موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی- شماره 133 ) : امکان ادامه تحصیل از دیپلم برق ساختمان به رشته سینما در گروه هنر .

sinemaday

سوال:

با عرض سلام من دیپلم برق ساختمان کاردانش رو دارم میخوام برم رشته کارگردانی سینما میخواستم بدونم چه راههای رو باید طی کنم؟
(فرستاده شده در ۱۳۹۲/۱۰/۲۰ در ۵:۴۵ ب.ظ – جواد)

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
اول اینکه؛ اطلاعات ارایه شما ناقص است، مثلا اینکه چه زمانی دیپلم گرفته اید و سن شما چقدر است؟ چون شرایط ادامه تحصیل متفاوت است.
و دوم: هر چند پاسخ سوال شما در پست “پاسخ به سوالات ” و زیر همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید وجود دارد، باین حال برخی از پاسخ های شما مجددا ذکر می گردد:

1- تغییــــــر رشته در دوره روزانه و یا شبانه:
اگر شرایط شرایط ادامه تحصیل در پیش دانشگاهی روزانه را دارید( حداکثرسن 21 سال تمام در اول مهرماه سالی که می خواهید در پیش دانشگاهی تحصیل کنید، مجرد بودن، عدم وقفه تحصیلی و اولین نوبت تحصیل در پیش دانشگاهی …) و یا در صورت دارا بودن شرایط( سن و… ) دوره بزرگسالان یا همان شبانه، بخواهید در یکی از آن دو(یعنی روزانه یاشبانه) تحصیل نمایید، باید به رشته هنر در پیش دانشگاهی، تغییر رشته بدهید. هر چند که گروه آزمایشی هنر در کنکور شناور است. ولی خوب اگر بخواهید در رشته مورد نظر قبول شوید، باید به طور تخصصی کار کنید.

2- شرایط معاف از امتحان تغییر رشته:
شرکت در امتحانات پیش دانشگاهی تمامی رشته ها از جمله هنر، به صورت داوطلب آزاد( متفرقه) نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد. اما انتخاب این روش برای کسانی مجاز است که شرایط ادامه تحصیل در مدارس روزانه را نداشته باشند.( شرط سنی و یا اینکه حداقل یک ترم در پیش دانشگاهی تحصیل کرده باشند ، وقفه تحصیلی و یا متاهل بودن)

3- زمان ثبت نام به صورت داوطلب آزاد:
باید به یکی از مدارسی که دوره شبانه دارد مراجعه نمایید. می توانید از طریق واحد امتحانات و یا متوسطه آموزش و پرورش محل زندگی خود، پی گیری نمایید.

4- زمان امتحان دوره پیش دانشگاهی به صورت داوطلب آزاد:
در خرداد ماه و جبرانی های آن( تجدیدی و یا پاس نشده) در شهریور ماه می باشد.

5- اسامی دروس امتحا ن تغییر رشته به پیش دانشگاهی هنر:
برای تغییر رشته به پیش دانشگاهی هنر باید چهار درس (طراحی 1 – تاریخ هنر جهان – تاریخ هنر ایران – مبانی هنرهای تجسمی ) امتحان دهید .

6- شکل امتحان تغییر رشته:
امتحان به صورت نهایی و در حوزه امتحانی برگزار می شود.

7-مکان مراجعه ثبت نام برای امتحان تغییر رشته :
در صورتی که هم اکنون دانش آموز مدارس روزانه نیستید. و می خواهید در دوره بزرگسالان( شبانه) تحصیل کنید. برای این کار باید در پایان خرداد ماه به یکی از مدارس شبانه محل زندگی خود مراجعه نمایید می توانید از طریق واحد امتحانات و یا متوسطه آموزش و پرورش محل زندگی خود پی گیری نمایید..

8-زمان پی گیری برای ثبت نام امتحان تغییر رشته :
– اگر دانش آموز روزانه هستید برای ثبت نام ازتیر ماه اقدام نمایید.
– اگر شرایط ادامه تحصیل در پیش دانشگاهی روزانه را از دست داده باشید و بخواهید در دوره بزرگسالان( شبانه) تحصیل کنید ، می توانید هم از تیر ماه اقدام کنید وهم برای امتحانات نهایی دی ماه ، از دو هفته قبل برای ثبت نام تغییر رشته ثبت نام نمایید.

9- زمان امتحان تغییر رشته:
– طبق آیین نامه دوره پیش دانشگاهی، امتحان تغییر رشته برای تمامی دوره های روزانه و شبانه، هرسال یکبار و در تابستان به صورت نهایی برگزار می گردد.
– طبق تبصره 1 ماده 36 به شرط موافقت اداره آموزش و پرورش، می توان همزمان با امتحانات نهایی در پایان نیمسال اول( دی ماه) در امتحانات تغییر رشته شرکت نمود .

10- شرط قبولی :
حداقل نمره قبولی در تمامی دروس تغییر رشته 10 می باشد. حتی اگر کسی دریک درس نمره کمتر 10( مثلا 9/75 – صدم) هم بگیرد، اجازه و امکان تغییررشته نخواهد بود.

11- تاثیر بر روی معدل سوم و یا پیش دانشگاهی :
دروس تغییررشته هیچ تاثیری بر روی معدل ندارد و تنها مجوز ورود به رشته دیگر است.

12- در صورت تغییررشته تاثیرسوابق تحصیلی در کنکور:
با قانون فعلی تاثیر سوابق تحصیلی برای تغییر رشته ای ها، کمتر سطح تعریفف شده است ( مثلا برای کنکور 93 کمتراز 25 درصد است)

13- انتخاب مکان تحصیل برای پیش دانشگاهی رشته هنر:
در انتخاب پیش دانشگاهی هنر دقت کنید( شرایط هنرستان های همچون؛ صداو سیما ، روایت فتح و سوره را می توانید پرس و جو کنید.)

14- در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر ، پست ” پاسخ به سوالات ” و صفحه ویژه “تغییر رشته ” را در پست مشاوره ، بخش هدایت تحصیلی بخوانید ویا با ما تماس تلفنی داشته باشید( شماره تلفن و روزهای تماس در پست “تماس با ما “در نوار مشکی بالای سایت موجود است)

سلامت و موفق باشید.
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب