موضوعات

مهارت های زندگی (15 ) / اهداف (قسمت دوم: تقویت اعتماد به نفس؛ بخش چهارم : را هکارهای اعتماد به نفس ازمنظر دینی-2 )

x7hb14zmrmca0fsk96jg

” یکی از عوامل ایجاد اعتماد به نفس نگاه مثبت به زندگی داشتن است… آموزه های دینی ما تاکید دارد که اگر ما با حق باشیم برد نهایی با ماست.عاقبت جهان با متقین است [توجه به آیات کریمه قرآن دراین زمینه راهنمای ماست]… علاوه بر خوش بینی در مورد سرنوشت بشر در دنیا، اعتقاد به اصول مذهبی اسلام، با نگاه عادلانه در جهان و برخورداری از نعمات پایدار وپایان ناپذیر در صورت داشتن ایمان وعمل صالح، آرامشی به فرد عطاء می کند که هراس وخود باختگی را از او می گیرد. “

مبحث: فرهنگی پرورشی
عنوان اصلی: مهارت های زندگی
عنوان فرعی: اهداف مهارت های زندگی
عنوان فرعی تر : تقویت اعتماد به نفس ( را هکارهای اعتماد به نفس ازمنظر دینی-2 )

 ادامه مطلب ؛ برخی ازراهکارها یی که در دین اسلام سفارش شده و روانشناسی غربی هم به آن رسیده است عبارتنداز:

2- نگاه مثبت به زندگی؛
یکی از عوامل ایجاد اعتماد به نفس نگاه مثبت به زندگی داشتن است. بدبینی به این که پایان جهان به نفع عده ای خاص رقم می خورد که دارای قدرت و زور هستند، این که نهایت سهم ما در دنیا فقط سختی وبدبختی است، این که ظلم پایدار می ماند وحق معمولا محکوم است..از جمله افکار یاس آوری است که اعتماد به نفس را کم می کند. در حالی که در آموزه های دینی ما نه تنها چنین افکاری جایی ندارد بلکه تاکید دارد که اگر ما با حق باشیم برد نهایی با ماست.عاقبت جهان با متقین است:
هُوَ الَّذى ارْسَلَ رَسولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْكَرِهَ الْمُشْرِكونَ‏.
– وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ امَنوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى الارْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دينَهُمُ الَّذِى ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ امْناً يَعْبُدونَنى لا يُشْرِكونَ بى شَيْئاً .
شکست های موقتی یا نرسیدن به مقصود، قدرت نمایی زود گذر باطل، نباید اعتماد به نفس ما را کم کند، چراکه امدادهای الهی موید ماست. استاد مطهری در این زمینه می فرمایند:
” وقتى كه ما روى الهام مذهبى درباره اين امور مطالعه میكنيم و دنياى به اصطلاح روشن امروز را مینگريم، می‏بينيم مَثَل ما در اين دنيا نسبت به دنيايى كه دين به ما نويد مى‏دهد كه در انتظار ماست (خواه كه ما شخصاً به آن دوره برسيم يا نرسيم) مَثَل مردمى است كه دارند از يك تونل عبور مى‏كنند. تونل در ذات خودش تاريك است ولى چراغ مصنوعى در آن نصب كرده‏ اند. تازه بايد از اين تونل بيرون بيايند. وقتى كه بيرون آمدند، به يك فضاى بسيار باز و بسيار روشن كه روشنى آن طبيعى است میرسند؛ عدالت به معنى واقعى برقرار است، امنيت به معنى واقعى برقرار است، آزادى به معنى واقعى برقرار است، توحيد به حقيقت خودش طلوع میكند و ظاهر میشود و دنيا را روشن می‏كند.
قرآن میگويد: اعْلَموا انَّ اللَّهَ يُحْىِ الْارْضَ بَعْدَ مَوْتِها.
بدانيد كه خدا همين زمين مرده را در هنگام بهار زنده مى‏كند.

اين آيه در احاديث ما اين‏طور تفسير شده است كه اين مطلب اختصاص به زمين خاكى ندارد، زمينِ اجتماع بشر هم چنين است. اگر شما ديديد كه روزى فساد جهانگير شد (ظَهَرَ الْفَسادُ فِى الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ ايْدِى النّاسِ) ، اگر تمام عالم مثل فصل زمستان مُرد، مأيوس نشويد، نگوييد دنيا را زمستان گرفت، ديگر دوره بهار منقضى شد؛ خير، بهارى خواهد آمد.
اين؛ معنى‏ الَّذينَ يُؤْمِنونَ بِالْغَيْبِ‏، ايمان به نهان و ايمان به مددهاى غيبى و نهانى است. منتها مددها براى شخص به مقياس شخصى، براى اجتماع كوچك به مقياس اجتماعى و براى جهان بشريت به مقياس جهانى است. حكومت واحد جهانى، سراسر عدالت، سراسر امنيت، سراسر بركت، سراسر رفاه، سراسر آسايش، سراسر خوبى و سراسر ترقى خواهد بود. در دعاى افتتاح مى‏خوانیم:
اللَّهُمَّ انّا نَرْغَبُ الَيْكَ فى دَوْلَةٍ كَريمَةٍ، تُعِزُّ بِهَا الْاسْلامَ وَ اهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَ اهْلَهُ وَ تَجْعَلُنا فيها مِنَ الدُّعاةِ الى‏ طاعَتِكَ وَ الْقادَةِ الى‏ سَبيلِكَ وَ تَرْزُقُنا بِها كَرامَةَ الدُّنْيا وَ الْاخِرَةِ. “
علاوه بر خوش بینی در مورد سرنوشت بشر در دنیا، اعتقاد به اصول مذهبی اسلام، با نگاه عادلانه در جهان و برخورداری از نعمات پایدار وپایان ناپذیر در صورت داشتن ایمان وعمل صالح، آرامشی به فرد عطاء می کند که هراس وخود باختگی را از او می گیرد.
ادامه مطلب در مقاله بعدی…————————————————————————————————————–————————– به نقل : ازسایت مرکز خانواده پرما( HTTP://NAHAD.SUMS.AC.IR/NEWS.ASPX?ID=3949 ) گردآورنده:سرکارخانم تقیه کارشناس ارشد تفسیراثری/ازمربیان گروه معارف ( با قدری ویرایش و انتخاب مطلب توسط دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش)

دیدگاه‌های این مطلب