موضوعات

مصاحبه وزیر آموزش و پرورش در برنامه نگاه یک صدا و سیما


خلاصه ای از سخنان وزیر در مورد مسائل جاری آموزش و پرورش ( برنامه نگاه یک صدا و سیما ، صبح یکشنبه 13-12-96 ) مصاحبه وزیر آموزش و پرورش در برنامه نگاه یک صدا و سیما

– کنکور : بحث آسیب های کنکور برای دانش آموزان را همه قبول دارند و بر کسی پوشیده نیست. در این مورد نیز جدول زمان بندی را طراحی کردیم که تا پایان اسفندماه ارائه می دهیم.

– مقابله با آسیب های اجتماعی: برای مقابله با آسیب های اجتماعی، از سه ماه پیش طرح نماد را با تاکید مقام معظم رهبری و پیگیری های رییس جمهور محترم شروع کردیم و در این راستا تلویزیون #تعاملی را هفته قبل رونمایی کردیم که از طریق این تلویزیون حرف خانواده ها را به مدرسه و معلم و بالعکس می رسانیم.

شکاف ایجاد شده بین پدر و مادر و فرزندان، مهمترین عامل تاثیرپذیری آسیب اجتماعی است و باید برای کاهش میزان آسیب اجتماعی، این شکاف را از بین ببریم.

-آسیب آزمون ورودی مدارس متوسطه 1 : آزمون ها دانش آموز را بیش از حد درگیر مهارت شناختی میکند و بچه ها را از خانواده ها جدا می کند درحالیکه حذف آزمون عاملی برای کاهش این فاصله و جلوگیری از آسیب اجتماعی است.

– ممنوعیت آزمون ورودی برای مدارس غیر دولتی متوسطه1 : مدارس غیردولتی هم همزمان با ابلاغ مصوبه حذف آزمون ها مکلف به اجرای حذف آزمون و اجرای دستورالعمل ابلاغ شده می باشند.

– ممنوعیت استفاده از کتاب های کمک درسی در دوره ابتدایی : استفاده از کتاب های کمک آموزشی و تجویز آن ها در دوران ابتدایی ممنوع است. اجازه دهیم بچه ها در دوران ابتدایی کودکی کنند، شادی کنند،بازی کنند و با آرامش در کنار خانواده ها باشند.

– انتقاد به مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان : در نظام های آموزشی پیشرفته دنیا، جدا کردن بچه ها وجود ندارد و آثار مخرب جداسازی بچه ها بیشتر از آثار مفید آن است.

– راه کار آموزش و پرورش برای شناسایی استعداد های برتر و پرورش آن ها : برای شناسایی استعداد دانش آموزان، از طرح شهاب در مورد دانش آموزان استعداد برتر که در کنار دانش آموزان عادی درس می خوانند استفاده می کنیم در این طرح برای دانش آموزان برتر کلاس های مهارتی و شناختی بیشتری نسبت به دیگر هم کلاسی هایشان در مدارس تشکیل می دهیم.
————————————————————————————————————-
ماخذ: برنامه نگاه یک صدا و سیما و کانال نگاه آموزش و پرورش ( با ویرایش توسط دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش، ج . ابراهیمی)

.

دیدگاه‌های این مطلب