موضوعات

پاسخ سوال(اختصاصی- شماره ۴5): تغییر رشته ازپایه سوم ریاضی به پیش دانشگاهی انسانی با وجود یک درس افتاده؟

10069
سوال:
سلام.
من امسال سوم ریاضی رو تمام کردم و البته درس هندسه ۲ رو هنوز نتونستم پاس کنم!
و میخواهم بروم پیش دانشگاهی رشته انسانی!
باید چیکار کنم؟ لطفا توضیح بدین.
یعنی باید تو دیماه تمام درسای رشته انسانی رو پاس کنم؟!
لطفا کمکم کنید.
ممنون از سایت خوبتون
( فرستاده شده در ۱۳۹۲/۰۶/۱۲ در ۱۲:۳۷ ق.ظ- توسط: هادی میرزایی)

پاسخ:
به نام خدا
وبا سلام
اول اینکه:
شما تا سال سوم دبیرستان را به اتمام نرسانید، نمی توانید وارد سال آخر دوره پیش دانشگاهی شوید. چه تغییر رشته ای باشید و چه نباشید.بنابراین باید تمام ۹۶ واحد درسی، در خرداد یا شهریور و یا جبرانی دی ماه، تکمیل شود!.

دوم:
استفاده از تک ماده( اصلاحیه ماده ۹۱ آیین نامه دوره متوسطه)؛
چنانچه دانش آموزی از مجموع درس های دوره متوسطه، حداکثر در چهار عنوان درسی( دوعنوان نهایی و دو عنوان غیر نهایی)آخرین نمره درس وی (سالانه، تابستانی، یا غیر حضوری) نمره 7 و بیشتر باشدو معدل کل حداقل ۱۰ باشد فارغ التحصیل شناخته می شود.
سوم:
دو سال است که نظام پیش دانشگاهی از ترمی واحدی به سالی واحدی تغییر پیدا کرده است، بنابراین اگر درسی از دروس سال سوم شما به زمان امتحانات جبرانی دی ماه بیفتد، حتی اگر قبول هم شوید، اجازه ورود به دوره پیش دانشگاهی روزانـــــــــــــه را ندارید. بنابراین اگر بخواهید در دوره روزانه ادامه تحصیل بدهید یکسال دوره تحصیلی شما عقب می افتد که با توجه بند الف ماده 9 اصلاحیه آیین نامه پیش دانشگاهی ،فاصله دی ماه تا مهر سال بعد از معافیت تحصیلی برخودار هستید. البته برخی از این فرصت استقبال می کنند تا پایه خود را برای پیش دانشگاهی وبه دنبال آن کنکور ، قوی نمایند . اما اگر اصرار به ادامه تحصیل از ترم دوم سال تحصیلی ( بعد از امتحان دی ماه) داشته باشید ، می توانید از بند ب و ج ماده 9 اصلاحیه آیین نامه پیش دانشگاهی، استفاده کنید(یعنی تحصیل در مدارس بزرگسالان یا از راه دور ویا به صورت داوطلب آزاد) .
چهارم:
مساله اصلی شما یعنی تغییر رشته ؛
چون در اصلاحیه آیین نامه دوره پیش دانشگاهی ” تبصره 1 ماده 36 ” حذف شده است، لذاامکان امتحان تغییر رشته در دوره روزانه در دی ماه وجود ندارد. (تبصره 1 ماده 36 در آیین نامه قبل از اصلاح ، برای فارغ التحصیلان دی ماه اجازه می داد که متقاضیان تغییر رشته همزمان با امتحانات نهایی در پایان نیمسال دی ماه شرکت کنند که در اصلاحیه آن حذف شده است) بنابراین امتحان تغییر رشته برای دانش آإموزان روزانه، تنها در تابستان سال بعد امکان خواهد داشت.

پنجم:

چون تغییر رشته در دوره شبانه زمان خاصی ندارد، لذا دانش آموزی که در پایه سوم (مثلا رشته ریاضی) تحصیل می کند، اگربعد از امتحانات جبرانی دی ماه  همچنان دروس افتاده داشته باشد و نخواهد در آن رشته  ادامه تحصیل داده و تصمیم تغییر رشته ( مثلا به رشته انسانی) داشته و بخواهد در این رشته دیپلم بگیرد،می تواند درخواست تغییر رشته داشته باشد و  در امتحان دروس تغییر رشته شرکت کند.

راه حل:
اول: اگر هم اکنون در شهریور امسال با کسب نمره قبولی و یااستفاده از تک ماده، قبول شوید، با توجه به اتمام فرصت امتحان تغییر رشته، امکان تغییر رشته برای شما وجود ندارد و برای اینکه دچار ترک تحصیل نشوید، باید برای پیش دانشگاهی ، تنها در رشته ای که دیپلم گرفته اید،ثبت نام کنید. در صورتی که در شهریور امسال با استفاده از تک ماده، قبول شده و مجبور به ثبت نام در رشته ریاضی باشید، و نخواهید این یکسال را ترک تحصیل هم داشته باشید، یک راه حل استفاده از قانون وقفه تحصیلی است، یعنی باید قبل از مهر ماه امسال اول ثبت نام کنید سپس مدارک پزشکی و … مبنی بر غیبت موجه را ارایه دهید. سپس در طول سال تحصیلی آینده رشته انسانی را خودتان کار کنید و یا به کلاس های آموزشگاه آزاد بروید وبعد در شهریور ماه سال آینده در امتحان تغییر رشته ، شرکت کنید.
دوم : اگر درس افتاده ای برای جبرانی دی ماه داشته و امکان فارغ التحصیلی برای شما نیست، نیازی به انتخاب روش سخت استفاده از وقفه تحصیلی نیست، چون دانش آموز شناخته می شوید، ترک تحصیل محسوب نمی شود. بنابراین می توانید همان توصیه بند بالا را انجام دهید. یعنی در طول سال تحصیلی آینده رشته انسانی را خودتان کار کنید و یا به کلاس های آموزشگاه آزاد بروید و در شهریورماه سال بعد در امتحان تغییر رشته انسانی شرکت کنید (روش و درس های تغییر رشته را در پست پرسش و پاسخ سایت ما بخوانید)

سوم : راه دیگر این است که اگر  شما بعد از امتحانات جبرانی دی ماه ، همچنان دروس افتاده دارید، چون شرایط ادامه تحصیل در دوره روزانه برای پایه سوم را از دست  می دهید. لذا می تواند در دوره شبانه  برای تغییر رشته در پایه سوم دبیرستان اقدام نماید.
در صورت ابهام، می توانید با ما تماس بگیرید.
موفق و سلامت باشید

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید