موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 169 ) : کارشناسی ارشد علوم سیاسی دارم. اما علاقه مند به رشته دندان پزشکی هستم!!! آیا در دکتری علوم سیاسی ادامه تحصیل دهم و یا تغییر رشته دهم به رشته دندان پزشکی؟ چگونه؟

Close-up of little boy opening his mouth wide during inspection of oral cavity
Close-up of little boy opening his mouth wide during inspection of oral cavity

سوال:

سلام و خسته نباشید
من دیپلم علوم انسانی دارم و کارشناس ارشد علوم سیاسی. زمان انتخاب رشته دبیرستان هم علاقمند رشته علوم سیاسی بودم و هم رشته تجربی برای دندانپزشکی. اما با مشاوره غلطی که دبیرستان بهم داد…اینکه رشته تجربی رشته مشکلی هست و رسیدن به دندنپزشکی امری بسیار طاقت فرسا . به همین دلیل من به دنبال علاقه دیگرم رفتم. اما هرچه گذشت احساس میکنم رشته علوم سیاسی رشته ای نیست که منو راضی کنه. من واقعا دندانپزشکی رو دوست دارم. قصد دارم کنگور تجربی بدم . ما نمیدونم چطوری باید دیپلم تجربی بگیرم ؟ خیلی خیلی گیج شدم!!! اصلا نمیدونم چکار کنم؟ و اینکه کاری که میخوام انجام بدم درسته یانه ؟ دکتری علوم سیاسی یا کارشناسی دندانپزشکی؟ لطفا کمکم کنید
( فرستاده شده در ۱۳۹۲/۱۱/۰۹ در ۵:۲۲ ب.ظ – توسط : سمانه )

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
پاسخ اول:
در مبحث هدایت تحصیلی آمده است که رشته تحصیلی باید براساس هدف های شغلی تعیین شود و هدف های شغلی نیز براساس ایده هایی که در طول تحصیل دانش آموز در دوره های مختلف تحصیلی در مدرسه و خانه و… شکل می گیرد. کشف این ایده ها به خود ی خود اتفاق نمی افتد و ابزار علمی و تجربی خود را دارد. از جمله روش ها و ابزارهای کشف ایده ها و علائق شغلی، تست های مختلف استانداردشده دراین زمینه و بهره بردن از مشاوره تخصصی است! بنابراین در یک جمع بندی کلی می توان گفت ؛ موضوع موردسوال شما جنبه های معلوم و نامعلوم متعددی دارد که با گفتگو و همفکری و جمع آوری تجربیات قابل بررسی ودر نهایت تصمیم گیری خواهد بود. به هرصورت برای هریک از پیشنهادهای بالا و تصمیم گیری ، باید دلایل قانع کننده و کافی داشته باشیم.برای رسیدن به چنین مهمی، نیازمند اطلاعات و تحلیل دقیق تری هستیم که با محدودیت توضیح ما در این زمینه ، همه مطالب و جوانب مختلف مساله شما، در این صفحه قابل بیان نیست!!!

پاسخ دوم:
اگر نتیجه همفکری ها بر ادامه تحصیل در همان رشته علوم سیاسی شد که تکلیف معلوم است و اگر بنا شد که برای ادامه تحصیل در دانشگاه، رشته دندان پزشکی را پی گیری نماید، نیازی به تغییر رشته در دبیرستان و یا پیش دانشگاهی ندارید. چون با هر نوع دیپلم و پیش دانشگاهی می توانید هریک از گروه های آزمایشی را انتخاب نموده و درکنکور آن شرکت کنید. منتهی به این نکته توجه کنید که اگر بخواهید درکنکورسراسری دانشگاه دولتی روزانه مجددا شرکت کنید، بدانید که با تغییر ی که در آیین نامه ایجاد شده است، هر کسی تنها یک باراجازه استفاده از تحصیل رایگان را در هر دوره تحصیلی دارد (برای مثال؛ یک بار اجازه تحصیل رایگان در دوره کارشناسی را خواهد داشت ! به همین ترتیب دوره کارشناسی ارشد و دکتری هرکدام یک بار می تواند از تحصیل رایگان استفاده کند ) و برای پذیرش درمرتبه دوم در دوره کارشناسی ، یا باید داوطلب دوره شبانه باشد و یا در صورت پذیرش در دوره روزانه، باید شهریه تحصیل خود را مطابق شهریه دوره شبانه پرداخت نماید.
متن آیین نامه:
دربخش شرایط اختصاصی، قسمت “و” صفحه ۵ دفترچه راهنمای ثبت نام وشرکت درآزمون سراسری آمده است؛
” با توجه به محدودیت امکانات دانشگاه ها وموسسات آموزش عالی،ولزوم توزیع عادلانه فرصت ها موجود بین تمامی متقاضیان … اگربرای مقطع تحصیلی روزانه ای که متقاضی آن هستند( کاردانی ، کارشناسی ، کارشناس ارشد، دکتری) قبلا در دانشگاه های دولتی در همان مقطع به صورت رایگان، تحصیل کرده و آن را به اتمام رسانیده اند، مجددا بخواهند تحصیل کنند، در زمان ثبت نام یا باید متقاضی دوره شبانه باشند و یا در صورت قبولی مجدد در دوره روزانه، می توانند با پرداخت شهریه دوره شبانه، در همان دوره روزانه ای که قبول شده اند، ادامه تحصیل دهند.”
همچنین؛ در بند “ز” شرایط اختصاصی (صفحه ۵ دفترچه راهنمای ثبت نام وشرکت درآزمون سراسری) برای کسانی که با مدرک کارشناسی اخذ شده از دانشگاه های دولتی، بخواهند دوباره برای ادامه تحصیل در کارشناسی گروه پزشکی و یا دکترای عمومی ( پزشکی عمومی ، دندان پزشکی و یا داروسازی ) شرکت کنند، در صورت قبولی در هریک از رشته های مورد اشاره، به شرطی اجازه ثبت نام و ادامه تحصیل خواهند داشت که اولا؛ تعهد رشته قبلی را ( در صورت تعهد خدمت ) به پایان برسانند و ثانیا؛ هزینه تحصیل در رشته جدید ( پذیرش شده نوبت دوم ) را پرداخت نمایند.
خلاصه بند ” و” و بند ” ز” این است که در این تغییر مسیر و تحصیل مجدد در رشته دندان پزشکی شما باید هزینه های بالای تحصیل را مطابق نوبت دوم ( شبانه ) و یا پردیس های خود گردان (بین الملل سابق) مورد نظر قرار دهید.
لطفا شرایط اختصاصی مندرج صفحه 5 دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون سراسری را به دقت بخوانید.

*** درصورت نیاز به مشورت بیشتر میتوانید بادفترمشاوره تماس تلفنی داشته باشید.( شماره تماس، روز و ساعت آن در نوار مشکی بالای سایت آمده است)
امیدواریم با مشورت و کسب اطلاعات جامع وبا آگاهی کافی، بهترین انتخاب را داشته باشید.

سلامت و سعادتمندباشید
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب