موضوعات

قانون حذف کنکور باید توسط مجلس پی گیری شده و تا پایان دوره دهم مجلس به سرانجام برسد.

به نقل از خانه ملت، جلسه کمیسیون آموزش مجلس، با حضور علی لاریجانی برگزار شد. رئیس مجلس با تأکید بر لزوم حذف کنکور، اظهار داشت:
– کنکور در حال رساندن کارآفرینی کشور به صفر است، چراکه مردم حتی از مقطع ابتدایی برای کنکور دغدغه دارند، لذا بهتر است که پذیرش دانشجو به عهده دانشگاه‌ها باشد.

– با برگزاری کنکور کارآمدی کاهش می‌یابد، چرا ما باید به دنبال کنکور باشیم؟ اگر کمیسیون آموزش و تحقیقات این موضوع را به سرانجام برساند، کمک بلندمدتی به کشور انجام داده است.

-دانشگاه ها به صورت مستقل، آزمون برگزار کرده و با مصاحبه، دانشجویان مدنظر خود را انتخاب کنند.

– دانشگاه‌های خارج از کشور یا موقوفات دارند و یا اصل اقتصاد آنها بر درآمدهای پژوهشی استوار است. دانشگاه‌های خارج از کشور با پول پژوهش اداره می‌شوند، اما متأسفانه در کشورهای نفتی، چنین نیست و این مشکلی است که کمیسیون آموزش می‌تواند خیلی روی آن تمرکز کند.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از نکات مورد تأکید رئیس مجلس مسئله حذف کنکور بود، افزود:
– رئیس مجلس معتقد است برگزاری کنکور به شکل فعلی استرس‌زا است بسیاری از دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها دچار مشکل می‌شوند؛ لذا نیاز است که کمیسیون آموزش برنامه‌ای برای حذف کنکور تا پایان دوره دهم مجلس شورای اسلامی داشته باشد.

– امروز در بسیاری از کشورها، دانشگاه‌ها به صورت مستقل آزمون برگزار و فرد پذیرفته شده را مصاحبه می‌کنند و از این طریق اقدام به جذب دانشجو می‌کنند.

– سال‌‎هاست که قانون حذف کنکور به تصویب رسیده است ولی هنوز اضطراب خانواده‌ها سر جای خود است.

سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس نیز درباره این نشست گفت: نشست امروز کمیسیون با حضور دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد و بیش از 20 نماینده عضو کمیسیون در این نشست به بیان دیدگاه و نظرات خود پرداختند و در پایان نیز رئیس مجلس نقطه نظرات خود را در حوزه آموزش و مسائل کلان کشور بیان کرد.

– یکی دیگر از مسائل مورد بحث در این نشست، موضوع تأمین مالی آموزش و پرورش بود که عنوان شد باید از انحای مختلف مانند بهره‌گیری از ظرفیت خیرین و درآمدزایی آموزش و پرورش استفاده شود و همچنین درباره ارتقای مسائل مهارتی و خوداشتغالی نیز بحث و بررسی شد.

– سخنگوی کمیسیون آموزش و پرورش در پایان گفت: مهاجرت تحصیلی به ویژه به کشورهای همسایه آخرین موضوع مورد بحث در نشست امروز بود که تأکید شد باید علاوه بر بهبود وضعیت علمی دانشگاه‌ها، شرایط برای فعالیت بیشتر و آزادانه تر دانشجویان در داخل مهیا شود تا این دانشجویان جذب دانشگاه‎های خارجی نشوند.
—————————————————————————————————–
ماخذ: http://www.medu.ir/fa/news/item/674187/?ocode=100010876
انتخاب بخشی از مطالب و ویرایش توسط : دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش

دیدگاه‌های این مطلب