موضوعات

پاسخ به سوال(عمومی- شماره 66 ) : آیا تغییر رشته به انسانی پیش دانشگاهی، با دیپلم فنی کامپیوتر، ریسک به همراه دارد؟

risk managemet2
سوال:

آیا اگر دانش آموزی با دیپلم فنی کامپیوتر، بخواهد رشته به انسانی برای دوره پیش دانشگاهی تغییر رشته بدهد، به صلاح است ویاریسک(خطرپذیری) به همراه دارد؟

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
براساس اهداف وبرنامه هدایت تحصیلی، رشته تحصیلی دانش آموز در نظام فعلی آموزش و پرورش، طبق مطالعه و تحقیق دانش آموز و واولیاء ایشان و همچنین بررسی ها ی مشاوره ای با تحلیل دقیق نتاج تست های چند گانه به عمل آمده در سال اول دبیرستان وشناخت دقیقی از استعداد و نیز رغبت های تحصیلی – شغلی خود ونتایج عملکردتحصیلی دانش آموز، باید در پایان سال اول دبیرستان مشخص گردد. لذا تغییر رشته در سال های بالاتر در اولویت نیست. اما :
اگر کسی واقعا دانش آموزی در سال های بعد با تکمیل اطلاعات در مورد رشته های تحصیلی و شاغل مرتبط با آن و همچنین؛ شناخت دقیق تری از استعداد و رغبت خود به رشته ای علاقه مندی بیشتری نشان بدهد ، ریسک(خطرپذیری) آن کم شده و به صفر نزدیک می شود.
در عین حال به چند توصیه نیز توجه کافی داشته باشید:
1- این تغییر رشته باید براساس یک ایده شغلی مشخص باشد. یعنی بدانید که انتظارات شما از این تحصیل در این رشته چه بوده و بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه در گروه و رشته مورد نظر ، در چه شغلی توفیق خواهید داشت.
2- بدون اطلاعات کافی وکامل ، تغییر رشته ندهید. یعنی باید بتوانید تا موقعیت خود را داشته حدی پیش بینی باشید.
3- باید پایه علمی خود را قوی کنید. به خصوص در مورد درس های اختصاصی مثل ادبیات و عربی در رشته انسانی. برای این کار حتما باید از کلاس های درس در مدرسه و یا یک آموزشگاه قوی بهره بگیرید.
4- از مشورت و تجربه دانش آموزان موفق در گروه علوم انسانی( چه کسانی که در یکی دو سال قبل در دانشگاه قبول شده اند و چه دانش آموزان فعلی دوره پیش دانشگاهی) بهره بگیرید!؟

موفق و پایدار باشید.

مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش

دیدگاه‌های این مطلب