موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی- شماره 136 ) : تطبیق واحد نظام قدیم چهار ساله دبیرستان با نظام فعلی (سه سال دبیرستان و یک سال پیش دانشگاهی)

1849

سوال:

با تشکر از پاسخ شما.
منظور بنده از نظام قدیم همان نظام ۴ ساله قبل از “سه ساله بعلاوه پیش دانشگاهی ” میباشد.به آموزش پرورش منطقه مراجعه کردم و با وجودیکه قبولی سوم ریاضی فیزیک و بعضی دروس نهایی سال چهارم را دارم فرمودند که برای گرفتن دیپلم ریاضی که معدل داشته باشد باید دروس نهایی سال سوم ریاضی شامل دین و زندگی۳-زبان فارسی۳-ادبیات فارسی ۳-عربی۳-زبان ۳-فیزیک۳-شیمی۳-جبر۳-هندسه۲-حسابان رو امتحان بدهید و دیپلم بدون معدل که شامل دروس اختصاصی گفته شده میباشد که خودشان گفتند دیپلم بدون معدل به هیچ دردی نمیخورد!
حال همانطور که قبلا عرض کردم قبولی سوم دبیرستان بنده هیچ حساب شده.این چه مدل تطبیق زدن است؟ بنده کتاب های درسی الان رو دیدم و فکرنمی کنم خیلی دشوارتر از ان دوره باشند. بهر حال در عمل کسانی که فقط چند درس نهایی سال چهارم قدیم را نگرفتند قبولی دوم دبیرستان حساب میشوند و باید از سوم شروع کنند تا به پیش دانشگاهی برسند یعنی حداقل دو سال!
واقعا برای این نظام آموزشی متاسفم.بگذریم که دیپلم و دیپلم گرفتن برای خودش بازار و بیزنسی پیدا کرده…
با تشکر
( فرستاده شده در ۱۳۹۲/۱۰/۱۹ در ۸:۰۳ ب.ظ | در پاسخ به جعفر ابراهیمی – توسط: بردیا )

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
در ادامه پاسخ قبلی به عرض می رسانم که ؛ به هر صورت محتوای آموزشی نظام قدیم چهارساله با محتوای نظام فعلی تفاوت داشته و این یک روند طبیعی و قابل قبول بوده و اجتناب ناپذیر است . حتی این تغییر در برخی کتب نظام فعلی هم سال به سال اتفاق می افتد.
چند دلیل برای این تغییرات مطرح است:
یکی به دلیل تحقیقات و نتایج علمی جدید که باید در محتوای آموزشی از جمله متن کتاب ها درسی لحاظ شود؛ مثل درس های شاخه علوم تجربی مانند شیمی و فیزیک.
دیگری به دلیل تغییر و تحول در شیوه و روش های ارایه آن ؛ مانند درس ریاضی که در نظام قدیم بر مبنای روش تکنیکی بود و در نظام جدید مبنای آن مفهومی شده و حتی اخیراً روش مفهومی در درس هایی مثل ادبیات فارسی و زبان انگلیسی هم به کاربرده می شود . نمونه های آن را در سوالات کنکور ملاحظه می کنید.
پس علت اینکه در تطبیق واحد برخی از درس ها را از شما نپذیرفته اند، به دلیل تغییر اجتناب ناپذیر محتوای کتب درسی در نظام فعلی و اختلاف قابل توجه در محتوا و روش های آن، با کتب نظام قدیم است.
به هر صورت اگر شما علاقه به ادامه تحصیل دارید ، تفاوت در این چند درس را برای تطبیق باید جبران کنید . به خصوص اینکه اگر تصمیم به ادامه تحصیل در دانشگاه را داشته باشید، اگر حتی همه درس ها را از شما بپذیرند، باز مجبور هستید تا درس ها وکتاب های جدید و فعلی را بخوانید.
. ***درصورت نیاز به مشاوره شفاهی ، امکان تماس با ما فراهم است . ( به پست تماس با ما در نوار مشکی رنگ بالای سایت مراجعه فرمایید.)

سلامت و موفق باشید.
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب