موضوع از آن جایی آغاز می شد که در یکی از جلسات پرسش و پاسخ دینی درباره این ابهام گفتگو کردیم:
“نقش دین اسلام در عقب ماندگی کشورهای اسلامی!!!”
پس از یکی دو جلسه که در این باره به تبادل نظر پرداختیم، قرار بود در جلسه امروز، بچه ها به نقش خود در زمینه پیشرفت جامعه بپردازند.
در بخش هایی از جلسه موضوع بحث به حادثه اخیر در ساختمان پلاسکو کشیده شد.
عده ای از بچه ها نظرات خود را پیرامون این موضوع از جوانب مختلف بیان کردند.
در چند روز اخیر هر یک از ما مطالب زیادی راجع به این موضوع شنیده ایم.
بسیاری از افراد جامعه از روی حس دلسوزی به دنبال مقصران حادثه هستند!
و به دنبال بررسی دلایل بروز این اتفاق و چه بسا اتفاقات مشابه…
یکی اعضای شورای شهر را مقصر می داند!
یکی سیستم نظارتی و دولتی را مقصر می داند!
یکی از نبود امکانات و وسایل مجهز سخن به میان می آورد.
دیگری از رفتار غلط همشهریانمان هنگام مواجهه با این حوادث حرف می زند. همان هایی که با شنیدن صدای آژیر نیروهای امدادی همکاری لازم را ندارند!. یا همان هایی که …
اما کمتر کسی هست که به خودش و رفتارهایش بنگرد.
بزرگی می گفت: “اگر ما به همان اندازه که به دنبال یافتن ایرادات دیگران هستیم، به دنبال رفع عیوب خود می بودیم، دنیا گلستان می شد.”
چه بسیارند کسانی که در این چند روز نسبت به حادثه ساختمان پلاسکو زمین و زمان را مقصر می دانند، ولی وقتی به نوع عملکرد خودشان نگاهی می اندازی می بینی که ساده ترین اصول را نیز حتی درباره شغل و حرفه خود رعایت نمی کنند!
وظیفه من این نیست که از کوتاه بودن شیلنگ آتش نشانی سخن بگویم!
وظیفه من این نیست که از نبودن تجهیزات اطفاء حریق در ساختمان پلاسکو سخن بگویم!
یا حتی وظیفه من این نیست که …
بلکه وظیفه من این است که به عنوان یک معلم، طرح درس موثر، جذاب و خلاقانه ای برای یک سال تحصیلی خود داشته باشم!
وظیفه من این است که به عنوان یک معلم در جهت اصلاح برخی از رفتارهای غلط فرهنگی جامعه بکوشم.
بررسی اینکه باید در یک ساختمان، اصول مهندسی و معماری رعایت شود، جزو وظایف من نیست.
وظیفه من به عنوان یک معلم، این است که مهندسینی را برای آینده جامعه تربیت کنم! که طبق ضوابط عمل کنند.
وظیفه من به عنوان یک معلم این است که پزشکانی را برای آینده جامعه تربیت کنم که …
راستی شما بفرمایید که شغلتان چیست و جایگاهتان کجاست؟
و فکر می کنید که نقش و تاثیر شما در مورد پیشرفت جامعه چیست و چگونه مشخص می شود؟
در پایان لازم است یادی کنیم از شجاعت و شهامت و فداکاری آتش نشانانی که با رفتار خود در این حادثه، درس های زیادی به ما آموختند.
یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد.



































۰ دیدگاه