ضرورتی ندارد.

پاسخ سوم: طراحی صنعتی جزء گروه هنر است. بنابراین شما باید خود را برای شرکت در گروه هنر آماده کنید و مستلزم شرکت در کلاس های تخصصی هنر، در آموزشگاه ویژه هنر است(مثل آموزشگاه مکعب در خیابان انقلاب تهران)

پاسخ چهارم: اگر علاقه مند به گذراندن دوره پیش دانشگاهی هستید و یا با توجه به توضیحات پاسخ اول، برای کارشناسی بدون کنکور دانشگاه آزاد به آن نیاز دارید، مشکی برای گذراندن آن ندارید. توصیه ما پیش گیری گرفتن مدرک پیش دانشگاهی از طریق شیوه داوطلب آزاد است چون هم امتحان تغییر رشته لازم نیست و هم نیازی به پایان خدمت و بحث سرباز ی ندارید. بحث مشمولیت سربازی شامل استفاده از شیوه های دیگر مثل شبانه و یا روزانه می شود.(که الیته شما شرایط روزانه ندارید)

پاسخ پنجم: شما با ارایه دیپلم فنی خود، مجاز به ادامه تحصیلی در تمام رشته های پیش دانشگاهی هستید و همچنانکه متذکر شدیم، اگر به صورت داوطلب آزاد عمل کنید، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید.

پاسخ ششم: برای اینکه سرباز شناخته نشوید، نباید بین تحصیلات مقاطع دانشگاهی فاصله بیفتد. لذا باید سعی کنید در دانشگاه قبول شوید. بنابراین اگر بعد از یک دوره (مثلادوره کاردانی) برای ادامه تحصیل در دوره بالاتر( مثلا کارشناسی) با فاصله زمانی کمتراز یکسال در دانشگاه قبول شوید، معافیت تحصیلی شما برای مقطع بالاتر همچنان باقی خواهید بود.
*به متن آیین نامه زیر توجه کنید:
مشمولانی که از تاریخ ۲۲/۲/۹۰ به بعد در مقاطع تحصیلی در دانشگاه فارغ التحصیل شده اند، حق استفاده از مهلت ۱ ساله پس از فراغت از تحصیل را خواهند داشت.
یعنی اینکه شما بعد از فارغ التحصیل شدن در یک مقطع تحصیلی دانشگاه، تا قبل از پرشدن یک سال ، فرصت دارید تا مجددا در دانشگاه پذیرفته شده و ادامه تحصیل دهید.
حتی اگر کسی مشمول شده باشد در حال گذراندن دوره سربازی است، اگر در دانشگاه برای مقطع کارشناسی و بالاتر پذیرفته شود( غیر از مقطع کاردانی و دانشجویان اخراجی که معادل کاردانی حساب می شوند) می تواند سربازی را نیمه کاره ترخیص گرفته و برای ادامه تحصیل به دانشگاه رفته و بعد از اتمام تحصیلات ، دوره سربازی خود را تکمیل نماید.
* به متن آیین نامه زیر توجه کنید:
درصورت قبولی اینگونه سربازان درمقطع کارشناسی وبالاترترخیص ازخدمت صورت میگیرد وترخیص برای ادامه تحصیل درمقاطع کاردانی مجاز نمی باشد.

***درصورت نیاز به اطلاعات بیشتر، پاسخ های ا رایه شده در بخش پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی را با دقت بخوانید.

با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما approval
مرکز مشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج . ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب