معرفی رشته ریاضی- قسمت 2

ریاضیات گسسته

این درس به آشنایی با زمینه‌های مختلف ریاضیات گسسته و کاربردهایش با تاکید بر اثبات و ارائه الگوریتم های مناسب می پردازد. سر فصل های این درس شامل معادله تفاضلی وگراف و ماتریس، تطابق و دیگر کاربردهای گراف، جبر بولو کاربردهای آن و آشنایی باطرح های بلوکی، مربع لاتین، صفحه‌های تصویری، کدگذاری و رمزنگاری می باشد.

برنامه سازی پیشرفته

در این درس، دانشجویان با برنامه‌سازی صحیح،‌ مستند سازی برنامه‌ها، برنامه‌سازی ساخت یافته، آشنایی با زبان دوم برنامه‌سازی ، اشکال‌زدایی و آزمایش برنامه، حصول اطمینان از صحت برنامه‌ها، الگوریتم های غیر عددی شامل: پردازش رشته‌ها، روش های جستجو و مرتب کردن، آشنایی مقدماتی با کامپایلرها و دیگر برنامه‌های مترجم، اجرای طرحهای بزرگ و …آشنا می شوند.

تحقیق در عملیات :

دانشجویان در درس تحقیق در عملیات با زمینه تحقیق در عملیات، انواع مدل ها و مدل های ریاضی، برنامه‌ریزی خطی، شبکه‌ها و مدل حمل و نقل، سایر مدل های مشابه، آشنایی با برنامه‌ریزی متغیرهای صحیح،‌ برنامه‌ریزی پویا، برنامه‌ریزی غیرخطی و مدل های احتمالی آشنا می‌شوند.

کسی که تصمیم دارد رشته ریاضی را مطالعه کند باید بسیار با حوصله و شکیبا باشد و از اینکه در حل مسائل وقت زیادی می گذارد عصبانی نشود، زیرا این رشته به وقت زیادی نیاز دارد و کسانی که به این رشته علاقه مند هستند باید در رشته ریاضی در دوره دبیرستان هم موفق بوده باشند. همچنین لازم است که کسانی که می‌خواهند این رشته را مطالعه کنند از نظر ذهنی‌، آمادگی‌ جذب‌ ایده‌های‌ جدید را داشته‌ باشند و بتوانند الگوها و نظم‌ را درک‌ کرده‌ و مسائل‌ غیرمتعارف‌ را حل‌ کنند. یعنی دارای یک‌ روحیه‌ علمی‌، تفکر انتقادی‌ و توانایی‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ باشند.

بازار کار در ایران :

در بسیاری از علوم مختلف ریاضیات کاربرد دارد مثل آنالیز تابعی در مکانیک کوانتومی کاربرد زیادی دارد در خیلی از رشته های مهندسی معادله لاپلاس یکی از معادلات ریاضی استفاده می‌شود. به طور مثال در جامعه شناسی هم نظریه احتمال و نظریه گروه ها نقش مهمی دارد و باید بگوییم که در بیشتر صنایع زیرساختی ریاضی وجود دارد و به همین دلیل اگر به سایر رشته هایی که در زیر گروه ریاضی معرفی شده اند مراجعه کنید متوجه میشوید که لازمه موفقیت در بیشتر این رشته ها داشتن پایه ریاضی قوی است. به همین دلیل در جامعه ما بیشتر شغل ها اگر جنبه علمی داشته باشند به ریاضیدانها احتیاج دارد این افراد می‌توانند مشکلات را به روش علمی حل کنند ولی خیلی فرصت شغلی مناسبی برای این افراد وجود ندارد مگر در مراکز تحقیقاتی صنعتی که از نظر علمی قوی هستند. یک‌ لیسانس‌ ریاضی‌ بخاطر نظم‌ فکری‌ و بینش‌ عمیقی‌ که‌ در طول تحصیل‌ به‌ دست‌ آورده، می‌تواند با مطالعه‌ و تلاش‌ شخصی‌ در بسیاری‌ از شغل‌ها، حتی‌ شغل‌هایی‌ که‌ در ظاهر ارتباطی‌ با ریاضی‌ ندارد موفق‌ شود.

مطالب مرتبط

شرکت اپل

شرکت اپل

داستان تأسیس اپل در سال ۱۹۷۱، استیو وزنیاک ۲۰ ساله و استیو جابز ۱۶ ساله رویای تأسیس یک شرکت مشترک را داشتند. در سال ۱۹۷۷، آن‌ها اولین نمونه کامپیوترهای اپل را در گاراژ خانه جابز...

0 دیدگاه

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *