موضوعات

پاسخ به سوال( اختصاصی هدایت تحصیلی – شماره 201 ) : برای گرفتن دیپلم فنی مرتبط با رشته مورد نظر در دوره کاردانی، از چه راهی باید اقدام کرد؟

81665391-70004976

سوال:

سلام
سال ۷۶ دیپلم تجربی گرفتم. لیسانس کشاورزی سال ۸۴ گرفتم. شاغل در کار فنی غیر مرتبط با رشته تحصیلی هستم. یک دوره ۲ ساله مرتبط با کارم در موسسات ازاد گذراندم.
برای اینکه بتوانم مدرک فوق دیپلم مرتبط(علمی کاربردی) بگیرم نیاز به دیپلم مرتبط دارم. سوال من از شما این هست که .بهترین و کوتاه ترین راه برای داشتن دیپلم مرتبط مرتبط کدام هست.
با تشکر
( فرستاده شده در ۱۳۹۳/۰۲/۰۱ در ۲:۰۸ ب.ظ – توسط : امیر )

***یادآوری: این سوالات در زمان طرح سوال (1393/02/01) پاسخ داده شده و به ایمیل پرسشگر آن ارسال گردیده است. و چون همچنان کاربران گرامی این سوال را مطرح می کنند، در بخش پاسخ به سولات قرار داده شده است.

پاسخ:

به نام خدا
وباسلام

بله ؛ اما با شرایطی که در توضیحات زیر آمده است:

1- طبق دستور العمل موجود؛ دفتر فنی حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش ، گواهی های آموزش مهارت های گذرانده شده در موسسات آزاد و همچنین وزارت کار ، به شرطی که استاندارد بوده  و  در لیست هریک از رشته های تعریف شده شاخه کار و دانش ثبت شده باشد،  پذیرفته می شود .

2- این گواهی ها فقط برای رشته های شاخه کار ودانش پذیرفته می شود. چرا که شاخه فنی حرفه ای شیوه داوطلب آزاد(متفرقه) یا بزرگسالان( شبانه) یا شیبه سوال شما و خلاصه شیوه ای غیر از روزانه ندارد.

3-گواهی های آموزش مهارت های گذرانده شده مذکور، فقط در همان شهر و منطقه ای که اخذ شده است، اعتبار داشته و قابل قبول است. مثلا اگرکسی گواهی مهارت ها ی موسسات آزاد را در کرج گذرانده باشد، در تهران قابل قبول نیست.

4- این گواهی ها تنها به عنوان بخش مهارت های رشته مورد نظر ( در شاخه کاردانش) پذیرفته می شود . لذا برای گذراندن بخش های دیگر( دروس نظری و تئوری هر کدام از رشته های کار دانش) داوطلب برای گرفتن گواهی پایان هر کدام از سال ها و نهایتاً گرفتن دیپلم فنی ، باید حتما – طبق لیست موجود برای هر یک از رشته های فنی – به کلاس دروس نظری و تئوری رفته و و نمره قبولی آن دروس را نیز کسب نماید.

5- همانطور که در بالا اشاره شد؛ برای گذراندن واحدهای بخش نظری و تئوری و نیز دیگر واحد های باقیمانده، راه آن تحصیل در شاخه کار ودانش به صورت داوطلب آزاد(متفرقه) است. اما چون رشته های فنی بسیارمتنوع است ، لذا یک هنرستان،نمی تواند تمام رشته های تعریف شده را داشته باشد. بنابراین باید ابتدا هنرستانی که رشته مورد نظر شما را دارد، از طریق اداره آموزش و پرورش محل زندگی خود شناسائی نموده و سپس برای ثبت نام و اقدامات بعدی به آنجا مراجعه نمایید.

با آرزوی سلامتی و سعادت مند ی برای شما
دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب