موضوعات

تاسيس مدارس ويژه دانش آموزان اوتيسم در تهران

autism31

مديركل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به مشكلات دانش آموزان اتيسم گفت: دو مدرسه ويژه دانش آموزان اتيسم امسال در شهر تهران تاسيس مي كنيم.

 

 اسفنديار چهاربند روز چهارشنبه در بازديد از مدرسه استثنايي پيك هنر افزود: توسعه و بهبود كيفي مدارس استثنايي شهر تهران يكي از اولويت هاي كاري سال 95 است.

 

وي با ابراز تاسف از افزايش آمار اختلالات اتيسم به دليل مسايل و مشكلات زيست محيطي گفت: اميدواريم همه نهادهاي ذي ربط در اين خصوص اقدامات مناسب را انجام دهند تا كمتر شاهد افزايش اين نوع اختلال و بيماري در جامعه باشيم.

اسفنديار چهاربند مديركل و ساير مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران روز چهارشنبه به مناسبت روز سلامتي از مدرسه استثنايي پيك هنر بازديد كرده و در جريان موضوعات و مسايل دانش آموزان و فعاليت هاي آموزشي اين مدرسه قرار گرفتند.

بيش از 400 دانش آموز اتيسم در مدارس استثنايي شهر تهران مشغول به تحصيل هستند. (1)

توضیح اینکه:

دَرخودماندِگی یا اوتیسم (به انگلیسی: Autism) نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علّت اصلی آن ناشناخته‌است. این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است. وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز درخودماندگی ندارد. این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد. کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند. این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌سازد. در بعضی موارد رفتارهای خودآزارانه و پرخاشگری نیز دیده می‌شود. در این افراد حرکات تکراری (دست زدن، پریدن) پاسخ‌های غیرمعمول به افراد، دل‌بستگی به اشیا و یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می‌شود و ممکن است در حواس پنجگانه (بینایی، شنوایی، بساوایی، بویایی و چشایی) نیز حساسیت‌های غیر معمول دیده شود. هستهٔ مرکزی اختلال در درخودماندگی، اختلال در ارتباط است.

از هر ۶۰ تا ۷۰ تولد زنده در دنیا یک نفر مبتلا به اوتیسم است. کارشناسان زندگی ماشینی و عوامل ناشی از آن مانند استرس را در سیر صعودی ابتلا به این بیماری دخیل می دانند نتیجه یک مطالعه نشان می دهد زنانی که چاق و یا دیابتی هستند، در صورتی که باردار شوند، بیش از مادران سالم با احتمال تولد نوزاد اوتیسمی روبرو خواهند بود.(2) 

—————————————————————————————————————————-
منبع:
1- خبر: ایرنا – چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۲۰
2- آشنایی با اوتیسم: ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دیدگاه‌های این مطلب