موضوعات

پاسخ سوال(عمومی شماره 30):شرایط تغییر رشته از پایه دوم شاخه فنی حرفه ای به پایه سوم شاخه نظری(انسانی،تجربی،ریاضی) چگونه است؟

1489477_969
سوال:
شرایط تغییر رشته از پایه دوم شاخه فنی حرفه ای به پایه سوم شاخه نظری(یکی از رشته های انسانی،تجربی،ریاضی)چگونه است؟

پاسخ:
1- امکان تغییر رشته یا شاخه:
این امکان در ماده 112 آیین نامه آیین نامه دوره متوسطه نظام جدیدفعلی، فصل پنجم؛شیوه هدایت تحصیلی(صفحه617 کتاب مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش چاپ۱۳۸۵دبیرخانه شورا) به شرح زیر ذکرشده است:
“دانش آموزی که در پایه دوم به تحصیل اشتغال دارد چنانچه متقاضی تغییر شاخه یا رشته باشد (اعم از اینکه شرایط رشته مورد تقاضا را در نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی کسب کرده یا نکرده باشد) با نظر مشاور و رعایت موارد ذیل می تواند در پایه سوم به شاخه یا رشته دلخواه هدایت شود.”

2-درس های امتحانی برای تغییررشته:
براساس ماده 1-112 دانش آموز باید درس های تخصصی پایه دوم رشته جدید(درس های پیش نیاز سال سوم) را امتحان داده و حداقل نمره قبولی 10 را کسب نماید.
* رشته انسانی:
دودرس؛ عربی 2 ویژه علوم انسانی – جامعه شناسی1
* رشته تجربی:
چهاردرس؛ زیست شناسی1وآزمایشگاه – فیزیک2وآزمایشگاه – شیمی2وآزمایشگاه – ریاضی2 –
*رشته ریاضی:
چهاردرس؛ فیزیک2وآزمایشگاه – شیمی2وآزمایشگاه – ریاضی2 – هندسه1
متن آیین نامه(درصفحه618 کتاب…) به شرح زیر است:
” دانش آموزی که متقاضی تغییر رشته به رشته های شاخه نظری است باید در خرداد یا شهریور ماه پایه دوم در امتحان تغییر رشته درسهای تخصصی پایه دوم رشته جدید (صرفاً درسهائی که پیش نیاز درسهای پایه سوم رشته جدید هستند) شرکت کند و چنانچه از کلّیّه درسهای مذکور نمره قبولی کسب کند با تغییر رشته وی موافقت می شود”

3-اقدام به موقع:
برای ورود به رشته جدید، دانش آموز بایدطبق ماده 4-112 تا پایان شهریور پایه دوم، طبق برنامه امتحانی ارایه شده، در امتحانات تغییر رشته شرکت و نمره قبولی راکسب نماید.
متن ماده آیین نامه(درصفحه618 کتاب…):
” زمان تغییر شاخه یا رشته در دورۀ روزانه حدّاکثر تا پایان شهریور ماه پایه دوم می باشد و دانش آموز موظّف است حدّاکثر تا دو هفته قبل از شروع امتحانات خرداد یا شهریور ماه تقاضای کتبی خود را به مدیر واحد آموزشی تحویل دهد تا نسبت به انجام مراحل تغییر رشته اقدام شود .
تذکر ـ دانش آموز متقاضی تغییر رشته می تواند درسهای امتحان تغییر رشته را حدّاکثر در دو مرحله خرداد و شهریور ماه پایه دوم امتحان دهد.”

* مواردی دیگر از آیین نامه:
۵-۱۱۲ـ شرکت دانش آموز در امتحان درسهای تغییر رشته همراه با امتحان درسهای پایه دوم رشتۀ اولیّۀ وی بلامانع است . نمره درسهای امتحان تغییر رشته همانند درسهای غیر حضوری محاسبه می شود و چنانچه دانش آموز در امتحان کلّیّه درسهای تغییر رشته نمره قبولی کسب کند و تغییر رشته دهد نمرات درسهای مذکور از وی پذیرفته می شود و صرفاً در معدّل کلّ دانش آموز در رشته جدید منظور خواهد شد .

۶-۱۱۲ـ هزینه امتحان درسهای تغییر رشته معادل با تعرفه امتحانات داوطلبان آزاد از دانش آموز دریافت می شود .

۷-۱۱۲ـ درسهای گذرانده شده دانش آموزی که با تقاضای تغییر شاخه یا رشته وی موافقت می شود با درسهای رشته جدید مطابقت داده می شود و درسهای مازاد در سقف مجاز بعنوان درسهای انتخابی (و درسهای اختیاری در شاخه کاردانش) پذیرفته می شود و دانش آموز موظّف است سایر درسهای عمومی و اختصاصی پایه دوم رشته جدید را که نگذرانده است با رعایت سایر ضوابط انتخاب کند و بگذراند .
تبصره ـ درسهائی که از نظر محتوا با درسهای رشته جدید تطبیق دارد بر اساس جدولی که از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تهیه و ابلاغ می شود به جای درسهای رشته جدید پذیرفته می شود.

امیدداریم که بهترین انتخاب را داشته باشید.
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش

دیدگاه‌های این مطلب

10 دیدگاه دربارهٔ «پاسخ سوال(عمومی شماره 30):شرایط تغییر رشته از پایه دوم شاخه فنی حرفه ای به پایه سوم شاخه نظری(انسانی،تجربی،ریاضی) چگونه است؟»

  1. سلام خسته نباشید
    من دانش آموز سال دوم رشته ریاضی هستم، میخوام تغییر رشته بدم به انسانی، میخواستم بپرسم اگه درس های تخصصی ریاضی رو خرداد تجدید بشم مشکلی نداره؟! میتونم تو شهریور درس های تخصصی انسانی رو امتحان بدم و برم سوم انسانی رو بخونم؟
    با تشکر

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و با سلام
      1- با توجه به آیین نامه هدایت تحصیلی هر فردی می تواند دوبار در امتحان تغییررشته یعنی در خرداد و شهریور شرکت نماید. در این قانون هم شرط تجدید نشدن ذکر نشده است. بنابراین شما می توانید همزمان با شرکت در امتحان درسی که تجدیدشده اید، در امتحان تغییر رشته هم شرکت نموده ودر صورت کسب نمره قبولی حداقل 10 ، در رشته مورد علاقه در پایه سوم ادامه تحصیل دهید.
      *متن آیین نامه:
      ” ماده ۱۱۲:دانش آموزی که در پایه دوم به تحصیل اشتغال دارد چنانچه متقاضی تغییر شاخه یا رشته باشد (اعم از اینکه شرایط رشته مورد تقاضا را در نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی کسب کرده یا نکرده باشد) با نظر مشاور و رعایت موارد ذیل می تواند در پایه سوم به شاخه یا رشته دلخواه هدایت شود. ”
      ( صفحه 617 کتاب مجموعه مصوبات شورای عـــــالی آموزش و پرورش چاپ ۱۳۸۵)

      2- در سهای تخصصی که شما باید برای تغییر رشته امتحان بدهید درس های پیش نیاز سال سوم رشته انسانی است.
      *متن آیین نامه:
      ” ماده 1-112: دانش آموزی که متقاضی تغییر رشته به رشته های شاخه نظری است باید در خرداد یا شهریور ماه پایه دوم در امتحان تغییر رشته درسهای تخصصی پایه دوم رشته جدید (صرفاً درسهائی که پیش نیاز درسهای پایه سوم رشته جدید هستند) شرکت کند و چنانچه از کلّیّه درسهای مذکور نمره قبولی کسب کند با تغییر رشته وی موافقت می شود.”
      ( صفحه ۶۱۸ کتاب مجموعه مصوبات شورای عـــــالی آموزش و پرورش چاپ ۱۳۸۵)
      پس شما برای تغییر رشته به پایه سوم رشته انسانی باید دو درسی که پیش نیاز دارد یعنی؛ عربی2 ویژه علوم انسانی و جامعه شناسی یک را امتحان دهید و حداقل نمره 10 را کسب نماید
      3- بعد از تغییر رشته به رشته جدید ، دانش آموز باید تمام درس های متفاوت ( تخصصی ویژه رشته جدید) را تا پایان تابستان پایه سوم پاس کند. بدین صورت که:

      اول: نمره امتحان درس های تغییر رشته به عنوان بخشی از واحد های سال دوم شما در رشته تجربی پذیرفته می شود ( برای تغییر رشته به پایه سوم انسانی مجموعا 6 واحد)

      دوم: با تطبیق واحد های درس های رشته قبلی با رشته جدید، درس های مشترک بین دو رشته و همچنین نمره درس های تغییررشته، پذیرفته شده و مابقی درس های به جا مانده از پایه دوم رشته جدید( مثل درس اقتصاد ) باید تا پایان دوره پایه سوم( یعنی شهریور پایه سوم) پاس گردد. ( برای تغییر رشته از پایه دوم به پایه سوم انسانی، مجموعا8واحد باقی می ماند)
      *متن آیین نامه:
      ماده ۷-۱۱۲ـ درسهای گذرانده شده دانش آموزی که با تقاضای تغییر شاخه یا رشته وی موافقت می شود با درسهای رشته جدید مطابقت داده می شود و درسهای مازاد در سقف مجاز بعنوان درسهای انتخابی (و درسهای اختیاری در شاخه کاردانش) پذیرفته می شود و دانش آموز موظّف است سایر درسهای عمومی و اختصاصی پایه دوم رشته جدید را که نگذرانده است با رعایت سایر ضوابط انتخاب کند و بگذراند .
      تبصره ـ درسهائی که از نظر محتوا با درسهای رشته جدید تطبیق دارد بر اساس جدولی که از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تهیه و ابلاغ می شود به جای درسهای رشته جدید پذیرفته می شود.
      ( صفحه ۶۱۸ و 619 کتاب مجموعه مصوبات شورای عـــــالی آموزش و پرورش چاپ ۱۳۸۵)
      سایردرس های باقیمانده از پایه دوم رشته انسانی مجموعا 8 واحد است شامل:
      – اقتصاد (2 واحد)
      – تاریخ ایران و جهان 1 ( 4 واحد)
      – تاریخ ادبیات ایران و جهان 1 ( 2 واحد)
      *درس جغرافیای عمومی و استان(3واحد) که در پایه دوم رشته ریاضی گذرانده شده به جای جغرافیا 1 ( 3 واحد) پایه دوم انسانی ، مورد قبول واقع می شود.

      4- تا زمان امتحان تغییر رشته در شهریور ماه، خود را برای آزمون آن آماده کنید. چون در صورتی که حتی در یک درس از دورس امتحان تغییررشته نمره 75/9 بگیرید، اجازه ادامه تحصیل در رشته هنر را نخواهید داشت.

      5- به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی،اگر سوال و ابهامی داشتید، یا در همین قسمتی که سوال خود را مطرح کرده اید( تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی) و نیز در ” پست پاسخ به سوالات ” جواب خود را جستجو نمایید و یا فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

  2. سلام خسته نباشید
    ببخشید من دانش آموز سال دوم رشته ریاضی هستم میخوام تغییر رشته بدم به انسانی میخواستم بپرسم من میتونم چهارتا درس اختصاصی رشته ی ریاضی، ریاضی و هندسه و شیمی و فیزیک رو تو خرداد نخونم و تجدید بشم و تو شهریور دروس اختصاصی رشته انسانی رو امتحان بدم؟
    با تشکر

  3. سلام من الان سوم ساختمان هستم و مرداد ماه کنکور دارم میخوام به جای ساختمان حسابداری که اونم جزو فنی حرفه ای حسبوب میشه کنکور بدم ایا این کار امکان دارد؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و با سلام
      خیر…!!! در صفحه 17 دفترچه راهنمای کنکور فنی حرفه ای ( جدول شماره3 عناوین دیپلم های مورد پذیرش برای هریک از رشته های کاردانی فنر حرفه ای ) برای رشته حسابداری(ردیف 33 جدول) تنها دیپلم های مرتبط با حسابداری شاخه فنی حرفه ای ( رشته های اداری بازرگانی،بازرگانی، بانکداری، منشی گری حسابداری نظام قدیم با کد رایانه ای 4190 و رشته حسابداری بازرگانی با کد رایانه ای 2470 و 2471) ورشته های مهارتی شاخه کار ودانش ( رشته امور مالی با زیرگروه 102-12-3 و رشته بازرگانی بازیرگروه 103-12-3) مورد قبول خواهد بود.
      *** متن دفترچه راهنمای کنکور فنی حرفه ای را به صورت PDF در پست معرفی کتاب و متون سایت مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش و یا سایت سازمان سنجش دانلود نمایید.
      سلامت وموفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      خیر، امکان ندارد. توضیح بیشتر:
      1-درحالت کلی و برای تمام رشته های تحصیلی دبیرستان، امکان تغییر رشته در پایه تحصیلی( مثلا از پایه سوم به پایه سوم) وجود ندارد.

      2- در پایه سوم، در هریک از رشته های شاخه فنی حرفه ای؛ دیگرامکان تحصیل در هیچ یک ازرشته های این شاخه وجود ندارد. در صورت علاقه به ادامه تحصیل در هریک از رشته های شاخه فنی، فقط می توان رشته مورد نظر را در شاخه کار ودانش، آن هم به صورت داوطلب آزاد و یا شبانه پی گیری نمود. یعنی با داشتن دیپلم فنی کامپیوتر ، دیپلم دوم دیگری را در شاخه کار ودانش اخذ می کنید. برای این کار نیازی به امتحان تغییر رشته هم ندارید. چون طبق آیین نامه هدایت تحصیلی(تبصره 3ماده 112آیین نامه آموزشی سه ساله متوسطه) تحصیل در شاخه کار ودانش، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد. البته در این صورت می توانید از شیوه تطبیق واحد هم استفاده کنید و درس های مشترک بین رشته قبلی فنی حرفه ای و رشته جدیدکار ودانش شما مورد قبول واقع شده و تنها درس های متفاوت آن(درس های مهارتی) راامتحان داده و با تکمیل آن ها دیپلم دیگری را می گیرید.

      3- مطلب مهمتر، لزوم این کار(تغییر رشته به رشته فنی دیگر)است. این مهم نیاز به به آگاهی بیشتری و تجزیه و تحلیل نتایج آن دارد که با جلسه مشاوره ی هدایت تحصیلی ، می توان به یک تصمیم قابل اعتمادی رسید.

      ***توضیحات اضافه تر مورد نیاز را یا در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید، بخوانید و یا در پست ” پاسخ به سوالات عمومی “و ” پاسخ به سوالات اختصاصی” همچنین می توانید از طریق تماس تلفنی جواب سوالات و ابهامات خود را جویا شوید ( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      هرچند این سوال تکراری است و پاسخ آن در صفحه ای دیگر داده شده است، در عین یکبار دیگر پاسخ آن در این صفحه نیزارایه می گردد:
      1- در نظام فعلی متوسطه چهارساله، چیزی به عنوان تکرار پایه نداریم. جتی در پایه اول دبیرستان که بین تمام رشته یکسان و عمومی است و قبلا مردودی داشت، هم اکنون مردودی آن برداشته شده و تنها واحد هایی که دانش آموز نمره نیاورده امتحان می دهد.

      2- مورد شما تغییر رشته از پایه دوم شاخه فنی به پایه سوم شاخه نظری است.

      3- بعد از قبولی در امتحان تغییر رشته، واحد های مشترک بین پایه دوم دو رشته قبلی و جدید، پذیرفته شده و واحد های اختصاصی به جا مانده از رشته جدید راباید تا پایان شهریور پایه سوم، با نمره قبولی به اتمنام برسانید.

      *** جزئیات بیشتر و شرایط تغییررشته را به تفصیل در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید و همچنین در پست “پاسخ به سوالات عمومی” و پست “پاسخ به سوالا ت اختصاصی ” ذکر شده است . آن های را با دقت بخوانید و اگر سوال و ابهامی داشتید، به جای سوال کتبی، از طریق تماس تلفنی پرس و جو نمایید.( نحوه تماس ر نوار مشکی بالای سایت)
      سلامت و موفق باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید