موضوعات

نقــش برجستـــه معلّـمان در آمـــوزش‌هــای دوران کــرونــا

-نقش «معلّم» با توسعه فضای مجازی، برجسته‌تر شد.

-تقسیم‌کار در دنیا، یک اصل است. انسان‌ها در موقعیت‌های مختلف و نقش‌های گوناگون قرار می‌گیرند، چنان‌که قرآن کریم می‌فرماید؛ انسان را جانشین خداوند در زمین قراردادیم و درجات متفاوتی برای آن‌ها قائل شدیم تا هر یک را در برابر آنچه به او داده‌ایم بیازماییم؛ بنابراین تفاوت‌هایی که در پیرامون خود مشاهده می‌کنیم، یک واقعیت است.

– اگر عمیق‌تر بیندیشیم در بین آنچه در جهان هستی تقسیم‌شده، آنچه به معلمان داده‌ شده است؛ بسیار بالاتر، با منزلت‌تر و رفیع‌تر از سایر قسمت‌ها است، بنابراین سهم معلمان در هستی، سهم بالایی است و خداوند بخشی از سهم خود را به معلمان داده است و کار معلمان همان نقش پیامبران و اولیای خداست.

– افرادی که با عشق و علاقه این شغل را انتخاب کردند، می‌دانند که در چه شرایطی قرار دارند اما بهتر است شأن این مقام را به یکدیگر یادآوری کنیم، وقتی انسان در جایگاهی رفیع قرار دارد باید، منش، رفتار، کلام، پوشش و سکوتش نیز در مرتبه‌ای بالا قرار داشته باشد، زیرا رفتارش، شادی‌ و غمش نیز الهام‌بخش و آموزنده است.

– «معلم» کانون تربیت و انتقال مفاهیم است. اگر در تمام عمر، شکرگزار خداوند باشیم، نمی‌توانیم شکر یک روز از معلّمی را به‌جای آوریم، زیرا خداوند «معلّمی» را موقعیّت بسیار بالا و والایی تصویر کرده است، بنابراین مسئولیّت معلمان خطیر است و همه باید به عظمت و بزرگی حرفه معلمی، افتخار کنیم.

– سال تحصیلی جاری، سالی خاص و ویژه بود، همه روش‌های گذشته از کار افتاد و معلمان سالی سخت و پیچیده‌ای را پشت سر گذاشتند. همواره راه‌های نرفته با تشویش و نگرانی همراه است و در مسیرهای مبهم نمی‌توان سریع گام برداشت، در شرایطی که فشارهای روانی روی جامعه دانش‌آموزی و خانواده‌ها است و شرایط اقتصادی نامطلوب و تنگناها وجود دارند، شرایط کار کردن، بسیار سخت و دشوار است.

 «نقش‌آفرینی معلمان» در شرایط سخت جامعه را ستودنی است. افتخار می‌کنیم در جامعه‌ای خدمت می‌کنیم که چنین معلمان بزرگی در آن زندگی می‌کنند و مفتخریم که خدمتگزار چنین انسان‌هایی باشیم که جلوه‌های پرفروغی از ایثارگری‌ها را از خود به نمایش گذاشته‌اند.

– «معلم» مسئول آموزش دانش آموزان است، در دوران کرونا نه‌تنها کار معلمان کاهش نیافت، بلکه کار آنان سخت‌تر و پیچیده‌تر شد، زیرا دانش آموزان در سطح جامعه پراکنده شدند.

– در دوران کرونایی همه قشرهای جامعه در دنیا با مشکل روبه‌رو شدند و به تکاپو افتادند، بسیاری از کسب‌وکارها تعطیل شد، بسیاری از افراد جانشان را از دست دادند، بنابراین همه مردم با سختی مواجه شدند. همکاران ستادی ما نیز از آغاز شیوع کرونا، روزانه بیش از 12 ساعت فعالیت می‌کردند و تعطیلات خود را منتفی کردند و تمام‌وقت خود را صرف مدیریت شرایط ناخواسته جدید کردند.

 کارنامه معلمان در دوران کرونایی را کارنامه‌ای درخشان است. معلمانی که غیرت نشان دادند و پرتلاش ظاهر شدند شایسته تقدیر هستند.

– معلمان هریک به‌گونه‌ای برای ادامه آموزش‌ها تلاش کردند و ازخودگذشتگی‌هایی داشتند و این باعث افتخار است، برخورد خوب معلمان با این پدیده غیرمنتظره نشانه هوشیاری و پویایی این قشر از جامعه است.

– این دوره موجب افزایش سرمایه اجتماعی معلمان شد، زیرا خانواده‌ها به کمک معلمان آمدند و شرایط سخت و پیچیده آموزش دانش آموزان را مشاهده کردند و به‌سختی کار معلمان واقف شدند.

-در ابتدای شیوع کرونا مسئولان بهداشتی دنیا معتقد بودند، مدرسه اولین مکانی است که باید تعطیل و آخرین جایی است که باید بازگشایی شود و همین کار نیز انجام شد؛ اما یک سال کرونا نشان داد که معلم و مدرسه جایگزین ندارد و این دستاورد مهمی است، هرچند با ورود فناوری‌های نوین، بسیاری از مشاغل از بین می‌رود اما فناوری، نه‌تنها نتوانست جایگزین معلم و مدرسه شود، بلکه نقش معلم را برجسته‌تر کرد.

– گزارش خروجی اجلاس وزرای آموزش‌وپرورش جهان، حاکی از این بود که مدرسه و معلم جایگزین ندارد و هیچ صفحه‌نمایشی نمی‌تواند جایگزین معلم شود که این موضوع دستاورد مهمی است. البته در ابتدای آموزش‌های مجازی زمزمه‌هایی مبنی بر عدم نیاز به آموزش‌های حضوری به وجود آمد، اما به‌تدریج این باور جهانی شکل گرفت که هر تحولی پیش بیاید، مدرسه و معلم در جایگاه خود قرار دارند.

– معلم در پیوند عمیق با انسان‌ها هم خودش رشد می‌کند و هم دیگران را رشد می‌دهد. معلم بیش ازآنچه به دانش‌آموز، می‌آموزد خود فرامی‌گیرد و این‌یک عرصه دوطرفه است و معلم درحالی‌که آموزش می‌دهد خود نیز می‌آموزد و رشد می‌کند و این در بین شغل‌ها بی‌نظیر است.

– این روزها در اذهان جامعه ماندگار خواهد شد و تلاش‌های معلمان فراموش نخواهد شد، بنابراین تصویر باشکوهی از خود ترسیم کنید.

– می‌خواهیم «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» را اجرایی کنیم تا جامعه بداند چه تحولی در آموزش‌وپرورش انجام می‌شود. سند تحول آموزش‌وپرورش را به جایگاه اصلی خود هدایت و در موقعیت آینده سازی قرار می‌دهد و موجب شکل‌گیری فرهنگ و تمدن کشور می شود. در سال‌های گذشته تلاش فراوانی برای اجرای سند تحول صورت گرفته و هرچه این تلاش‌ها به ثمر بنشیند، درخشش نهاد تعلیم و تربیت بیشتر خواهد شد، بنابراین، دِین همه ما به جامعه، تلاش برای تحقق سند تحول به بهترین شکل ممکن است.

———————————————————————————————————

مأخذ : محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با اعضای ستاد بزرگداشت مقام معلم و جمعی از معلمان سراسر کشور-به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش ( ویرایش توسط دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش )

#آموزش_و_پرورش #آموزشی #پرورشی  #دانش_افزایی #مدرسه   #تعلیم_و_تربیت #حافظه و یادگیری #دانش_افزایی #مهارت_ها  #دفترمشاوره_موسسه_فرهنگی_دانش  

 

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید