موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 153 ) : اعتبار مدارک دانشگاه جامع علمی کاربردی و پیام نور برای آینده ی شغلی.

1356504724_elmi-karbordi-la - Copy

سوال:

جناب اگه میشه در مورد مدارک دانشگاه های علمی کاربردی و پیام نور کمی توضیح دهید آیا این گونه دانشگاه ها مدارک خوبی و ارائه میدهند در اینده مشکلی در بازار کار به وجود نمیاد؟
( فرستاده شده در ۱۳۹۲/۱۰/۲۹ در ۱:۴۶ ق.ظ – توسط:داوود فضل ا للهی)

پاسخ:

به نام خدا                                                                       payam nor1
وبا سلام
موضوع مورد سوال شما به مباحث عمده و مهمتری چون برنامه ها و هدایت تحصیلی – شغلی برمی گردد که با محدودیت این صفحه امکان تشریح آن نیست. اما چند پاسخ را به طور خلاصه ذکر می نماییم.
مدارک دانشگاههای مورد اشاره شما برای تمامی مراکز صنعتی و … قابل قبول است و هیچ مشکلی برای کار پیدا کردن با آن ها ندارید. منتهی چند مطلب را باید مرود ملاحظه و توجه قرار دهید:

1- در همه جای دنیا مدارک دانشگاهها رتبه بندی و سطح بندی دارد . بالطبع دانشگا هها ی ایران نیز تا حدی هم همینطور است، حتی دربین دانشگاههای دولتی، که در ایران از سطح علمی بالاتری برخودارهستند، این درجه بندی وجود دارد. مثلا سطح علمی رشته عمران در دانشگاههای یکسان نیست واگر کسی مهندسی عمران را مثلا در دانشگاه شریف فارغ التحصیل شود تا حدی با دانشگاه امیر کبیر متفاوت بوده و همینطورتا به دانشگاههای آزاد برسیم و بعد دانشگا ههای مهارتی. منتهی قبل از باید ببنیم دنبال چه هستیم.

2- هدف از تأسیس و تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی و امثال آن، برای پیشرفت و ارتقاء رشته مهارتی و شغل های وابسته به آن است. بنابراین هدف آنبا دانشگا ههای دولتی تا حد قابل توجهی فرق دارد.

3- در موسسا ت خصوصی، بیش از اهمیت دادن به اینکه شما از کجا فارغ التحصیل شده اید، به توانایی های کاری و علمی شما اهمیت میدهند. برای آن ها مهارت شغلی در کنار تسلط بر دیگر مهارت های مثل توانایی کار بار کامپیوتر و زبان، مهم است. در رشته های مهندسی ما فارغ التحصیلانی را می شناسیم ، که از هیچ مهارتی برخوردار نبوده و تازه بعد از اتمام دروه دانشگاه مجبور شده اند به برخی از هنرستان ها و … مراجعه کرده تا مهارت های لازم را برای تصاحب یک شغل پیدا کنند. پس در کنار توانایی علمی هر چقدر بتوانید توانایی خود را در مهارت های شغلی مربوط به رشته تحصیلی تان بالا ببرید، موقعیت بهتری برای فرصت های شغلی با درآمد و موقعیت بالاتری بدست می آورید. بنابراین ؛ خود را گرفتار مدرک گرایی صرف نکنید.

4- فرصت هایی مثل داشتن سرمایه مالی قبلی، موقعیت و کمک بستگان نزدیک، دوستان و امثال آن هم ، در بدست آوردن فرصت های شغلی ، بی تاثیر نیست. البته این عامل در شروع کار و شغل تاثیر داشته اما در ادامه راه صرفا توانایی های ویژه فرد تعیین کننده است.

5- در سرفصل هدایت شغلی، یکی از مسائل قابل بحث، مساله ریسک شغل هاست. یعنی با توجه به تحولات اجتماعی ممکن است یک شغلی در یک دورانی موقعیت به اصطلاح طلایی داشته باشد و در یک زمانی به رکود برخورد کند. مثل شغل های مربوط به صنعت اتومبیل در بحران چند سال پیش آمریکا و یا رشته برق که از لحاظ شغلی هنوز هم در کشور هایی مثل امریکا و ایران مشکل رکود دارد. اتفاقات اجتماعی و طبیعی در رکورد و یا رونق مشاغل تاثیر گذاراست . بنابراین نمی توان آینده هیچ شغلی را به طور کامل تضمین کرد.
جواب های مفصل را می توانید در منابع و کتاب های مربوط به هدایت تحصیلی و شغلی بخوانید.

سلامت و سعادتمندباشید
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب