موضوعات

توقف موضوع بخشنامه تحصیل اجباری تجدیدی ها درهنرستان

th (6)
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر فانی سرپرست وزارت آموزش و پرورش، درمصاحبه با برخی رسانه ها، بخشنامه ابلاغ شده در خصوص اجبار کردن دانش آموزان تجدیدی برای ادامه تحصیل در شاخه فنی حرفه ای(هنرستان) را منتفی کردند.
ایشان در بخشی از توضیحاتشان فرمودند: موضوع رفتن دانش آموزان تجديدي به هنرستان ها نيز دستورالعمل آموزش و پرورش شهر تهران بود كه به محض اطلاع اين موضوع را پيگيري كرده و مانع از اجراي آن شدم. والدين و يا دانش اموزان تجديدي نگران نباشند و هيچ اجباري براي رفتن آنها به هنرستان وجود ندارد.

توضیح بیشتر:
طبق ماده111 آیین نامه دوره سه ساله متوسطه نظام فعلی، بخش هدایت تحصیلی(صفحه 615 تا 617 کتاب مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش – چاپ 1385 دبیرخانه شورا) اگر دانش آموزی در خرداد ماه شرایط رشته دلخواه را کسب نکند، یکبار دیگر تا پایان شهریورماه فرصت دارد تا با نظر مشاور مدرسه، در امتحان تعیین رشته مجدد شرکت نماید.
اما خبردارشدیم که اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، با ارسال بخشنامه شماره 108533/1 مورخ 1392/6/10 به استناد تکالیف قانونی از جمله برنامه پنجم توسعه، ملاک انتخاب رشته برای پایه اول دبیرستان به دوم را صرفا برای شاخه نظری(رشته های ریاضی،تجربی،انسانی)در سال تحصیلی 93-92، برگه هدایت تحصیلی خرداد ماه قرار داده است. اما برای رشته های شاخه فنی حرفه ای در هنرستان، همان ماده111 هدایت تحصیلی را ملاک عمل قرار داده است.
این تغییر به منظور رونق بخشیدن شاخه فنی حرفه ای،در تابستان سال قبل(1391)هم اعلام شد، اما به دلیل عدم آمادگی های لازم، در همان ابتدای اعلام آن، منتفی گردید. امسال نیز همان اتفاق افتاد و با اعتراض مشاوران و به خصوص دانش آموزان و اولیاء ایشان مواجه و خیلی زود رسانه ای شده و مساله به وزرات کشیده شد.
حال اینکه هدایت تحصیلی اجباری، چه پیامد های منفی داشته و به نوعی نقض غرض در بخشی از اهداف و وظایف مهم مشاوران ایجاد می کند، خود مقوله ای است که به طور جداگانه باید مورد بررسی قرار گیرد. اما اعلام نابهنگام ونامناسب آن در اواسط شهریور ماه، مشکل این مساله را چند برابر نمود و باعث سرگردانی مدارس و دانش آموزان و اولیاء گردید. لذا توصیه ما به عنوان همکاران شاغل در مدرسه این است که هر گونه تغییری، با درنظر گرفتن تمام زمینه های آن، باید از ابتدای سال تحصیلی اعلام و اعمال گردد تا توجیه ات لازم و امکان اجرای آن در طول سال تحصیلی فراهم گردد.
در پایان این خبر؛ توضیحات جناب آقای دکتر فانی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در خصوص کیفیت بخشی وارتقاء هنرستان ها براساس سند تحول و برنامه پنجم توسعه را ذکر می کنیم:
” فلسفه توسعه هنرستان ورود دانش آموز به بازار كار است. اگر قرار باشد با اجبار دانش آموزي را به هنرستان بفرستيم، قطعاً تاثيرگذاري لازم را در بازار كار نخواهد داشت. در زمانيكه معاون آموزش متوسطه بودم، توسعه كمي و كيفي هنرستان ها را در دستور كار خود قرار داديم.امروز نيز اين نگاه را دنبال مي كنم.هنرستان ها بايد به صورت همزمان رشد كمي و كيفي داشته باشند. چرا كه اگر يك هنرستان تجهيزات كافي نداشته باشد و يا دانش آموز انگيزه خوبي براي تحصيل در رشته اش نداشته باشد، خروجي قابل قبولي دريافت نخواهيم كرد. موضوع رفتن دانش آموزان تجديدي به هنرستان ها نيز دستورالعمل آموزش و پرورش شهر تهران بود كه به محض اطلاع اين موضوع را پيگيري كرده و مانع از اجراي آن شدم. والدين و يا دانش اموزان تجديدي نگران نباشند و هيچ اجباري براي رفتن آنها به هنرستان وجود ندارد.”
باآرزوی سلامتی و موفقیت برای تمامی دست اندرکاران آموزش و پرورش
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی آموزشی دانش
شهریورماه 1392
جعفرابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید